رفع تحریمهای اقتصادی و کاهش ۱۰ درصدی قیمت مواد اولیه وارداتی

 

مهندس محمد مروج- رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- با اعلام این مطلب که پس از توافق هستهای ایران و کشورهای ۱+۵ شرایط بازار از لحاظ روانی نسبتاً بهتر شده است، ابراز امیدواری نمود تا موانع موجود در مورد نقل و انتقال پول برداشته شود تا به این ترتیب شاهد کاهش حدود ۱۰ درصدی قیمت مواد اولیه وارداتی باشیم.

وی یکی از مشکلات عمده صنایع نساجی را رکود موجود در بازار و کاهش قدرت خرید مردم برشمرد و تصریح کرد: این رکود بهخصوص در مورد فرش ماشینی و کفپوشها به وضوح مشخص است و همچنان برطرف نشده که امیدواریم به تدریج شاهد رفع این قبیل مشکلات باشیم.

مهندس مروج در پاسخ به این سوال که آیا رفع تحریمها و به دنبال آن واردات انبوه منسوجات و پوشاک، تهدیدی برای این صنعت محسوب خواهد شد؛ گفت: مسلماً گروههای اقتصادی و بازرگانی که از کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه و … به ایران میآیند فعلاً در زمینه تولید نقشی نخواهند داشت و بیشتر با هدف فروش کالا راهی ایران میشوند بههمین دلیل پرسش شما کاملاً منطقی و صحیح است و فکر میکنم این روند در کوتاهمدت، اثرات خود را در بازار منسوجات نمایان خواهد کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران اضافه کرد: شنیدهها حاکی از آن است که ترکیه، برنامههایی برای افتتاح ۵۰۰ فروشگاه پوشاک در کشور مدنظر قرار داده که البته این موضوع هنوز در هالهای از ابهام به سر میبرد و قطعیت چندانی ندارد. اما در مجموع معتقدم که واردات بیرویه در مورد کالاهای گرانقیمت اتفاق خواهد افتاد نه کالاهای مورد مصرف اقشار متوسط و کم درآمد جامعه و حتی ممکن است تاحدودی، ارزهایی که بابت قاچاق کالاهای ارزانقیمت مصرف میشد این بار به واردات کالاهای سودآورتر مانند خودرو، لوازم خانگی و … اختصاص پیدا کند!

مهندس مروج در بخش دیگر این مصاحبه به برگزاری جلسه اعضای هیئت مدیره و بازرسان کانون عالی کارفرمایان با آقای دکتر نوربخش- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی- و معاونان وی اشاره کرد و گفت: در این جلسه مسائل مربوط به مشاغل سخت و زیانآور، کسر حق بیمه از بن خواربار و … مورد بحث و تبادلنظر بررسی قرار گرفت و عنوان شد که مطابق ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی، سازمان مذکور فرصت شش ماهه برای رسیدگی به حسابها دارد که این مطلب مورد تأیید آقای دکتر نوربخش قرار گرفت.

بهگفته وی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از تدوین نامهای در مورد عدم کسر حق بیمه از بن خواربار به هیئت امنای این سازمان اشاره کرد که در صورت تصویب، اجرایی خواهد شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

3 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

7 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

7 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

1 هفته ago