Categories: اخبار نساجی

رصد فرصت‌ها و چالش‌ها در صنعت

گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۲۵هزار واحد صنعتی حاکی از کاهش تولید در چهار سال اخیر در واحدهای صنعتی است.

این را غلامرضا شافعی، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در سمینار تخصصی دولت یازدهم و بخش صنعت، رصد فرصت‌ها و چالش‌ها عنوان کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، این سمینار با حضور رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری‌ علم و فناوری ریاست‌جمهوری، استادان دانشگاه و مدیران سازمان‌ها و بنگاه‌های صنعتی برگزار شد. شافعی در این مراسم بعد از رونمایی از کتاب سیمای اقتصاد ایران بر اساس شاخص‌های جهانی، که آخرین محصول مرکز رصد صنعت و اقتصاد سازمان مدیریت صنعتی است، اظهار کرد: رتبه کشور در برخی از این شاخص‌ها تحت تاثیر سیاست‌های جهانی آنچنان که باید واقعیت‌ها را نشان نمی‌دهد، اما در کل باید از همین شاخص‌ها برای بهبود توسعه اقتصادی و صنعتی بهره برد.

وی با اشاره به وضعیت منطقه و کشور افزود: برخی نگاه‌های سیاسی در جهان به‌گونه‌ای است که توفیقات را کوچک جلوه می‌دهند و ناکامی‌ها را بزرگنمایی می‌کنند که برای بهره‌بردن از این شاخص‌ها، از این نکته نباید غفلت کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با چالش‌های صنعت، به گزارشی که این وزارتخانه از ۲۵ هزار واحد صنعتی جمع‌آوری کرده است، استناد و آماری از کاهش تولید در چهار سال اخیر در واحدهای صنعتی ارائه کرد. وی در همین رابطه فقدان نقدینگی و سرمایه در گردش، سرمایه‌گذاری نامتعادل در بخش مسکن، نوسانات قیمت ارز و تحریم‌ها را از جمله عوامل این وضعیت دانست. علی کرمانشاه، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در این مراسم گزارش سیمای اقتصاد ایران از منظر شاخص‌های جهانی را همسو با دو رویکرد دولت تدبیر و امید، یعنی توسعه اقتصادی کشور و بهبود فضای بین‌المللی در ارتباط با ایران دانست. وی با اشاره به سرفصل‌های این گزارش، شرایط کشور از نظر شاخص‌های آزادی اقتصادی و عملکرد زیست‌محیطی را نامطلوب و در برابر از نظر شاخص علم، مطلوب توصیف کرد. کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت توجه به شاخص‌های این گزارش را یادآور شد و تاکید کرد: این شاخص‌های جهانی در طراحی و انتخاب، به نظریه و همچنین زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشورها وابسته است و باید به این نکته توجه داشت که معنا و مفهوم هر کدام در ارتباط با هر کشور، متفاوت است؛ اما این شاخص‌ها و چنین گزارش‌هایی، تصویری از وضعیت کشورها را نشان می‌دهد که برای دقت بیشتر باید نگاه تاریخی را هم به آن افزود و پویایی حرکت کشورها را هم در نظر گرفت. کرمانشاه با اشاره به نظام ملی نوآوری، فناوری را موتور محرک رشد اقتصادی دانست و تعامل نهادها با نوآوری در فناوری و توجه بیشتر به یادگیری از وضعیت‌های اقتصادی، جهانی شدن و سیاست‌گذاری را برای توسعه اقتصادی و صنعتی با اهمیت توصیف کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago