Categories: اخبار نساجی

روابط استراتژیک ایران و ترکیه نباید فدای منافع زودگذر شود

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خطاب به مقامات ترکیه تاکید کرد: رابطه استراتژیک تجاری میان ایران و ترکیه به مفهوم آن است که اجازه نداد برخی مسائل گذرا در عزم و اراده دو کشور ایران و ترکیه خلل ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نهاوندیان عصر امروز دوشنبه در دیدار هیئت تجاری و اقتصادی ترکیه در تهران با اشاره به افزایش مبادلات دو کشور طی سالهای گذشته، اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه ظرف سالهای گذشته از افزایش قابل توجه ای برخوردار بوده که این امر ناشی از افزایش تلاش دو کشور برای تعمیق روابط اقتصادی است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: هم اکنون ارتباط اقتصادی ایران و ترکیه یک ارتباط طبیعی است که البته به دلیل هماهنگی میان دو کشور توانسته مبتنی بر عزم ملی و توجه به اهداف سند چشم انداز توسعه اقتصادی هر دو طرف باشد.

وی تصریح کرد: بعد از بحران جهانی سیستم هوشمند اقتصاد ترکیه برای جبران کسری تراز تجاری خود کار با همسایگان را اولویت داده و بر این اساس، در جمهوری اسلامی ایران نیز نگاه اولویت داری به ارتباط با کشورهای همسایه شکل گرفته و همین امر سبب ارتقای سطح روابط تجاری ایران و ترکیه شده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: در بالاترین سطوح سیاسی عزم مشترک برای افزایش تحولات اقتصادی میان ایران و ترکیه شکل گرفته که البته در این راه هنوز مشکلاتی وجود دارد اما گامهای اساسی را نیز نباید نادیده انگاشت.

نهاوندیان به وجود برخی موانع در تامین منابع مالی و نقل و انتقالات پول میان ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: در زمینه حمل و نقل گامهای مناسبی میان ایران و ترکیه در راستای تعمیق روابط اقتصادی برداشته شده و در همین ارتباط نیز شرکت های مشترکی نیز شکل گرفته است اما هنوز در زمینه مبادلات بانکی نتوانسته ایم پا به پای شرکتهای توسعه ای و پیشرو حرکت کنیم.

وی درباره سرمایه گذاریهای مشترک ایران و ترکیه در حوزه های فنی و مهندسی، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی ایران آمادگی گسترس روزافزون روابط تجاری با ترکیه را دارند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی معتقد است برای دستیابی به اهداف توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و ترکیه لازم است برخی موانع پیش رو را از میان برداشت که در صدر آنها حل مشکل نقل و انتقالات پول است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: معنای رابطه استراتژیک میان ایران و ترکیه آن است که اجازه نداد مسائل گذرا در عزم و اراده دو کشور خلل ایجاد کرده و آن را کاهش دهد.نهاوندیان در پایان از عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش مبادلات با فعالان اقتصادی ترکیه سخن گفت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی

مصاحبه با آقای مهرداد زکی پور کارشناس صنعت فرش ماشینی: نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک…

18 ساعت ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم

مصاحبه با آقای سعید منزوی زاده مدیر عامل قالی سلیمان: نمایشگاه دموتکس دبی بعد از…

2 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی

مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه…

2 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

3 روز ago

استقبال از قالیچین در نمایشگاه دموتکس دبی ما را شگفت زده کرد

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

3 روز ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

3 روز ago