اخبار فرش ماشینی

صنعت فرش دچار بحران است

تحریم داخلی مشکل اساسی تولیدکنندگان

دکتر سعید مُنزوی زاده صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت فرش و به ویژه دستباف دچار بحران شدیدی شده است، اظهار داشت: صادرات فرش ماشینی اگرچه کاهش آنچنانی نداشته است و به لحاظ متراژ و حجمی مشکل چندانی نیست اما در مقایسه با رقبای ترکیه‌ای صادرات ما در سطح پایین‌تری قرار دارد.

وی ادامه داد: در صادرات فرش ماشینی با توجه به نوسانات نرخ دلار و ارز، برخی مواقع قیمت‌ها کاهش می‌یابد که ممکن است به لحاظ ارز آوری مشکلاتی ایجاد کند.

عضو مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه در نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی که به تازگی برپا شده بود غرفه داران ایرانی نسبت به سایر رقبا در رتبه چهارم- پنجم قرار گرفتند، گفت: با وجود این، صادرکنندگان فرش ماشینی روز به روز بیشتر می‌شود و در مجموع حسن نیت و علاقه به افزایش صادرات فرش ماشینی ما، بسیار بیشتر است.

منزوی زاده، تحریم داخلی را مشکل اساسی تولیدکنندگان و صادر کنندگان دانست و خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که فشارها روی صنعت و تولید است و عامه مردم از بسیاری از مسائل اطلاع ندارند؛ برای مثال امسال هزینه انرژی بی سروصدا برای صنایع افزایش یافته و هزینه‌ای که من تولید کننده باید برای برق بپردازم نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

وی با بیان اینکه در تابستان به همه واحدهای صنعتی الزام می‌کنند که یک روز در هفته برق را قطع کنید که این خلاف قانون است، ابراز داشت: از دیگر مشکلات ما نحوه تخصیص ارز دولتی است که پنجاه روزه یا ۹۰ روزه به دست تولیدکننده می‌رسد و در این شرایط مدیریت مواد اولیه نیست و این در حالی است که بازار ارز ثبات ندارد و برای نرخ دلار در شبانه روز اتفاقات عجیبی می‌افتد.

عضو مجمع کارآفرینان ایران و مدیرعامل کارخانجات قالی سلیمان خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان در سال جاری رسماً قفل شده است و این شرایط هیچ ارتباطی به مسائل اعتباری ندارد، در سال جاری حتی تسهیلات ۱۴۰۱ را هم نمی‌دهند و دلیل آن را ناترازی بانک‌ها اعلام می‌کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

منزوی زاده اظهار داشت: مقام معظم رهبری شعار سال را مهار تورم و رشد تولید عنوان کردند اما آیا امسال نیازهای ابتدایی مردم ارزان شده؟ و دست من تولید کننده نیز به دلیل ناترازی بانک‌ها بسته است در حالی که بانک‌ها و به ویژه بانک‌های دولتی می‌توانند ناترازی را با فروش املاک و اموال مازاد دولتی خود رفع کنند.

وی با بیان اینکه این مسائل باعث شده تولید کشور دچار مشکل شود، اظهار داشت: امثال ما تاکنون سعی کردیم همه مشکلات را به جان خریده و کار تولید را پیش ببریم اما دوباره زمزمه‌هایی شنیده شده است.

عضو مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه استان اصفهان در تولید و صادرات فرش ماشینی سرآمد و در رتبه اول کشور است، خاطرنشان کرد: بیشترین تولید کننده فرش ماشینی در این استان بوده و اصفهان در صادرات فرش نیز پیشتاز است.

مدیرعامل کارخانجات قالی سلیمان با بیان اینکه صادرات این مجموعه در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون دلار بود، افزود: صادرات ما ۶ ماهه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

به گفته منزوی زاده، این مجموعه سالانه حدود ۱.۵ میلیون مترمربع فرش ماشینی تولید و در حال حاضر به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌کند که عمده آنان شامل کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز مالزی، سنگاپور، اندونزی، قزاقستان، روسیه و کانادا و کشورهای اروپایی نظیر اتریش است.

به گزارش مهر، پیش از نشست خبری جمعی از اصحاب رسانه استان‌های تهران و اصفهان از واحدهای مختلف تولید نخ و ریسندگی، رنگرزی و بافت فرش کارخانه قالی سلیمان بازدید کردند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×