Categories: اخبار نساجی

روابط اقتصادی ایران و ترکیه نباید در مبادله کالا خلاصه شود

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: سطح همکاری‌های ایران و ترکیه نباید فقط مبادله کالا باشد بلکه به نظر می‌رسد در حوزه سرمایه‌گذاری مشترک هم با به کارگیری روشهای جدید باید تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز در نشست فعالان اقتصادی کشور ترکیه با اعضای اتاق بازرگانی ایران ضمن تاکید بر گسترش روابط تجاری بین دو کشور اظهار داشت: قرار است حجم مبادلات اقتصادی ایران ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار برسد. این رقم نشان می‌دهد دو کشور پتانسیل بالایی در حوزه اقتصاد دارند که باید تمام تلاش خود را برای گسترش همکاری‌ها انجام دهند.

وی به نقش ایران و ترکیه در منطقه و حتی در سطح کشورهای اکو نیز اشاره کرد و گفت: دو کشور ایران و ترکیه می‌توانند علاوه بر مناسبات دو جانبه سطح همکاریهای اقتصادی کشورهای گروه دی‌۸ و اکو را افزایش دهد که متاسفانه در حال حاضر حجم مبادلات درونی کشورهای عضو دی۸ رقم پایینی است.

وی با اعلام این مطلب که برای گسترش همکاریهای بین دو کشور باید مشکلات حمل و نقل را مرتفع سازیم تصریح کرد: دو کشور ایران و ترکیه ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارند حتی ایران می تواند از تجربیات کشور ترکیه در حوزه گردشگری استفاده کند.

وی افزود: البته سطح همکاریهای ایران و ترکیه نباید فقط مبادله کالا باشد بلکه به نظر می‌رسد در حوزه سرمایه‌گذاری مشترک هم با به کارگیری روشهای جدید باید تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.

شافعی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه باید تسهیلات ویژه‌ای در حوزه گمرکی و مالیاتی و حتی حمل و نقل انجام دهند، اظهار داشت: در طول ۳ سال گذشته ۲۹ هیئت ایران به ترکیه سفر کرده و ۳۰ هیئت از ترکیه به ایران آمدند که در چارچوب این سفرها ۲۱ موافقتنامه همکاری بین دو کشور امضا شده است. این امر نشان از آن دارد که سطح علاقه‌مندی دو کشور برای گسترش همکاری‌ها بالا بوده و باید مقدمات لازم را برای اجرایی شدن همکاریهای بیشتر انجام دهیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی

مصاحبه با آقای مهرداد زکی پور کارشناس صنعت فرش ماشینی: نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک…

22 ساعت ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم

مصاحبه با آقای سعید منزوی زاده مدیر عامل قالی سلیمان: نمایشگاه دموتکس دبی بعد از…

2 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی

مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیرعامل فرش بهشتی: شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه…

2 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم

مصاحبه با آقای مرتضی سودایی مدیر عامل قالی زرتشت: قالی زرتشت از سال 2014 حضور…

3 روز ago

استقبال از قالیچین در نمایشگاه دموتکس دبی ما را شگفت زده کرد

محمد جواد کمالیان مدیر عامل شرکت قالیچین: خدمات شرکت قالیچین : زمینه های معرفی محصولات…

3 روز ago

فرش سورنا و استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی فرش

مصاحبه با آقای رضا محمودیان مدیر شرکت فرش سورنا در نمایشگاه دموتکس دبی 2024: فرش…

3 روز ago