Categories: اخبار نساجی

روزنوشت ۱۰ تیرماه ( روز صنعت، ملاقات با کریس کوک، جلسه هیئت رئیسه)

 

بسمه تعالی

ساعت حدود ۴ صبح به تهران برگشتم و فقط توانستم چند ساعتی را استراحت کنم و خودم را به جلسه روز صنعت و معدن در سازمان توسعه تجارت برسانم
مراسم با استقبال نسبی صنعتگران مواجه شده بود ولی سالن برگزاری مراسم مناسب این نوع جلسات نمی باشد و نظر خوبی حاکم نبود. اگرچه الحق باید از سخنرانی خوب آقای مهندس محسن خلیلی و دکتر غضنفری به نیکی یاد کرد و من هنگام سخنرانی مهندس رحیمی جلسه را ترک کردم.
حاشیه مراسم سخنرانی آقای غنیمی فرد بود که بطور غیر قانونی عنوان ریاست شبکه خانه های صنعت و معدن را یدک
می کشد و در حالیکه در هیئت رئیسه خانه صنعت و معدن تهران نمی باشد و قانوناً فقط اعضای هیئت رئیسه خانه های صنعت و معدن می توانند در هیئت رئیسه شبکه خانه صنعت و معدن ایران حضور داشته باشند. با حمایت وزارت صنعت و معدن و تجارت و در راستای تضعیف اتاقهای بازرگانی به ایشان میدان می دهند. ضمناً سخنرانی آقای بهمنی رئیس کل بانک مرکزی تکراری و ناامید کننده بود و مطالبی که انتظار می رفت توسط ایشان بیان گردد توسط دکتر غضنفری بیان شد.
وزیر دانشگاهی در میان مشکل تامین مالی به نیاز ۵۰.۰۰۰ هزار میلیارد تومانی صنعت جهت نقدینگی و تکمیل واحدهای نیمه تمام اشاره نمود و با اشاره به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی تولیدات صنعتی کشور نیاز این واحدها به نقدینگی را با توجه به گردش ۴ بار در سال نقدینگی سی هزار میلیارد تومان عنوان نمود.
در تامین این منابع به سهم ۱۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی و سهم دو هزار میلیارد تومانی بودجه و امکان دریافت وام بانکی به میزان ۱۳۰۰۰ میلیارد تومان مطابق سال گذشته اشاره نمود که حجم منابع به حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و هنوز ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری وجود خواهد داشت که باید جهت تامین آن از طریق سایر منابع خصوصاً بورس یا منابع خارج از کشور اقدام گردد.
نکات کلیدی سخنان مهندس خلیلی عبارت بودند از: ۱- توجه به سرمایه اجتماعی و ارتباط توسعه اقتصادی و سرمایه اجتماعی ۲- لوم عشق ورزی به یکدیگر و به کار ۳- لزوم انجام کار کاشناسی و جامعه نگری ۴- ضرورت تدوین استراتژی بخش صنعت، معدن، تجارت و خدمات در کشور و تلفیق استراتژی سه گانه خدمات، تجارت و صنعت در کشور.
تلاش کردم با مهندس جعفری معاون معدنی وزیر در رابطه با مسئله بستن عوارض بر صادرات سنگ آهن صحبت کنم که موفق نشدم و فقط توانستم با مهندس فریدون احمدی گفتگو داشته باشم و به نظر می رسد در حالیکه در زمان تحریم نفت ما به یک دلار صادرات نیاز داریم ، محروم کردن کشور از حدود ۱.۵ میلیارد دلار صادرات سنگ آهن منطقی و معقول نباشد.
در مسیر بازگشت به اتاق تهران جناب آقای دکر آل اسحاق تماس گرفت که عازم حرم امن وحی بودند  ایشان ضمن خداحافظی با بزرگواری مخصوص به خودشان حلالیت طلبیدند که آرزوی توفیق و التماس دعا گفتم.
در اتاق تهران با آقایان کریس کوک و خاقانی ملاقات داشتم.آقای کریس کوک که از کارشناسان برجسته بین الملل در زمینه انرژی می باشد و قرار است روز دوشنبه یک کارگاه تحت عنوان “نقش بخش خصوصی در سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز” داشته باشد و لذا پیرامون این موضوع و تجربیات ایشان از بازار نفت و گاز صحبت کردیم. ایشان که مطالعات مربوط به بورس نفت را قبلاً انجام داده است درصدد ارائه یک طرح جهت جایگزین کردن نفت و گاز به عنوان شاخص ارزش به جای دلار می باشد که درک این موضوع برای کشورهای نفتی آسان و راحت نمی باشد و هنوز مورد استقبال قرار نگرفته است.
ساعت ۲:۳۰ جلسه هیئت رئیسه بدون حضور آقایان آل اسحاق و مهندس مفتح برگزار گردید و سخنرانان قبل از دستورجلسه سه شنبه تعیین گردیدند و موضوع محوری جلسه بحث قیمت گذاری تعیین گردید و بیانیه ای که پیش نویس آن توسط چند نفر از روسای کمیسیون ها تهیه و در شورای مشاورین اقتصادی و هیئت رئیسه مورد بازبینی قرار گرفته است در جلسه مطرح و در صورت تصویب هیئت نمایندگان به عنوان بیانیه اتاق منتشر می گردد. همچنین در این جلسه گزارشی از همایش چالش های تولید ملی که دوشنبه هفته آینده توسط اتاق تهران برگزار می گردد ارائه خواهد شد.ضمناً جلسه هیئت نمایندگان این ماه همان ساعت ۹ صبح طبق روال قبل برگزار می گردد.
موضوع چالش بر انگیز جلسه امروز اعلام طرح رتبه بندی کارتهای بازرگانی توسط کارگزار اتاق ایران در روزنامه ها بود و گذاشتن جلسه در روز دوشنبه در اتاق ایران جهت ارائه گواهینامه به ۱۲۰ شرکت رتبه بندی شده می باشد که این موضوع مخالف نظرات اتاق تهران و شهرستانها می باشد و رتبه بندی کارتها باید توسط اتاق شهرستانها صورت گرفته و دخالت اتاق ایران و دریافت هزینه یک تا چهارمیلیون تومانی خلاف توافقات قبلی اتاق تهران با مدیر پروزه می باشد و مورد رضایت اتاق نمی باشد و لذا خواستار لغو جلسه دوشنبه اتاق ایران شدیم.
والسلام- سید حمید حسینی

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمـایشگاه صنایع وابـسته فرش ماشینی کـاشـان: پـلـی بـرای تـوسعـه صنـعت(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی کاشان برگزار…

15 ساعت ago

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

3 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

4 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

5 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

5 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

5 روز ago