Categories: اخبار نساجی

رقابتی نشدن قیمت ارز در بورس موجب چند نرخی شدن ارز می‌شود

 

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه تصریح کرد: اگر دولت و بانک مرکزی بخواهند با حفظ نرخ ارز مرجع به بخشی از تقاضاهای ارزی مدنظر خود پاسخ دهند و باقی نیازهای ارزی کشور را به سمت بورس ارز سوق دهند، باید قبول کرد که به سمت تک‌نرخی‌شدن ارز حرکت نخواهیم کرد.

دکتر حیدر مستخدمین حسینی تاکید کرد: سنگ بنای موفقیت بورس ارز باید رقابت آزاد باشد و در غیراین صورت شاهد دو یا چند نرخی شدن ارز خواهیم بود.

وی گفت: نباید بورس ارز را محلی فرض کنیم که افزایش نرخ ارز را در قالب آن توجیه کنیم و دولت و بانک مرکزی بگویند نرخ ارز در نتیجه عرضه و تقاضا در بورس ارز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی در کشور بازاری به‌معنای بازار ارز واقعی نداریم، گفت: در حال حاضر که شرایط ایجاب کرده تا نگاه جدی‌تری به تحولات ارزی داشته باشیم، راه‌اندازی بورس ارز را که در سال‌های گذشته هم مطرح شد و مورد استقبال قرار نگرفت و شاید ضرورت آن درک نشد باید یک امر خیر بدانیم و آگاهانه تصمیم‌گیری کنیم تا به نابسامانی‌های ارزی پایان دهیم.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه با بیان اینکه بانک مرکزی این اختیار را دارد که با حفظ مسئولیت قانونی خود، سازوکارهای نوینی را طراحی کند و با پذیرش مسئولیت ناشی از آن به بازار ارز سروسامان دهد ابراز داشت: از این منظر تشکیل بورس ارز ازجمله تصمیم‌های مهمی است که با حوصله و درنظر گرفتن جمیع نظرات کارشناسی باید اجرایی شود.

وی تاکیدکرد:باید به فکر راه‌اندازی بورس ارز جامع باشیم، به‌نحوی که کلیه متقاضیان ارز، نیاز خود را در این بورس ارزی پیگیری کنند و تمام عوامل عرضه‌کننده ارز و دارندگان منابع ارزی هم وارد بورس ارز شوند، آنگاه در نتیجه عرضه و تقاضای واقعی شاهد تعیین نرخ واقعی ارز و اصلاح رفتارهای نادرست ارزی در یکی دو سال گذشته خواهیم بود.

مستخدمین حسینی پیشنهاد داد: اگر دولت بخواهد به بخشی از فعالیت‌های اقتصادی نظیر تأمین دارو و کالاهای اساسی در قالب تخصیص نرخ ارز با نرخ پایین‌تر کمک کند پیشنهاد می‌کنم همین نیاز ارزی از طریق بورس ارز با قیمت رقابتی پوشش داده شود و به جای آن دولت به این بخش‌های اقتصادی یا نیازمندان ارزی در قالب پرداخت مابه‌التفاوت ریالی کمک کند.

وی ادامه داد: در این شرایط دولت به جای اعلام نرخ مرجع ارزی، یک نرخ فرضی برای مرجع درنظر بگیرد و مابه‌التفاوت ریالی آن تا نرخ واقعی ارز را به تأمین نیازهای حمایتی مدنظر خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه متأسفانه ۸۰درصد اقتصاد ایران وابسته به نفت و درآمدهای نفتی است ابراز کرد: وقتی وزن اصلی تأمین ارز کشور با درآمدهای نفتی است و بیشترین نیاز ارزی به نهاد دولت برمی‌گردد، دولت هم تسلط خود بر بازار ارز را حفظ خواهد کرد. بنابراین استقلال بانک مرکزی با درنظر گرفتن نقش و سهم دولت در بازار و اقتصاد مفهوم پیدا می‌کند و از این منظر در یک اقتصاد نفتی مثل ایران نباید انتظار داشته باشیم بانک مرکزی به‌صورت مستقل از دولت درباره سیاست‌های پولی و ارزی تصمیم‌گیری کند.

مدیرعامل موسسه اعتباری توسعه با بیان اینکه راز موفقیت بورس ارز را باید در نقش آفرینی همه بازیگران ارزی در چارچوب رقابتی دید گفت: همه طرف‌های عرضه و تقاضای بازار ارز از دولت و دستگاه‌های دولتی تا فعالان بخش خصوصی باید الزام داشته باشند تا به بورس ارز ورود پیدا کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمـایشگاه صنایع وابـسته فرش ماشینی کـاشـان: پـلـی بـرای تـوسعـه صنـعت(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی کاشان برگزار…

7 ساعت ago

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

2 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

4 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

4 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

4 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

4 روز ago