Categories: اخبار نساجی

رشد ۲ رقمی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به‌رغم تحریم‌ها

 

آنکتاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۱ با رشد ۱۳.۷ درصدی به ۴.۱۵ میلیارد دلار رسید و ایران از نظر حجم و رشد سرمایه‌گذاری در خاورمیانه به ترتیب سوم و ششم شد.

کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل(آنکتاد) با انتشار یکی از گزارش های سالانه خود، جدیدترین آمار از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان و کشورهای مختلف را ارائه کرد.

حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان به ۱.۵ تریلیون دلار رسید

بر اساس این گزارش حجم سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در جهان طی سال گذشته میلادی با رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱.۵۲۴ تریلیون دلار رسید. در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۱.۳۰۹ تریلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان انجام شده بود.

سهم کشورهای توسعه یافته از این رقم ۷۴۷ میلیارد دلار معادل ۴۹ درصد و سهم کشورهای درحال توسعه نیز ۶۸۴ میلیارد دلار معادل ۴۵ درصد بوده است. اقتصادهای درحال گذار نیز طی این سال ۹۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کردند. میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی توسط این سه گروه در سال ۲۰۱۱ به ترتیب با رشد ۲۰، ۱۱ و ۲۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

بر اساس این گزارش آمریکا در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۲۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۱۴ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۳.۷ درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران و عبور از مرز ۴ میلیارد دلار

آنکتاد حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در ایران طی سال ۲۰۱۱ را نیز بالغ بر ۴.۱۵ میلیارد دلار اعلام کرده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن با افزایش ۱۳.۷ درصدی روبرو شده است. ایران در سال ۲۰۱۰ نیز ۳.۶۴۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود.

میزان سرمایه گذاری مستقیم انجام شده توسط ایران در کشورهای دیگر نیز در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۳۴۶ میلیون دلار بوده است که این رقم با رشد ۴ درصدی به ۳۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ رسیده است.

در حالی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۱ رشد حدود ۱۴ درصدی را تجربه کرده است که ایران در این سال به عنوان نخستین سال تحت تحریم های یک جانبه و جدید آمریکا و اروپا قرار داشته است. بر اساس این تحریم ها که در اواسط سال ۲۰۱۰ به اجرا گذاشته شد و از آن با عنوان تحریم های فلج کننده یاد شد شرکت های اروپایی و آمریکایی از سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران منع شدند.

ایران از نظر میزان جذب سرمایه‌ های خارجی در خاورمیانه سوم شد

آمارهای آنکتاد نشان می دهد در میان ۱۲ کشور خاورمیانه ای، ایران رتبه سوم از نظر حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی را کسب کرده است.

عربستان با رقم ۱۶ میلیارد دلاری از این نظر در رتبه نخست قرار دارد و امارات با ۷.۶ میلیارد دلار در رتبه دوم و ایران با ۴.۱۵ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش تنها ۶کشور در سال ۲۰۱۱ با رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی مواجه بوده اند که ایران نیز در بین آن ها قرار داشته است.ایران از نظر رشد سرمایه گذاری نیز رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر ایران که با رشد ۱۳.۷ درصدی در این زمینه مواجه شده است سرمایه گذاری مستقیم خارجی در امارات با رشد ۳۸ درصدی به ۷.۶ میلیارد دلار، کویت با رشد ۲۵ درصدی به ۳۹۹ میلیون دلار، عراق با رشد ۱۵ درصدی به ۱.۶۱۷ میلیارد لار، فلسطین با رشد ۱۸ درصدی به ۲۱۴ میلیون دلار و بحرین با رشد ۵ برابری به ۷۸۱ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش قطر با بیشترین کاهش در میزان جذب سرمایه گذاری های مستقیم خارجی مواجه شده است به طوری که این رقم از ۴.۶۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به ۸۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ رسیده است.

عربستان از این نظر در رتبه دوم قرار دارد. این کشور در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۸ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم با افت ۴۲ درصدی به ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ رسیده است. حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عمان نیز طی سال ۲۰۱۱ با افت ۳۱ درصدی به ۷۸۸ میلیون دلار، لبنان با افت ۲۵ درصدی به ۳.۲ میلیارد دلار، اردن با افت ۱۱ درصدی به ۱.۴۶۹ میلیارد دلار، و سوریه با افت ۳۲ درصدی به ۱.۰۵۹ میلیارد دلار رسیده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago