روند مستمر به روز رسانی ماشین آلات؛ نیاز اساسی صنایع

 

به روز رسانی ماشین آلات نساجی روند همیشگی و مستمر است که وقفه در آن سبب افزایش قیمت تمام شده و عدم رقابت با بازارهای بین‌المللی می‌شود.

مهندس علی‌رضا حائری دبیر انجمن صنایع نساجی ایران، درباره وضعیت ماشین آلات صنعت نساجی گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از ناوگان صنایع نساجی از ماشین آلات و تکنولوژی به روز استفاده می‌کنند ولی با توجه به مشکلات بانکی و نقل و انتقالات پول، مسائل ارزی در خرید ماشین آلات وقفه‌هایی ایجاد شده است که روند به روز رسانی را کند کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: به روز رسانی ماشین‌آلات، روند همیشگی و مستمر است و مشکلات ذکر شده سبب کاهش در سرعت مورد نیاز شده است که اثرات آن در سال‌های آینده خود را نشان می‌دهد.

حائری در ادامه به اثرات عقب افتادن از تکنولوژری روز دنیا اشاره کرد و گفت: در صورت عقب افتادن از تکنولوژی روز دنیا، قیمت تمام شده کالاها افزایش یافته و امکان رقابت از لحاظ کیفیت و طرح با سایر تولید کنندگان از بین می‌رود. زیرا هر چه ماشین‌آلات جدیدتر باشند با سرعت راندمان بالاتری کار می‌کنند.

دبیر انجمن نساجی درباره‌ی عمر مفید این دستگاه‌ها بیان کرد: به طور کلی برای به روز رسانی ۵ سال بهترین زمان ممکن است اما در دفاتر حسابرسی ۸ سال زمان استهلاک به حساب می‌آید و زمان نگه داری بیش از آن با توجه به هزینه سایر نهاده‌های تولید توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به تعمیرات این دستگاه‌ها توسط نیروی داخلی اظهار داشت: نیروی کار آموزش دیده و متخصص برای تعمیرات ماشین‌الات نساجی با سیستم‌های مدرن اعم از الکترونیکی و پی ال سی را در داخل کشور داریم.

حائری در ادامه اذعان داشت: حدود ۹۰ درصد از نیاز ما از خارج کشور و به صورت واردات از کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک، اسپانیا و سوئیس تامین می‌شود البته اخیرا برندهای اروپایی در کشورهایی مانند هند، چین نیز تحت لیسانس آن کشور تولید می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: توسعه تولید ماشین آلات در کشورهایی صورت می‌گیرد که علاوه بر رفع نیاز داخل کشور بازارهای منطقه‌ایی را نیز به دست بگیرند.

ما نیز برای توسعه این صنعت نباید از بازارهای منطقه غافل شویم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

1 روز ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

4 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago