Categories: مد و پوشاک

رشد گرایش به حجاب اسلامی در‎ ‎کشور سوئد‎

براساس یک تحقیق از گرایشات اجتماعی و صنفی زنان مهاجر تبار‎ ‎ساکن سوئد، تمایل به استفاده از حجاب و پوشش اسلامی، بویژه در میان دختران نوجوان‎ ‎مسلمان تبار در جامعه سوئد افزایش یافته است. “زنان محجبه شاغل در امور مختلف‎ ‎جامعه، با حفظ حجاب و حمل روسری نشان می‏دهند با افتخار و پاکدامنی، می‏توانند در‎ ‎جامعه حضور داشته باشند‎.”

‎بنا به تحقیقاتی که توسط یک بانوی خبرنگار سوئدی به نام خانم‎ “‎کاترینا بیروال‏” صورت گرفته، بانوان و زنان جوان مسلمان که بعضا سالها در سوئد‎ ‎زندگی کرده‏اند، بیش از زمان زندگی در کشور سوئد ، به ‏حفظ سنتها و پوشش اسلامی و‎ ‎استفاده از روسری گرایش پیدا کرده و پیوسته بر تعداد خانمهای محجبه افزوده می‏شود،‎ ‎به گونه‏ای که می‏توان گفت پوشش موی سر اکنون رایج‏شده است‎.
‎خانم کاترینا بیروال در بررسی خود، زنان محجبه را به دو گروه‎ ‎تقسیم کرده است: گروهی که عمدتا به منظور منحرف ساختن توجهات مردان و ممانعت از‎ ‎نگاه به آنان به چشم یک کالای جنسی و تجاری و گروه دیگر که از نظر سنتی داشتن روسری‎ ‎و حجاب همانند بپا کردن کفش برایشان امری محرز و طبیعی است. این خبرنگار سوئدی به‎ ‎این نکته نیز اشاره کرده است که پوشش حجاب (اسلامی) علاوه بر زمینه‏های فوق،‎ ‎می‏تواند برخاسته از یک دیدگاه سیاسی، عمدتا به منظور شکلی از مقاومت در برابر‎ ‎سرمایه داری غرب نیز مورد ملاحظه قرار گیرد‎.
‎آقای یوناس سونسون، دانشجوی دکترا در رشته اسلام شناسی دانشگاه‎ ‎شهر لوند (واقع در جنوب سوئد)، در گفت و گو با کاترینا بیروال، می‏گوید: در کشور‎ ‎سوئد آزادی کامل وجود دارد، بسیاری از دختران علی رغم مخالفت والدین خود، اکنون‎ ‎روسری برسر می‏گذارند و در این مورد نمونه‏های زیادی وجود دارد. وی می‏گوید: روسری‎ ‎سفید رنگ بزرگی که تا روی شانه‏ها را می‏پوشاند، توام با لباسهای غربی (از نظر رنگ‎ ‎و جنس، نظیر کت و دامن) به صورت یک روند مد در اروپا، میان زنان مسلمان فراگیر شده‎ ‎است. آنها در کشورهای دموکراتیک زندگی می‏کنند و حفظ اسلام خود را با آن جامعه‎ ‎تطبیق می‏دهند و همزمان، دانش و آگاهیهای آنان نسبت‏به نگرشهای مختلف در اسلام رشد‎ ‎می‏یابد‎.
‎خانم کاترینا بیروال در گزارش خود نوشته است: “افراد در خارج از‎ ‎وطن اصلی، اغلب سنتی ترو به حفظ سنن خود بیشتر گرایش پیدا می‏کنند و این امری است‎ ‎که زنان مسلمان را حتی از زمان زندگی در کشورهای خودشان، بیشتر به استفاده از روسری‎ ‎ترغیب می‏نماید. به نوشته وی: “حتی فمنیستهایی وجود دارند که معتقدند حجاب اسلامی،‎ ‎زنان آنان را از قیود بردگی و تهاجم مدها در امان نگه می‏دارد”. این خبرنگار در‎ ‎بخشی از گزارش خود درباره برگزاری نمایشگاه روسری در حومه پایتخت استکهلم، نوشته‎ ‎است: “مد ساز معروف فرانسوی، پیر کاردن، بوتیک و شعبه‏ای در استانبول ندارد، اما در‎ ‎حومه استکهلم در منطقه رینکه بی (منطقه مهاجرنشین استکهلم) فروشگاه لباس زنانه‏ای‎ ‎وجود دارد که آخرین مد روسریها و مانتو از شالهای رنگین تا ردای بلند زنانه را‎ ‎می‏فروشد‎.

در کشور سوئد علی رغم وجود گرایشات نژاد پرستانه که بعضا‎ ‎گزارشات مطبوعاتی روند رو به رشد آن را خبر می‏دهند، زنان مسلمان بویژه از کشورهای‎ ‎عربی، بوسنی و پاکستان، بیش از سالهای گذشته، به حفظ حجاب رغبت نشان می‏دهند‎.
‎در ایستگاههای قطار زیرزمینی و وسائط نقلیه همگانی و فروشگاههای‎ ‎بزرگ مرکز شهر، اکنون ملاحظه بانوان محجبه در مقایسه با ۴ سال پیش، امری طبیعی و‏‎ ‎عادی به نظر می‏رسد‎.
‎براساس آخرین گزارشات رسانه‏ها، در حال حاضر ۳۰۰-۲۰۰ هزار نفر‏‎ ‎از جمعیت ۸/۸ میلیون نفری سوئد را ساکنان مسلمان تشکیل می‏دهند‏‎.
‎تعیین میزان تقید به اعمال و احکام اسلامی در میان مسلمانان‎ ‎سوئد، امری بسیار دشوار است، اما با وجود سه سازمان بزرگ سراسری اسلامی که عمدتا‎ ‎چتر فراگیر مراکز اسلامی مختلف در سوئد را تشکیل می‏دهند، می‏توان گفت که میزان‎ ‎تقید به حفظ شعائر اسلامی در میان مسلمانان ترک و عرب تبار بیش از مهاجرین سایر‎ ‎ملیتهاست و علاقمندی برای مراجعه به مراکز اسلامی (پس از مشخص شدن وضعیت اقامت در‎ ‎سوئد) در میان مسلمانان بوسنیایی و عرب، بیش از سایر مهاجرین دیده شده است‎.
‎گزارش روزنامه فوق از جمله گزارشات و به اصطلاح علائم اجرای‎ ‎اراده سیاسی دولت‏به ادغام فرهنگی مهاجرین در جامعه بومی سوئد و همچنین جلب افکار‎ ‎عمومی جمعیت کثیر مهاجرینی است که تابعیت‏سوئد را پذیرفته‏اند‎

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

دموتکس دبی بهترین موقعیت برای پیشرفت شرکت های ایرانی

آقای محمد شیفع رجالی مدیر عامل فرش کلاسیک در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: نمایشگاه…

4 ساعت ago

سازماندهی نمایشگاه دموتکس دبی در چهارماه یک موفقیت بزرگ بود (ویدیو)

خانم سونیا ودا کاستلانو مدیر جهانی نمایشگاه های دموتکس در گفتگویی با مجله نساجی کهن…

8 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس راهی برای صادرات فرش به اقصی نقاط جهان (ویدیو)

گفتگو با آقای حاج محمد داوود مدیرعامل فرش و گلیم بهارستان: آقای حاج محمد داوود…

10 ساعت ago

رکورد جدید فرش عظیم زاده در نمایشگاه دموتکس دبی ۲۰۲۴ (ویدیو)

شرکت فرش عظیم‌زاده یکی از شرکت‌های معروف و معتبر در زمینه تولید و فروش فرش…

1 روز ago

محصولی جدید از فرش اکباتان

فرش اکباتان در راستای هدف خود که همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا می‌باشد ؛…

3 روز ago

فرش بهشتی در دموتکس ۲۰۲۴ دبی

حضور صنایع در جوامع بین المللی به صورت تخصصی در هر شاخه از صنعت اهمیت…

4 روز ago