Categories: اخبار نساجی

روز پرنوسان سکه و دلار

 

 

تلاطم در بازار ارز و سکه بارزترین ویژگی بازار دیروز بود؛ حرکت منحنی قیمت کاملا سینوسی بود و پس از جهش به برخی قیمت‌ها در یک نیمه روز مسیر بازار به سوی قیمت‌های پایین‌تر در نیمه دیگر روز بازگشت.

قیمت دلار در شروع به کار بازار تا ۱۷۹۰ بالا رفت و در حالی که برخی منتظر ثبت رکورد ۱۸۰۰ بودند اندک‌اندک از این مرز فاصله و در سطح ۱۷۶۳ تومان آرام گرفت. در بازار سکه گرچه نوسان به شدت بازار ارز نبود، اما در این بازار نیز روند مشابهی رقم خورد. قیمت سکه پس از رسیدن به مرز ۶۷۰ هزار تومان تا قیمت ۶۶۲ هزار تومان پایین آمد.

افزایش و کاهش قیمت در صبح و بعدازظهر
روز پر نوسان بازار
گروه بازار پول- در روزهای اخیر قیمت انواع ارز در بازار افزایش داشته است. تقریبا از ۵ خرداد قیمت دلار از ۱۶۷۰ تومان به مرور در مسیر افزایشی قرار گرفت و طی ۵ روز گذشته با عبور از مرز ۱۷۰۰ تومان، سطح ۱۸۰۰ تومان را نیز پشت سر گذاشت.
با تزریق دلار به بازار توسط بانک مرکزی به برخی از صرافان که خبر آن توسط ایرنا به نقل از یکی از اعضای اتحادیه کشوری طلا و جواهر عنوان شد، قیمت دلار دوباره تا محدوده ۱۷۲۰ تومان افت کرد. در روزهای اخیر تقویت ارزش دلار در برابر سایر ارزهای عمده از جمله یورو از یک سو و افزایش تقاضای داخلی شوک جدیدی به قیمت‌ها داد.

دیروز بازار ارز روز پر نوسان دیگری را پشت سر گذاشت. قیمت دلار در بالاترین سطح به ۱۷۹۰ تومان هم نزدیک شد. اما در ادامه نرخ آن تعدیل شده و در ساعت ۲ بعداز ظهر تا ۱۷۸۰ تومان و در ساعت ۵/۳ بعداز ظهر تا ۱۷۷۰ تومان افت کرد. قیمت آن البته بازهم در برخی نقاط تا ساعت ۴ بعداز ظهر به نرخ ۱۷۶۳ تومانی هم رسید.
در واقع دیروز قیمت دلار نزدیک به ۳۰ تومان نوسان داشت. فعالان بازار معتقدند: افت قیمت دلار احتمالا به دلیل فروش دلارهای ارزان‌تر به بازار بوده که البته رسما از سوی مقام مسوولی تایید نشده است. برخی از فعالان بازار افزایش تقاضا برای دلار درروزهای اخیر در آستانه تعطیلات را دلیل افزایش قیمت دانسته‌اند.

تلاطم قیمت دلار در این روزها در حالی است که رییس کل بانک مرکزی از یک سو از نبود ضرورت برای توقف قیمت دلار بر روی یک رقم خاص سخن گفته که از آن در بازار تعبیر به افزایش احتمالی قیمت دلار در آینده شده بود، و از سوی دیگر جمشید پژویان رییس شورای گفت‌و‌گو با بیان اینکه واکنش افزایشی قیمت ارز به مذاکرات بغداد اشتباهی بوده، از افت قیمت ارز در روزهای آتی خبر داده بود. پژویان گفته بود: هیچ علائمی دال بر اینکه مذاکرات ایران با غرب در بغداد شکست خورده وجود ندارد و باید انتظار داشته باشیم قیمت ارز در آینده به خصوص پس از مذاکرات مسکو پایین بیاید.
اظهارات وی البته در حالی است که تا کنون مقامات مسوول هرگونه ارتباط منطقی بین تلاطم قیمت ارز در بازار داخلی با حوادث منطقه‌ای را رد کنند. در بازار دیروز هم‌راستا با قیمت دلار، یورو، پوند انگلیس و ین ژاپن نوسان داشتند. دیروز در حالی که قیمت درهم بدون تغییر در سطح ۴۸۰ تومان ثابت مانده بود، حواله آن ۴۹۲ تومان فروخته شد.

افت قیمت‌ها در بازار سکه
روز گذشته قیمت سکه با افت از سطح ۶۶۵ هزار تومان تا ۶۶۲ هزار تومان و حتی ۶۵۷ هزار تومان هم کاهش داشت.
قیمت سکه طرح قدیم در ابتدای شروع به کار با ۱۰ هزار تومان افزایش تا ۶۸۰ هزارتومان بالا رفت، اما در ادامه دچار افت شد. دیروز نیم سکه در سطح ۳۳۵ هزار تومان ثابت ماند اما ربع سکه با۲۰۰۰ تومان کاهش به ۱۸۳ هزار تومان رسید. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۲۳۰۰ تومان کاهش داشت.گرم ۱۸ عیار هم تا ۶۷ هزار و ۴۰۸ تومان تعدیل شد.


بازار سکه اگر چه در روز گذشته به دلیل کاهش قابل توجه قیمت طلا در بازارهای جهانی روند کاهشی داشت، اما دلایل دیگر در کاهش قیمت آن موثر واقع شده‌اند. بر اساس تازه‌ترین اطلاعات بانک مرکزی در مجموع مرحله اول و دوم ۳میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه سکه تحویل شده و تقریبا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه سکه نیز هنوز منتظر تعیین تکلیف است. این میزان یا به صورت تحویل فیزیکی یا به صورت استفاده ازابزارهای جایگزین تعیین تکلیف می‌شود. در تازه‌ترین اعلامیه بانک مرکزی تحویل پته سکه به دلیل استقبال اندک از آن طی اردیبهشت‌ماه، متوقف می‌شود. در عین حال بنا بر اخبار رسیده استقبال از گواهی سپرده به جای دریافت سکه بیشتر بوده و بنا بر آخرین خبر مهلت استفاده از آن با نرخ ۲۴ درصد تا روز شنبه ۱۳ خرداد است.

حذف حواله مسکوک طلای (پته) جایگزین سکه
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به ارزیابی نتایج حاصل از میزان استقبال پیش خرید کنندگان سکه از ابزارهای جایگزین و امعان نظر به موقتی بودن روش‌های مذکور، از تاریخ ۱۰/۰۳/۱۳۹۱ تحویل «حواله مسکوک طلای بانک مرکزی (پته)» به جای سکه، متوقف می‌شود.
بنا بر اطلاعیه این بانک، بدیهی است، حواله‌ها(پته)‌ صادرشده قبل از تاریخ یاد شده‌کماکان معتبر بوده و دارندگان آن می‌توانند هر زمان که مایل باشند با مراجعه به شعب بانک ملی، سکه‌های خود را دریافت نمایند.

افت قیمت طلا در بازارهای جهانی
دیروز قیمت طلا در بازارهای جهانی به برخی دلایل از جمله افت قیمت نفت، شرایط بانک بزرگ اسپانیا و تضعیف بیشتر یورو در مقابل دلار آمریکا با افت قابل توجهی روبه‌رو شد و تا محدوده ۱۵۵۰دلار افت کرد. بررسی قیمت طلا در روزهای اخیر در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که در بازار لندن قیمت نوسان محدودی دارد اما به محض آغاز بازار نیویورک قیمت طلا افت محسوس‌تری دارد. طی یک هفته گذشته قیمت طلا از سطح ۱۶۰۰ دلار به مرور کاهش یافته است. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا سطح ۲۴/۱ پایین آمده و مرتبا ارزش خود را در مقابل سایر ارزها از دست می‌دهد. افزایش ارزش دلار سبب شده است که طلا، فلزهای گرانبها و کالاهای اساسی با رکود روبه‌رو شوند. خرید طلا در هند به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان نیز به علت کاهش ارزش ارز این کشور کاهش یافته است. خروج یونان از حوزه پولی یورو و بحران های سیاسی مهم‌ترین مسائل پیش رو در مورد نوسان قیمت طلا است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

1 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

1 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

1 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

1 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago