رنگ ها و چاق یا لاقر بودن خانه (قسمت دوم)

 

بنفش

بنفش رنگ پادشاهان است و جایش در میان طیف رنگ ها میان قرمز و آبی قرار می گیرد. هم طیف های گرم و مایل به قرمز دارد و هم طیف های کمرنگ تر و مایل به آبی مثل نیلی و ارغوانی. اثرات رنگ بنفش هم به نوع طیف آن (گرم یا سرد) بستگی دارد. بنفش مایل به آبی آرامش بخش است و حسی معماگونه را القا می کند. بنفش مایل به قرمز توجه بیشتری را به خودش جلب می کند و تمامی فضای این اتاق را تحت تاثیر خودش قرار می دهد، به طوری که ممکن است به اتاق حالتی زننده یا بی کلاس بدهد. برخی اثرات روانشناختی این رنگ ریشه ای تاریخی دارند. در غرب بنفش از دیرباز رنگ وفاداری و قدرت بوده، رنگی که هر کس لباسی از آن به تن داشته، جزیی از طبقه برتر اجتماع محسوب می شده.

بنفش قوی و آرامش بخش است و به اتاق شما حالت لوکس و پر زرق و برق می دهد. این روزها هم دیگر لازم نیست حتما از طبقه بالای اجتماع باشید تا بتوانید لباس یا دکوراسیونی به این رنگ داشته باشید، چرا که با ایجاد چنین فضایی در منزلتان، خود را به آن طبقه متعلق خواهید دانست.

صورتی

صورتی ته رنگی از قرمز است که با اضافه کردن سفید یا خاکستری، آن را روشن تر یا تیره تر می کنند. اثرات روانشناسانه رنگ صورتی با رنگ قرمز تفاوت های اساسی دارد اما درست مثل قرمز، انواع رنگ صورتی هم اثرات روانشناسی خاص خودشان را دارند؛ رنگ هایی مثل صورتی آدامسی، صورتی هلویی، صورتی تند کاراییبی و غیره.

در بیشتر جوامع، صورتی یک رنگ زنانه محسوب می شود که در تولید هر چیز مرتبط با دختران جوان به کار می رود. اما قرن هاست که در طراحی داخلی اروپایی، رنگ صورتی برای مردان و زنان یکسان استفاده می شود. شاید تنها کشور اروپایی که کمترین میزان استفاده از رنگ صورتی را در طراحی داخلی اش دارد، فرانسه باشد.

رنگ صورتی اثری آرامش بخش دارد و به فضا حس راحتی می دهد. در برخی مدارس و بیمارستان ها، دیوارهای داخلی با یک طیف گرم از رنگ صورتی پوشیده شده تا از ویژگی آرامش بخش و درمانگر آن استفاده شود. یک بررسی ثابت کرده که وجود رنگ صورتی ملایم در پشمک یا آب نبات ها باعث می شود که این خوراکی ها شیرین تر و تازه تر به نظر برسند.

خاکستری

بسیاری از مردم فکر می کنند خاکستری یک رنگ امن است اما اصلا اینطور نیست. با خاکستری بسته به نوع استفاده از سایر رنگ ها، طراحی داخلی می تواند خیلی شیک یا افتضاح از آب درآید.

در مورد اول استفاده از خاکستری به فضا حالتی رسمی و باشکوه میدهد که ماهرانه طراحی شده اما در عین حال سنتی هم نیست. بهتر است از آن در کنار رنگ های خنثی یا خانواده رنگ های سفید مثل گچی و عاجی استفاده کنید.

خاکستری نه تنها می تواند پس زمینه خوبی برای رنگ های تندتر باشد، که به درد دستکاری کردن رنگ های دیگر نیز می خورد. اضافه کردن کمی خاکستری می تواند سایه های روشن یا تیره تر به رنگ ها بدهد. از سوی دیگر می توان رنگ های دیگر را به آن اضافه کرد.

همین جاست که این رنگ می تواند طراحی های داخلی را افتضاح جلوه بدهد. مثلا اگر به آن سایه ای از رنگ زرد اضافه شود، افسرده کننده می شود به خصوص اگر بیش از یک دیوار در فضای داخلی به این رنگ باشد اما رنگ طبیعی خاکستری که رنگی به جز مخلوطی از سفید و سیاه نیست، در بیشتر ترکیب های رنگی که قرار می گیرد به آنها تمیزی و شادابی می دهد.

برای پیدا کردن بهترین سایه از رنگ خاکستری و بهترین ترکیب در کنار سایر رنگ ها بهتر است دست به آزمایش بزنید. باید آن را روی دیوارهای اتاق امتحان کنید تا ببینید با تابش نور مناسب چه ترکیبی را می سازد. خطر رنگ خاکستری این است که اگر فضای زیادی در منزل یا محل کار را بگیرد، رنگ های دیگر به چشم نمی آیند و خاکستری تمام روح آن رنگ ها را می گیرد و به فضا حالت گرفته ای نشان می دهد. برای همین کمی سفید یا رنگ های تند به آن اضافه کنید تا از خاکستری، رنگی شیک بسازید.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

20 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

21 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

22 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago