Categories: اخبار نساجی

رضایی:باید به دنبال ایجاد جامعه علمی بود

 

امروزه مراکز علمی و پژوهشی کشور بصورت جزایر سه گانه هستند . در همین قم ، دهها مرکز علمی و پژوهشی علمی وجود دارد و روابط بین آنها ضعیف است باید شبکه های علمی مانند حقوق یا مهندسی یا پزشکی و یا اقتصاد بوجود آید و سپس با ارتباط و اتصال آنها به یکدیگر جامعه علمی شکل گیرد .

دکتر محسن رضایی گفت ، دخالت حکومت در جامعه و اداره جامعه یکی از مهمترین و قدیمی ترین موضوعات مورد بحث بشر بوده که اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده است.

به گزارش بی باک به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم افتتاحیه پژوهشکده دین وسیاست افزود: مباحث بسیاری در خصوص حدود حاکمیت مورد بررسی قرار گرفته است تا پاسخگوی سوالاتی چون میزان دخالت حکومت در جامعه باشدو برخی معتقدند حکومت نماینده جامعه است پس حکومت باید جامعه را اداره کند. دراین راستا مدل های متفاوتی تا کنون ارایه شده است. به هر حال هنوز علی رغم تلاش های بسیار و ارایه راه کار ها و نطرات مختلف موضوعاتی مهمی حل نشده باقی مانده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نطام افزود: این بحث ابتدا سه بعدی بود که ابعاد آن حکومت، مردم(جامعه ) و دین بود ا ما غرب با حدف دین آن را دو بعدی کرد و دین را در راستای ساده سازی علمی به گوشه کلیساها راند و بنابراین حکومت های سکولار شکل گرفت. و دین رفت به بخش فردی و زندگی شخصی منحصر شد. غرب ارتباط جامعه و سیاست را با دین قطع کرد.

رضایی با ناقص دانستن مدل های ارایه شده گفت: انقلاب اسلامی دوباره دین را وارد جامعه و سیاست کرد. یعنی سه بعد جامعه ، حکومت و دین را دوباره احیا و آنها مرتبط با یکدیگر دانست.

وی افزود: جامعه امروز با گدشته تفاوت های بسیار کرده است جوامع رشد کرده اند و در عصر ارتباطات قرار داریم. تکنولوژی وارد زندگی مردم شده ا ست. حال در این دنیای پیشرفته دین می خواهد وارد اداره جامعه شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نطام ادامه داد: دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نطام چهار سال پیش برای این منظور و استفاده از نظرات علما و متخصصین دین کمیسیون منابع دین را در قم راه اندازی کرد اما آن را مکفی نمی داند بنابراین ایده راه اندازی پژوهشکده دین و سیاست پژوهی ارایه شد که تکمیل کمیسیون منابع دینی دبیرخانه است.

وی گفت: در این راستا و به منظور استفاده از امکانات متقابل بین دانشگاه و دبیرخانه مجمع، تاسیس پژوهشکده مشترک دبیرخانه مجمع و دانشگاه قم مد نظر قرار گرفت تا با بهره گیری از امکانات به خصوص نرم افزاری دانشگاه به پژوهش و تحقیق پرداخته شود تا پاسخگوی نیازهای علمی مجمع باشد که البته این اقدام موجب تقویت دانشگاه قم هم خواهد شد.

رضایی با تشکر از مسئولان دانشگاه قم گفت: باید به دنبال ایجاد جامعه علمی در کشور بود. امروزه مراکز علمی و پژوهشی کشور بصورت جزایر سه گانه هستند . در همین قم ، دهها مرکز علمی و پژوهشی علمی وجود دارد و روابط بین آنها ضعیف است باید شبکه های علمی مانند حقوق یا مهندسی یا پزشکی و یا اقتصاد بوجود آید و سپس با ارتباط و اتصال آنها به یکدیگر جامعه علمی شکل گیرد . اگر جامعه علمی در ایران شکل گیرد . اگر جامعه علمی در ایران شکل گیرد تولید علم و فناوری چند برابر خواهد شد و هزینه های تحقیق و پژوهش کاهش می یابد و کیفیت آنها بالا می رود .

در این مراسم آیت الله احمد بهشتی، رییس دانشگاه قم نیز طی سخنانی راه اندازی پژوهشکده دین و سیاست را در راستای استفاده از خرد جمعی دانست و گفت: برای استفاده از نظرات حوزه در عرصه سیاست این پژوهشکده راه اندازی شده است.

وی با اشاره به سال تولید ملی گفت: تولید فقط شامل صنعت و کشاورزی نمی شود. کشور نیازمند تولیدات علمی و پژوهشی میباشد. در اصل می توان گفت تولیدات صنعتی یا گشاورزی بودن توایدات علمی راه به جایی نمی برد.

رییس دانشگاه قم گفت: سیاسیت ما عین دیانت ما و دیانت ما سیاست ماست سیاست باید در خدمتدسن باسد نه آنکه مانند جوامع غربی دین در خدمت سیاست.

وی گفت: امروز در کشور تحقیق و پژوهش بسیاری انجان می شود اما باید تلاش شود ار نتایج انها بهره برداری و استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ما پژوهشکده دین و سیاست پژوهی به صورت مشترک بین دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نطام و دانشگاه قم راه ا ندازی شده است و فعلا از سه گروه دین و سیاست مداری فرهنگی و اجتماعی، دین و سیاست مداری حقوقی و قضایی و دین و سیاست مداری اقتصادی تشکیل شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

24 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago