Categories: اخبار نساجی

روزنوشت چهارشنبه ۲۱ تیرماه ( روابط با چین و اجلاس شانگهای، نمایندگان جدید دولت در اتاق، تغییر در امور بین الملل نفت)

 

بسمه تعالی

موضوع جلسه امروز مشاورین بین الملل اتاق تهران نقاط قوت و ضعف (اجلاس شانگهای) و نحوه عضویت ایران در آن بود. در این اجلاس بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است زیرا کشورهای بزرگ جهان مانند چین، هند، پاکستان و روسیه از اعضای آن می باشند و این اجلاس دقیقا پس از فروپاشی شوروی شکل گرفته است و هدف آن حل و فصل مسائل امنیتی و مرزی کشورهای عضو بوده است زیرا روسیه و چین از شرق و غرب با یکدیگر همسایه هستند در حالی که منابع غنی انرژی روسیه در شرق آن در جوار چین قرار دارد ولی نیروی انسانی و دانش فنی و جمعیت روسیه در غرب آن قرار دارند.
از طرف دیگر با توجه به حضور پاکستان به عنوان شریک استراتژیک چین در این اجلاس روسیه، هند را به عنوان ناظر در این سازمان دعوت کرده است و بازیگران اصلی روسیه و چین می باشند، اگر چه کشورهای ضعیفی مانند مغولستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز به عضویت این اجلاس پذیرفته شده اند.
بعضی کارشناسان با توجه به حضور قدرت های بزرگ شرق در این اجلاس آن را محوری برای مقابله با غرب می دانند ولی خود اعضاء تمایلی به سیاسی شدن و رودررویی با غرب ندارند و لذا حضور در این اجلاس و پذیرفته شدن به عنوان عضو می تواند در یک پروسه زمان بر صورت پذیرد و ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی باایده ترانزیت وامنیت انرژی وهمکاری غرب وشرق اسیا  می تواند مورد   پذیرش وعضویت قرار گیرد
.کارشناسان در مجموع اعتقاد دارند این مجموعه اسیب پذیری زیادی داردودر استراتژی کلان جهان نمی تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد زیرادنیای اینده رقابت های تکنولوژیک تعیین کننده می باشد و این دو کشور در حوزه رقابت  تکنولوژیک به غرب وابسته هستند وگرایش روسیه به شرق ناشی از استیصال وبه منظور فشار به غرب برای بدست اوردن  تکنولوژی می باشد.
در این جلسه من به تصمیمات اتخاذ شده با حضور نماینده بانک مرکزی و سفیر ایران در چین جهت تسهیل در روابط تجاری با چین اشاره کردم که کارشناسان حاضر در جلسه امیدی به اجرایی شدن راه حل های فوق را نداشتند و اذعان داشتند که بانک مرکزی بارها تعهداتی را پذیرفته است و عمل ننموده و از طرف دیگر با شناختی که از سوابق سفیر داشتند ایده ها را خوشبینانه و غیرواقعی دانسته و ادعای همکاری جدید چند بانک چینی را نیز تبلیغاتی می دانستند و وقتی که من توضیح دادم که دیشب این مطالب را با رایزن بازرگانی چین در ایران مطرح نموده ام و ایشان گشایش در روابط بانکی و فاینانس چندین پروژه را تایید نموده است. جو جلسه آرام شد و ظاهرا همانطور که تسهیلات جدیدی در بانک های امارات جهت همکاری با شرکت های ایرانی توسط بانک مرکزی امارات ابلاغ شده است. در چین نیز اتفاقاتی در حال وقوع می باشد که علت آن تحرکات دیپلماتیک کشور می باشد که از سفر ریاست جمهوری به چین و سفر وزیر خارجه به امارات ناشی شده است . لذابا وجود همه فشارها در صورتی که کشور از ظرفیت دیپلماتیک خود استفاده نماید قادر است در بحث تحریم های نفتی و نقل و انتقال پول اقدامات مثبتی انجام دهد.
ضمنا اعضاء بحث فروش نفت توسط بخش خصوصی و مصاحبه آقای خسروجردی رئیس هیئت مدیره اتحادیه را مورد نقد قرار دادند و مطبوعاتی کردن این موضوع و درگیر کردن اتحادیه در آن را غیرکارشناسی دانسته ومطالب ارائه شده در مصاحبه را غیر کارشناسی و به ضرر بخش خصوصی دانستند.
امروز اعلام شد آقای عرب از مدیریت بازرگانی شرکت به امور بین الملل بازگشته و معاونت فروش و بازاریابی نفت را به عهده گرفته است که باعث خوشحالی و امیدواری می باشد. هر چند که عملکرد ایشان در بخش بارها مورد نقد و انتقاد بخش خصوصی بود ولی عملکرد یکسال گذشته ایشان و سوابق درخشان ایشان در امور بین الملل باعث امیدواری می باشد و ایشان با توجه به روابط خوبی که با بازیگران عرصه نفت دارد قادر است اقدامات مفیدی در  این مسئولیت انجام دهد. لذا با توجه به حضور ایشان در نفت به تلاش های خود جهت داشتن سهمی در صادرات نفت افزودم و دوستان زیادی در چند روز گذشته از خارج زنگ زده اند و  حتی مدارک بانکی جهت این تجارت را ارسال نموده اند که امروز با چند تن از آنان به طور جدی صحبت و مذاکره کردم.
از طرف دیگر با توجه به مشکل گواهی مبدا تلاش نمودم تا با دوستان در کشورهای نفتی همسایه تماس برقرار نموده و امکان دریافت گواهی مبدا را از آن کشورها سوال نمایم که نا امید نیستم.
یک طرح نیز درباره نحوه حضور بخش خصوصی در نفت تهیه و در این هفته به مسئولان ذیربط ارسال می نمایم.
ضمنا با مدیرعامل یکی از بانک های علاقمند به ورود در بحث صادرات نفت خام نیز تلفنی صحبت کردم و قرار شد هفته آینده یک نشست داشته باشیم.
ساعت ۵ بعد از ظهر با دوستان بانک شهر جلسه داشتم که همزمان رادیو اقتصاد تماس گرفت و خواستار گفتگو در رابطه با تصمیمات اخیر دولت جهت عدم ارائه سرویس و خدمات به بدهکاران بانکی و مالیاتی شد که من با اشاره به ضرورت برخورد با سوء استفاده کنندگان از منابع مالی صدور بخشنامه بدون کارشناسی و همفکری با بخش خصوصی و منوط کردن هر نوع فعالیت بانکی و اداری به استعلام از دارایی را ضد تولید و غیر کارشناسی دانسته و افزودم که مدیریت اقتضایی ایجاب می کند که در اجرای قانون نیز شرایط ویژه کشور را مدنظر قرار داد. در حالیکه از یک طرف فشارهای بین المللی و تحریم رمق بنگاه های تولیدی کشور را گرفته و اختلاس اخیر بانکی نیز باعث بسته شدن منابع نظام بانکی بر روی فعالان بخش خصوصی شده، این نوع تصمیم گیریها، غیر قابل اجرا و باعث سلب اعتماد بخش خصوصی از دولت می گردد. ضمنا در سالی که به نام تولید ملی لقب گرفته است، تعطیل شدن واحدها به علت بخشنامه فوق به معنی ضایع کردن سرمایه های ایرانی و از بین رفتن اشتغال و نشانه عدم حمایت از نیروی کار ایرانی می باشد. بنابراین حتما باید در این بخشنامه تجدید نظر و جهت اجرای قانون سلامت اداری و مبارزه با فساد آیین نامه ای متناسب با شرایط و قابل اجرا تدوین گردد و بخشنامه فعلی لغو گردد.
پس از مصاحبه یکی از مدیران بانک شهر را ملاقات کردم که خبر داد این هفته بانک مرکزی مجوز فعالیت ارزی به بانک شهر را اعطاء نموده است و باتوجه به اینکه در دنیا معمولا بانک های کشاورزی و بانک شهر را در بحث تحریم ها مستثنی می نمایند امیدوار باشیم با حضور این بانک در عرصه فعالیت های بین المللی بخشی از مشکلات بخش خصوصی حل و فصل شود.
در این هفته چند نفر از دوستان اتاق تهران و شهرستان ها با توجه به خروج یک عضو هیئت رئیسه اتاق ایران از اتاق و معرفی نمایندگان جدید دولت در اتاق یعنی آقایان شافعی، صالحی، رادمرد، نجم الدین، ابوالحسنی و تقوی و خروج آقایان خدامراد احمدی، ضیغمی، نکوئی مهر، هدایت ، سیدعلی و شهیدی از لیست نمایندگان ، خواستار همفکری جهت تعیین عضو جدید هیئت رییسه بودند که با چند نفر از این دوستان ملاقات داشتم. اگرچه دولت درصدد معرفی آقای دکتر موحدی برای عضویت در هیئت رئیسه می باشد ولی شانس ایشان با توجه به حضور کم رنگ مدیران دولتی در اتاق * کم می باشد و چند رئیس اتاق شهرستان  خود را جهت حضور در این انتخابات آماده می نمایند ولی باید با بررسی وضعیت و شرایط کشور به صورت منطقی و به دور از احساس تصمیم گیری نمود.
در این رابطه با آقای دکتر سلطانی و خسروتاج گفتگو کردم و نظر دوستان را جویا شدم و امیدوارم در جلسات اینده هم اندیشی که با حضور دوستان تهرانی و شهرستانی تشکیل می گردد در این رابطه گفتگو و یک تصمیم عاقلانه اتخاذ گردد.
والسلام-سید حمید حسینی

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

15 ساعت ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

2 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

2 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

3 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

3 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

4 روز ago