Categories: اخبار نساجی

روند واردات رسمی و قانونی به کشور باید اصلاح شود

 

عضو هیات رییسه مجمع واردات ایران معتقد است: آنچه از وضعیت واردکنندگان رسمی می توان مشاهده کرد آن است که قوانین دست و پاگیر اداری موجود در مسیر واردات قانونی بیش از اندازه است و باید اصلاح شود.

محمدرضا بوترابی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: واردات در کشور ما تبدیل به یک فرایند پیچیده، زمان بر و غیرقابل پیش بینی شده و فرسایش تدریجی بنگاه های شناسنامه دار برای حفظ سهم بازار کاملا مشهود است. در حالی که واردات غیررسمی، ته لنجی و کوله بری در حال فربه شدن است و توجه به این موضوع خصوصا در دوره پساتحریم بسیار ضروری است.

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده های آرایشی و بهداشتی سپس با اشاره به نظارت های سازمان غذا و دارو بر تولیدات و واردات این بخش، اضافه کرد: این نظارت ها برای تامین سلامت مصرف کننده ضروری و مفید است و در همه جای دنیا تجارت کالاهای سلامت محور تحت نظارت سازمان های ذیصلاح صورت می گیرد اما مسئله این است که در دنیا ساز و کارهای لازم برای تسهیل امور نیز مورد نظر سیاستگذاران قرار دارد.

وی ادامه داد: واردکنندگان به هیچ عنوان بدنبال کاهش حساسیت سازمانهای نظارت کننده بر فرایند واردات نیستند، اما موضوع اصلی آن است که در کنار دقت در نظارت باید موضوعاتی از قبیل سرعت انجام امور، حذف موازی کاری ها و کاهش قوانین دست و پاگیر اداری زائد نیز مورد توجه قرار گیرد.

بوترابی ادامه داد: برخی سختگیری های غیرضروری نظام گمرکی، تعرفه بالا در کنار قوانین دست و پاگیر اداری و ابهام در نحوه اجرای برخی مقررات، دوباره کاری های بی مورد، موازی کاری میان سازمان های مختلف و ده ها دلیل دیگر موجب افزایش هزینه تمام شده واردات رسمی شده و این به آن معنا است که ما خودمان ریشه قاچاق که همان سود بادآورده واردات غیررسمی است را آبیاری کنیم.

عضو هیات رییس مجمع واردات ادامه داد: افزایش قاچاق به معنای افزایش کالای تقلبی و غیر کنترل شده و تجربه جهانی نشان داده که بهترین شیوه برای مقابله با آن حمایت از واردکنندگان شناسنامه دار و اعتماد به کسانی است که سرمایه آنها در مسیر قانونی در گردش است.

به گفته بوترابی، بسیاری از کالاهایی که به دلیل عدم کیفیت نمی توانند از سازمان غذا و دارو مجوز واردات دریافت کنند، از طریق راه های غیررسمی وارد کشور می شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago