Categories: اخبار نساجی

رفع تحریم‌ها در فاز اول

مذاکره با ۱+۵ نباید شتابزده باشد

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در آستانه آغاز دور دوم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در بغداد با تاکید بر اینکه نباید در این مذاکرات شتابزده عمل کرد، گفت: گام نخست باید رفع تحریم‌ها باشد تا زمینه مراودات و همکاری در حوزه اقتصاد شکل گیرد.

محمد نهاوندیان در گفتگو با مهر با اشاره به مذاکرات پیش روی ایران و گروه ۱+۵ بر سر مسائل هسته‌ای گفت: به هرحال ایران راه بلندی را در چالش هسته‌ای خود با دنیا آمده‌ است و اتفاقی که در مذاکرات استانبول رخ داد، شاهدی بر این است که اگر مذاکرات از موضع عادلانه و با توجه به حقوق ملت ایران صورت گیرد و به جای استفاده از لحن تهدید و تعیین پیش‌‍‌شرط، زمینه‌های تفاهم و اعتماد متقابل جستجو شود، ایران آمادگی مذاکرات سازنده را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: به این جهت بود که با تغییر رویکرد کشورهای غربی ۱+۵ در مذاکرات استانبول، مشاهده شد که یک واکنش شایسته‌ای می‌توانند از ایران دریافت کنند.

وی تصریح کرد: البته باید مراقبت کرد تا فضای تقویت اعتماد متقابل از سوی طرفین ادامه پیدا کند و افرادی که علاقه مند نیستند شرایط تغییر کند، فرصت تخریب پیدا نکنند.

به گفته نهاوندیان، شتابزدگی در مذاکرات نباید باعث شود که توقعات بیش از حد شکل گرفته و فرآیندی که سالها به طول انجامیده و در کنار خود، انباشت سوءظن را پدید آورده است، به یکباره برطرف شود؛اما می‌توان گام‌های متینی را تدبیر کرد که به تدریج فضای اعتماد برگردد.

وی اظهار داشت: حوزه‌ای که می‌تواند به ایجاد این فضای اعتماد کمک کند، حوزه اقتصاد است، چراکه اقتصاد میدانی است که می‌شود راه‌حل‌های “برد-برد” در آن طراحی کرد و اگر ما به جای کوبیدن به طبل تحریم، شروع به تجربه کردن همکاری متقابل کنیم، آنگاه طرفین می‌توانند زمینه‌های اشتراک منافع را تجربه کرده و به یک اعتمادسازی مثبت در همکاری اقتصادی دست یابند.

به اعتقاد نهاوندیان، در این شرایط آثار چنین رفتاری می‌تواند به حوزه‌های سیاسی و فرهنگی نیز انتشار پیدا کند. به این جهت است که گام نخستی که در این مسیر تدریجی می‌شود، طراحی کرد باید رفع تحریم‌ها باشد تا زمینه مراودات و همکاری در حوزه اقتصاد شکل گیرد.

به گزارش مهر، دور دوم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ سوم خردادماه امسال در بغداد برگزار خواهد شد. طرفین دور اول مذاکرات در استانبول را مثبت و سازنده اعلام کرده بودند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago