Categories: اخبار نساجی

روزنوشت شنبه ۱۷ تیرماه(عکس العمل ها نسبت به روزنوشت دیروز، روابط مالی و بانکی با چین، صدور نفت خام)

 

بسمه تعالی

امروز جلسه هیئت رئیسه به علت سفر آقای آل اسحاق به مکه و غیبت یکی دیگر از اعضاء هیئت رئیسه و درگیر بودن مدیران اتاق جهت برگزاری سمینار تولید ملی در دوشنبه برگزار نمی گردد، لذا با توصیه دکتر امروز صبح را استراحت کردم و پس از مراجعه به دکتر و فیزیوتراپی ابتدا عازم دفتر شدم و ایمیل ها را چک کرده و سری به سایت ها زدم.
واکنش ها به یادداشت پیوست دیروز قابل پیش بینی نبود و تعداد زیادی ایمیل و نظر در سایت و فیس بوک دریافت نموده ام و حتی بعضی دوستان تلفنی ابراز نظر کردند و سایت اتاق نیوز مطلب را تحت عنوان “هیچ کس دلسوزتر از بخش خصوصی در کشور نیست” منتشر نموده است . از دوستان اتاق آقایان شمس، عدالتیان، خلیلی، اخوان نسب و دوست حسینی بر مطلب حاشیه زده اند و حتی رایزن بازرگانی ایران در لبنان اظهار نظر نموده که سعی کردم به بعضی از آنها پاسخ دهم و امیدوار باشم که بقیه دوستان اتاق نیز به نحوی خاطرات و گزارش فعالیت های روزانه خود را منتشر نمایند.
امروز تماس هایی با دوستان داشتم که ذکر بعضی از آنها خالی از لطف نیست. اولین تماس را آقای مهندس نجفی منش گرفت و از مشکلات ایجاد شده توسط دارایی سمنان برای واحدش گلایه مند بود و در رابطه با ارسال یا عدم ارسال اسناد جهت حسابرسی ارزش افزوده به کارخانه در سمنان سوال داشت. ظاهراً دارایی سمنان سخت گیری بیشتری از سایر استانها دارد و دوستان زیادی از عملکرد آن ناراضی هستند و این سازمان خواستار رسیدگی به مدارک در محل کارخانه شده است در حالیکه مرکز شرکت در تهران می باشد و دارایی می تواند نمایندگان خود را به تهران ارسال نماید ولی جهت اذیت کردن اصرار به رسیدگی در کارخانه دارد و در این زمینه با آقای طلائی زاده مشاور مالیاتی اتاق صحبت کردم و هماهنگ شد که مشاوره لازم به ایشان داده شود و در جهت اصلاح رفتار دارایی سمنان از مرکز اقدام گردد.
اطلاعات لازم درباره انواع نفت خام و قیمت نفت خام را به نماینده مان در غرب آفریقا ایمیل کردم و از وی خواستم که با توجه به اطلاعات فوق بازاریابی نفت را جدی پیگیری نماید. سپس با مهندس بهزادیان تماس گرفتم تا در جلسه حضوری دراین رابطه گفتگو کنم که جلسه به فردا ظهر ناهار موکول شد وایشان نیز ارتباطات بسیار خوبی در اروپا و امریکای لاتین دارد که اگر فعال شوند مفید می باشد.
سپس به اتاق تهران آمدم، در نبود آقای دکتر آل اسحاق اتاق آرام و خلوت بود و پس از امضاء اسناد مالی با دوستان در رابطه با انجمن تولید و صادرات سنگ آهن همفکری نمودم. با توجه به جدید التأسیس بودن این تشکل لازم است که هماهنگی بین هیئت رئیسه اتاق ، خانه معدن و شرکت ها به عمل آید تا انشاء ا.. این صنف صاحب یک تشکل قوی گردد و در اولین قدم موفق به جلوگیری از  بستن عوارض بر سنگ آهن گردد.
آقای مهندس راسخ سمینار دوشنبه را یادآوری نمود و خواستار حضور فعال در سمینار شد و سپس با دبیرخانه کنفرانس فرصتهای بازرگانی و سرمایه گذاری ایران و چین که توسط دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برای دومین سال در تاریخ سه شنبه و چهارشنبه ۲۰ و ۲۱ تیرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می گردد و من از یکی از افراد پانل تخصصی روابط تجاری با چین هستم خواستار تقسیم کار بین افراد شدم و لذا در حال تهیه مطلب جهت ارائه به شرکت کنندگان در رابطه با “مشکلات بانکی بین دو کشور” و راه حل جهت غلبه برآن هستم و با مدیران مرتبط با روابط چین تماس گرفتم و آخرین اطلاعات را جویا شدم. ظاهراً اکنون هیئت معتبر چینی در ایران به سر می برد و دوستان در حال مذاکره هستند و سفیر ایران در چین نیز فردا در تهران می باشد و قرار است دوشنبه یک نشست داشته باشیم.
مشکل فعلی در روابط  تجاری با چین عدم امکان  استفاده از منابع ارزی ایران در چین می باشد و طبق قوانین چین در صورتی این منابع می تواند جهت خرید از چین مورد استفاده قرار گیرد که از چین خارج گردد و مجدداً در مقابل صادرات به بانکهای چین واریز گردد و لذا در صورتیکه در روابط با چین نتوان این موضوع را حل نمود عملاً منابع در آن ها حبس می گردد و قابل استفاده نمی باشد.
سرکار خانم فدایی که دبیرخانه کمیسیون های اتاق تهران را بعهده دارد عازم مکه می باشد و ضمن خداحافظی جلسه فردای کمیسیون انرژی را یادآوری نمود لذا با دکتر بازرگانی تماس گرفتم تا با توجه به دستور جلسه فردا که پیش نویس توافقنامه اتاق تهران و وزارت نفت می باشد همفکری نموده و لزوم حضور ایشان در جلسه را بیان کردم.
همچنین مدیرعامل کنسرسیوم انرژی تماس گرفت و از بی نتیجه بودن تلاشها برای حواله ارز از دبی به مسکو خبر داد و اینکه یورو در اروپا متوقف شده است و مشغول اسناد سازی جهت آزاد نمودن پول می باشد.
ضمناً امروز روزنامه ایران تماس گرفت و خواستاراعلام نظر درباره طرح مجلس مبنی بر ارز چند نرخی شد و اعلام نمود که دولت مخالف ارز چند نرخی می باشد و بسیاری  از اعضاء اتاق نیز با ارز چند نرخی مخالفت کرده اند و تلویحاً خواستار مخالفت بنده بود که من به خلاف تصور با توجه به واقعیت های موجود راهکار ارز چند نرخی را می پسندم و در اوضاع فعلی ارز تک نرخی امکان پذیر نمی باشد و تلاش جهت سرکوب قیمت ارز نیز موفق نخواهد بود. لذا داشتن ارز چند نرخی در شرایط فعلی منطقی می باشد.
ساعت حدود ۷ عازم منزل شدم و شب مصاحبه دکتر بیدآباد با روزنامه شرق و آقایان دکتر افروغ و ستاری فر با ضمیمه شرق را مطالعه کردم که برایم جالب وآموزنده بود.
والسلام- سید حمید حسینی

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

آموزه‌های رویداد IFCO 2024 استانبول

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه نمایشگاه İstanbul Fashion Connection هفده الی…

24 ساعت ago

تولید نخ پلی‌استر در چهارمحال و بختیاری ۲۰ درصد رشد یافت

مهدی عباس‌پور تاکید کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۵ هزار تن نخ پلی‌استر در واحدهای…

2 روز ago

کاهش صادرات صنعت نساجی ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۴

صادرات بخش نساجی و مواد خام ترکیه در دوره دیماه تا خردادماه ۱۴۰۳ (ژانویه تا…

2 روز ago

کنفرانس تخصصی مدیریت آب و بازچرخانی پساب در صنعت

شرکت جهان اروم اُیاز و شرکت جهان اروم آراز با همکاری سازمان ملی محیط زیست…

4 روز ago

انتظارات فعالان صنعت نساجی از دولت جدید

درخواست فعالان نساجی ایران از دولت برای رفع چالش‌های اساسی صنعت فعالان صنعت نساجی ایران،…

5 روز ago

فرش تبریز، مسافر ویژه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه

المپیک ۲۰۲۴ فرصتی دیگر برای فرش تبریز است تا بار دیگر، پس از پرچم‌داری در…

6 روز ago