Categories: اخبار نساجی

رخواست مجوز افزایش ۴باره قیمت لبنیات/دامداران گران‌فروشند

خبرگزاری فارس:مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه افزایش خودسرانه قیمت لبنیات از سوی کارخانه‌ها نباید انجام گیرد، گفت: کارخانه‌های لبنی به دنبال مجوز افزایش مجدد قیمت هستند.

مجید علیداد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به دلیل افزایش خودسرانه اخیر قیمت لبنیات از سوی برخی کارخانه‌ها گفت: براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم شیر خام با بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار نباید بیشت از ۶۳۰ تومان باشد اما این مصوبه از سوی دامداران اجرایی نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی افزود: در حال حاضر میانگین خرید قیمت شیر از دامداران به ۷۳۰ تومان در هر کیلوگرم رسیده است که تولید را برای کارخانه‌ها توجیه‌ناپذیر می‌کند.

علیداد افزود: اگرچه دامداران دلیل فروش بالاتر از نرخ مصوب را مواردی نظیر افزایش قیمت خوراک دام و نهاده‌ها مطرح می‌کنند اما به هر حال شیر خام مصرفی به قیمت بالاتری به دست کارخانه‌ها می‌رسد و قیمت تمام شده تولید را برای آنها افزایش می‌دهد.

*کاهش عرضه شیر خام

وی گفت: از سوی دیگر بالا بودن قیمت نهاده‌ها تولید دامداران را کاهش داده و در حال حاضر کارخانه‌های لبنی کشور با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ادامه داد:‌ البته افزایش قیمت از سوی برخی کارخانه‌ها مجاب کردن سازمان حمایت برای تعدیل و افزایش دوباره قیمت لبنیات است.

*کارخانه‌ها به دنبال چهارمین افزایش رسمی قیمت

وی با بیان اینکه آنها به دنبال گرفتن مجوز افزایش قیمت از سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده هستند، گفت: اتحادیه‌های استانها در حال رایزنی هستند تا قیمت پیشنهادی خود را مستقیم و یا از طریق اتحادیه مرکزی به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده برای تصویب اعلام کنند.

*دلایل کارخانه‌های لبنی برای افزایش قیمت

علیداد گفت: کارخانه‌های استانها افزایش قیمت شیر خام و هزینه‌های کارگری و بسته‌بندی را دلیل اصلی برای خواسته خود عنوان می‌کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه جنس بسته‌بندی‌ها پلمیری و وارداتی است به دلیل افزایش نرخ ارز طی ماههای گذشته تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

*افزایش خودسرانه قیمت ممنوع

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی همچنین تصریح کرد: افزایش خودسرانه قیمت از سوی کارخانه‌ها نباید انجام شود و تنها در صورت صدور مجوز از سوی سازمان مربوطه اجرایی شود.

علیداد همچنین با انتقاد از عدم اجرایی شدن مصوبه کمیته تنظیم بازار برای واردات شیر خشک در حد نیاز گفت: در صورت اجرای این مصوبه کسری مورد نیاز کارخانه‌ها جبران و بخشی از شیر خام که برای تولید شیر خشک استفاده می‌شود در چرخه تولید باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار فارس در سال جدید و در تعطیلی نظارت در تعطیلات نوروزی برخی کارخانه‌های لبنی اقدام به افزایش خودسرانه قیمت کرده‌اند که مدیر عامل اتحادیه لبنی آن را تلاش برای مجاب کردن سازمان حمایت برای صدور مجوز افزایش قیمت می‌خواند به طوریکه بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس شیر یک لیتری در بسته بندی کیسه ای در شهر تهران به قیمت ۱۲۵۰ تومان عرضه شده است در حالیکه قیمت این محصول باید در بسته بندی های با ظروف در دار پلاستیکی به این ترتیب باشد و با بسته بندی کیسه ای قیمت نباید از ۷۵۰تا ۸۵۰ تومان تجاوز کند.

طی سال گذشته سازمان حمایت سه بار قیمت لبنیات را به طور رسمی افزایش داد و کارخانه‌های لبنی هم تا ۵۵ درصد به طور غیر رسمی دست به افزایش قیمت زدند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

20 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

3 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

3 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

3 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

3 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

4 روز ago