Categories: اخبار نساجی

رشد بخش صنعت منفی‌تر شد

 

    در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشتر رشد بخش صنعت را در سال گذشته منفی ۹ درصد اعلام کرده بود که وی در تازه ترین اظهارات خود این رشد را منفی ۱۲ درصد اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا،نخستین بار محمدرضا نعمت‌زاده در آبان ماه امسال در یک برنامه تلویزیونی از رشد منفی ۹ درصدی بخش صنعت در سال گذشته خبر داد.

به گفته وی برای نخستین بار در دهه‌های گذشته نرخ رشد بخش صنعت در سال قبل منفی شد.

وزیر صنعت همچنین تاکید کرد که رشد صنعت در سال گذشته به قدری منفی بود که برخی گفتند صنعت نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

با این وجود نعمت‌زاده در تازه‌ترین اظهارات خود در حاشیه سفر یک روزه به قزوین اعلام کرد که بخش صنعت در سالهای اخیر با رشد منفی ۱۲ درصد روبرو شده است.

وی البته به صورت مبهمی عنوان کرده که “طبق اعلام رسمی بخش صنعت در سال‌های اخیر با رشد منفی ۹ درصدی مواجه بود که این میزان به ۱۲ درصد افزایش یافته است.” البته مشخص نیست افزایش سه درصدی رشد منفی بخش صنعت در سال گذشته از سوی چه نهادی محاسبه شده است.

بانک مرکزی هم در تازه‌ترین گزارش خود رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن ایران را در سال گذشته رقم بسیار ضعیف منفی ۹.۵ درصد اعلام کرد که پایین‌ترین نرخ رشد ارزش افزوده این بخش در سالیان اخیر محسوب می‌شود.

در گزارش بانک مرکزی نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به ترتیب ۵.۱، ۱۰ و ۳.۷ درصد اعلام شده که این نرخ در سال قبل به رقم ناامیدکننده منفی ۹.۵ درصد رسید.

ابهام در نرخ دقیق رشد صنعت کشور در حالی همچنان ادامه دارد که در چند سال گذشته همواره بین مرکز آمار، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه چگونگی نرخ محاسبه ارزش افزوده بخش صنعت و معدن اختلاف‌نظر وجود داشته و هر یک از این دستگاه‌ها اعداد متفاوتی را به عنوان نرخ رشد صنعتی کشور معرفی می‌کردند.

این در حالی است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه، مرکز آمار به عنوان مرجع اصلی اعلام شاخص‌های اقتصادی تعیین شده است.

در هشت سال گذشته نرخ رشد بخش صنعت فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد و در بیشتر مواقع نیز روند نزولی داشته است.

براساس آمار مرکز آمار ایران نرخ رشد صنعت در سال ۱۳۸۴ معادل ۷.۸ درصد بود که این رقم در سال ۱۳۸۹ به شش درصد کاهش یافت. رشد بخش صنعت در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ هم به ترتیب ۹، ۷.۹، ۵ و ۵.۶ درصد بود. از سوی دیگر براساس آمار بانک مرکزی نرخ رشد صنعت در سال ۱۳۸۴ معادل ۱۳.۶ درصد بود که این رقم در سال ۱۳۸۹ به ۱۰ درصد کاهش یافت.

رشد بخش صنعت در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ نیز به ترتیب ۱۰.۷، ۰.۷، ۲.۴ و ۵.۳ درصد بود. ضمن اینکه در ۹ ماهه ۱۳۹۰ نرخ رشد صنعت براساس اطلاعات بانک مرکزی مرکزی تنها ۴.۹ درصد بود.

بعد از ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۰ نیز رشد صنعتی کشور روند نزولی داشته است؛ به طوری که از نرخ رشد ۱۰ درصدی در سال ۱۳۸۹ به ۴.۹ درصد در ۹ ماهه ۱۳۹۰ رسید.

در سال گذشته نیز با توجه به نوسان‌های ارزی رخ داده و تشدید تحریم‌ها به طور طبیعی نرخ رشد صنعت کشور به شدت کاهش یافت؛ به طوری که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت برای نخستین بار منفی شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شماره ۸۴ مجله نساجی کهن ویژه نامه فروردین ماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت الیاف نمونه فهرست مطالب شماره 84 مجله نساجی کهن نظر متخصصین…

18 ساعت ago

پارچه مبلی اروپا

نام و نام خانوادگی: جلال فردوس نام شرکت/موسسه: پارچه مبلی اروپا زمینه فعالیت: پارچه مبلی…

2 روز ago

آیا نمایشگاه دموتکس دبی واقعا موفق بود؟

بهنام قاسمی - سردبیر بعد از حدود یک ماه که از نمایشگاه دموتکس دبی گذشته…

3 روز ago

دریافت بلیط رایگان نمایشگاه ITM 2024 به جای پرداخت ۳۵ یورو

به اطلاع علاقه‌مندان به نمایشگاه ITM 2024 می‌رساند که فرصت ویژه‌ای برای دریافت بلیط رایگان…

3 روز ago

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

5 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

5 روز ago