Categories: اخبار نساجی

روزنوشت یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ( موانع توسعه از دیدگاه بحرینیان، گزارش رقابت پذیری، محاکمه خدا مراد و برنامه پنجساله توسعه چین)

امروز روزی با نشاط، پرکار و نسبتاً موفق را پشت سر گذاشتم. ساعت ۸ صبح جلسه کمیسیون اصل۴۴ و محیط کسب و کار اتاق ایران بود که در این جلسه گزارشاتی از بودجه سال ۹۱ و تاثیر آن به خصوصی سازی و محیط کسب و کار ارائه شد و به نقاط مثبت بودجه سال ۹۱ مانند تخصیص ده هزار میلیارد تومان جهت کمک به تولید از منابع هدفمندی، تقسیط بدهی واحدهای تولیدی، تجدید ارزیابی دارائی بخش خصوصی بدون پرداخت مالیات اشاره گردید و از حذف سازمان خصوصی سازی در واگذاریها و سقف ۶۶۰۰۰ میلیارد تومانی هدفمندی یارانه ها و عدول در برنامه پنجم و موافقت با پرداخت ۲۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی برای بخش صنعت و کشاورزی انتقاد شد.


ضمناً با توجه به دوسقفی شدن بودجه از عدم واریز مازاد درآمد نفتی به صندوق ذخیره ارزی گلایه شد و از اینکه مجلس در لایحه بودجه نرخ پایه ای برای ارز تعیین نکرده است و فقط باید بانک مرکزی ۶۱۰۰۰ میلیارد تومان در درآمد نفت را جهت هزینه دولت در بودجه پرداخت نماید به نیکی یاد شد و مطرح گردید در این حالت بانک مرکزی قادر است با توجه به سیاست ارززی کشور که مدیریت شناور شده ای می باشد نسبت به تنظیم بازار ارز اقدام نماید.


دولت در لایحه بودجه سال ۹۱ به دنبال دو اقدام خطرناک در بخش مالیات و صادرات بود که الحمدلله مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت که در صورت تصویب آن می توانست تاثیر عمده ای بر  فعالیت بخش خصوصی داشته باشد. مورد اول آن افزایش ضریب مالیاتی شرکتها از ۲۵ به ۵۳ درصد بود و برگشت به نظام سابق مالیاتی و دومی دریافت عوارض ویژه صادراتی از محصولات پتروشیمی بابت مابه التفاوت قیمت خوراک تحویلی به واحدها با قیمت بین المللی.


پس از بحث بودجه “گزارش رقابت پذیری ایران” توسط دبیر کمیسیون ارائه گردید، در این گزارش که برای اولین بار با همکاری اتاق ایران و مجمع جهانی اقتصاد در سال ۸۹ محاسبه و منتشر شده است و در سال ۹۰ به صورت مفصل تر و جامع تر منتشر شده است ۱۲ شاخص مورد توجه قرار گرفته است که بعضی از این شاخص ها مربوط به اقتصادهای متکی بر منابع یا عوامل تولید می باشد.( مانند نهادها، زیرساخت ها، ثبات در حسابهای دولتی، بهداشت و آموزش مقدماتی) و شاخص های سری دوم مربوط به نظام های اقتصادی مبتنی بر کارایی(آموزش عالی و حرفه ای، کارایی بازار کالایی، کارایی بازار نیروی کار،پیشرفته بودن بازار مالی و اندازه بازار) می باشد و در این شاخص ها وضعیت ما اصلاً مطلوب نمی باشد و شاخص های سری سوم برای اقتصادهای مبتنی بر نوآوری می باشد که عبارتند از پیشرفته بودن بنگاههای تجاری و نوآوری که با توجه به اینکه اقتصاد ایران به این مرحله وارد نشده است امتیازات مناسبی دریافت نکرده ای. و اقتصاد ایران از مرحله نظام های مبتنی بر عوامل تولید به سمت اقتصاد مبتنی بر کارایی در حال حرکت می باشد.


مطابق این گزارش در مجموع ۱۲ شاخص ما در رتبه ۶۲ رقابت پذیری دنیا قرار داریم و امید است در سال تولید ملی موفق شویم رتبه رقابت پذیری اقتصاد ایران را با اصلاح سیاستها،قوانین و روش های مدیریتی به ۵۰ ارتقاء دهیم.
ساعت ۱۰ صبح جلسه رسمی ماهانه هیئت نمایندگان اتاق ایران آغاز شد و جلسه خوب وموثری بود و اقدامات هیئت رئیسه و تنظیم شیوه نامه اداره جلسات در کارآمد شدن جلسات موثر بوده است و امکان تذکر ۵ نفر از هیئت نمایندگان در مورد مسائل روز کشور به نشاط جلسات اضافه نموده است .
گزارشی که مهندس بحرینان از کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران درباره ” عوامل بازدارندگی توسعه در ایران” ارائه نمود مورد توجه اعضاء قرار گرفت که دو پارامتر و عامل اشاره نموده بود موارد را بیان که عبارتند از:


نداشتن راهبرد توسعه
عدم حضور نخبگان درتصمیم سازی ها
و راه حل ایشان تشکیل ستاد فراقوایی توسعه می باشد که متشکل از دولت، مجلس، اقتصاددانان و بخش خصوصی شکل گیرد و عقب افتادگی اقتصاد ایران را با تدوین راهبردهای صحیح توسعه جبران نماید.
نکته ظریف این گزارش میزان نقدینگی در جامعه و قدرت نظام بانکی در تامین منابع مورد نیاز جامعه می باشد که ایشان معتقد است این نرخ درایران ۳۸ درصد می باشد و لذا نمی توان اقتصاد ایران را بانک محور نماید.
ضمناً ایشان به ریشه بحران مالی دنیا اشاره نمود و آن را به شکاف ایجاد شده  بین میزان تولید ناخالص داخلی و میزان دارائی های مالی جهان مرتبط دانست و آمار حاکیست که این اختلاف در سال ۱۹۸۰ حدود ۱۲ هزار میلیارد بوده است یعنی دارائی های مالی جهان ۱۲.۰۰۰ میلیارد بیش از تولید ناخالص داخلی بوده است و در سال ۱۹۹۰ به ۴۳.۰۰۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۰ به ۹۴.۰۰۰ و در سال ۲۰۰۷ به ۲۳۷۰۰۰ میلیارد دلار رسیده است در حالیکه کل تولید ناخالص داخلی دنیا حدود ۶۴.۰۰۰ میلیارد دلار می باشد.و لذا ریشه مشکلات دنیا را عدم توجه به تولید و رشد اقتصادی دانستند.


سخنان نماینده وزارت صمت(صنعت،معدن و تجارت) درباره سال تولید ملی با واکنش بعضی از نمایندگان مواجه شد و نهایتاً یک موافقت بین اتاق ایران و دفتر فن آوری  ریاست جمهوری درباره شرکت های دانس بنیان امضاء گردید.
در حاشیه جلسه با نمایندگان بعضی از شهرستانها در رابطه با ضرایب مالیاتی گفتگو داشتم و آنها از نرخ ضرائب گلایه مند بودند که توضیح دادم اولاً این نرخ ها در سه سال گذشته اغلب بین ۱۶ تا ۱۸ درصد بوده است و در دو سال گذشته تلاش کردم تا با هماهنگی نماینده بانک مرکزی و دارائی اغلب آنها را به ۱۲ درصد ۱۴ درصد برسانیم


لازم به توضیح می باشد که کمیته ضرایب مالیاتی که در دارایی تشکیل میگردد و نمایندگان سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و اتاق بازرگانی در آن عضویت و حق رای دارند فقط مربوط به مواردیست که بنگاهها فاقد دفاتر باشد با مشمول مالیات علی الراس گردند میگردد و تصمیم گیری فقط مربوط به استان تهران می باشد و در هر یک از استان ها می توانند نمایندگان فوق در مورد استان خود تصمیم بگیرند و ضرایب را کاهش یا افزایش دهند.


پس از پایان جلسه نهار را با دوستان اتاقی آقایان پورقاضی، شمس اردکانی، رئیس زاده و پیرموذن خورده و در مورد مسائل روز کشور که عمدتاً حول و حوش مذاکرات بغداد می باشد گفتگو کردیم.
ساعت حدود ۳ به دفتر رسیدم و چندین جلسه کاری با هیئت هایی از روسیه، برمه و چین داشتیم که توافقاتی در زمینه صادرات فرآورده ها و با روسیه در مورد خرید فرآورده داشتیم، به نظر میرسد با توجه به برنامه پنجساله توسعه چین(۲۰۱۷-۲۰۱۲) که توسعه داخلی را هدف قرار داده است مجدداً چین ها تمایل به خرید قیر ایران دارند و این روزها بطور مرتب تقاضاهایی دریافت میگردد که به علت بی ثباتی در قیمت ارز پاسخگویی به سفارشات بزرگ خطرناک و دل نگران کننده می باشد و امید است با پایان یافتن مذاکرات بغداد و شاهد تثبیت نسبی قیمت ارز در بازار باشیم.
پس از جلسه یکی از پرسنل زیر مجموعه که از سفر چین بازگشته بود به توافقات صورت گرفته با یک شرکت بزرگ چین با همکاری رایزن بازرگانی چین در ایران اشاره نمود که قادر است درکلدن بانک اعتبارات اسنادی ایرانیان را دریافت و نسبت به ارسال کالاها اقدام نماید و کارمزدی که برای این خدمات درخواست نموده است حدود ۶ درصد می باشد که از نظر فعالین بازار چین یک نرخ قابل قبول می باشد زیرا تعداد کمی شرکت چینی در کلدن بانک حساب دارند و قادر هستند نسبت به دریافتLC  یا حواله اقدام نمایند ضمناً این شرکت چین حاضر است با یک نرخ کارمزد مناسب نسبت به دریافت حواله در چین و پرداخت آن در خارج از چین اقدام نماید و در صورت تداوم تحریم ها می تواند در جهت تامین مواد اولیه واحدها کمک نماید. قرار شد پیگیری لازم با وزارت بازرگانی و بانکها جهت اطلاع رسانی در این مورد صورت گردد.


ساعت ۸ یک والیبال با نشاط و مهیج با دوستان داشتیم و از قهرمانی ایران در مسابقات کشتی فرنگی جهان   شادمان شدم.
موضوع حاشیه ای امروز محاکمه خدامراد بود که اخبار آن منتشر شده و باعث تاسف گردید که این مدیر فعال و خوشنام بخش خصوصی قربانی این پرونده شده است و بنده اعتقاد دارم ایشان این وجه را برای خودش دریافت ننموده است و قصد کمک به منطقه محروم را داشته است و حتی چند بار در ملاقات با من که حتی هیچ معامله ای با ایشان نداشتم تقاضای کمک جهت آبادانی منطقه خودش را داشت.
امیدوارم که این پرونده با رعایت انصاف و توجه به تلاش و زحمات ایشان در طول سالیان مدیریتی ختم به خیر شود.

والسلام

سید حمید حسینی

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

12 ساعت ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

1 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

2 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

2 روز ago

پیشگامی فرافن هوا در معرفی تکنولوژی‌های نوین هوای فشرده (ویدیو)

شرکت فرافن هوا با هدف معرفی تکنولوژی‌های نوین در صنعت هوای فشرده امسال دو تکنولوژی…

2 روز ago

توسعه صنعت نساجی در ایران: از حضور بین‌المللی تا چالش‌های جدید (ویدیو)

شرکت پلاستو ماسوره کار همیشه در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته است، و امسال نیز برای…

3 روز ago