ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت کاشان و رئیس و مدیرعامل کارخانجات ریسندگی و بافندگی کاشان میهمان نشست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی

 

 

ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت کاشان و رئیس و مدیرعامل کارخانجات ریسندگی و بافندگی کاشان میهمان نشست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران شدند

– کاشان، قطب فرش ماشینی کشور است – احیای مجدد کارخانجات ریسندگی و بافندگی کاشان از زبان رئیس و نایب‌رئیس این مجموعه

هفتصد و هفتاد و هشتمین نشست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران روز یکشنبه مورخ ۲۶ آذر ماه با حضور اکثریت اعضای هیأت‌مدیره برگزار گردید و آقای مهندس مجید برازنده، ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت کاشان و آقایان مهندس جواد دشتی‌زاده، ریاست و مهندس ناصر صامت، نایب‌رئیس و مدیرعامل کارخانجات ریسندگی و بافندگی کاشان میهمانان این نشست بودند.

در این نشست آقای مهندس برازنده به بیان وضعیت صنعت و اشتغال عمومی شهر کاشان و جایگاه صنعت نساجی و بخصوص فرش ماشینی در این شهر پرداخت و همچنین شرایط فعلی کارخانجات ریسندگی و بافندگی کاشان از زبان رئیس و نایب‌رئیس این مجموعه تشریح گردید که گزارش مشروح آن به شرح ذیل میباشد.

– کاشان، قطب فرش ماشینی کشور است

مهندس برازنده، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست، اعلام نمود که شهر کاشان از پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار مناسبی در زمینه‌های مختلف صنعتی برخوردار می‌باشد لیکن این شهر قطب صنعت فرش ماشینی کشور محسوب می‌شود. وی اظهار داشت که در حال حاضر شهر کاشان بزرگترین تولیدکننده فرش ماشینی و نخ اکریلیک در کشور محسوب می‌شود. وی ادامه داد: در حال حاضر در حدود ۹۰۰ واحد صنعتی در شهر کاشان و ۵۵۰ واحد صنعتی در آران و بیدگل فعال می‌باشند که به ترتیب در حدود ۶۵ و ۹۵ درصد آن‌ها تولیدکننده فرش ماشینی می‌باشند که البته بسیاری از آن‌ها واحدهای کوچکی بوده و با یک دستگاه به تولید فرش پرداخته‌اند.

مهندس برازنده اعلام نمود که در حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ واحد تولیدکننده فرش در این شهرها بدون پروانه بهره‌برداری مشغول به فعالیت هستند.

وی ظرفیت اسمی تولید فرش ماشینی در این شهرها را در حدود ۷۰ میلیون مترمربع عنوان کرده و ادامه داد که برای تولید این محصولات در حدود ۱۱۰۰ دستگاه قدیمی، با متوسط توان تولید ۵۰ هزار متر مربع در سال، و ۱۵۰ دستگاه جدید، با متوسط توان تولید ۱۰۰ هزار متر مربع در سال به کار گرفته می‌شود. وی همچنین اعلام نمود که اقدامات لازم جهت واردات ۶۵ دستگاه جدید دیگر توسط بخش خصوصی به این شهر صورت پذیرفته است. وی اظهار داشت که اکثر دستگاه‌های فرشبافی در این شهرها از نوع ماکویی می‌باشند که محصولات آن‌ها برای کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان صادر می‌شود.

ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت کاشان اشتغال صنعتی این منطقه را بالغ بر حدود ۲۸ هزار نفر عنوان کرده و اظهار داشت که از این تعداد در حدود ۲۰ هزار نفر در صنایع نساجی مشغول به فعالیت هستند. بنا به گفته‌های ایشان، نرخ بیکاری در این منطقه منفی بوده و حتی در برخی موارد شاهد ورود کارگران از سایر شهرها می‌باشیم. بر اساس آمار ارائه شده از سوی وی، صادرات کاشان و آران و بیدگل در سال گذشته در حدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده که بالغ بر ۷۰ درصد از این ارزش مربوط به صادرات صنایع نساجی، عمدتاً فرش ماشینی، بوده است.

مهندس برازنده اعلام نمود که با توجه به افزایش قیمت اکریلیک طی ماه‌های گذشته، بسیاری از واحدها به تولید فرش‌های پلی‌استری روی آورده و از این رو بسیاری از واحدهای ریسندگی سمی‌ورستد فعال در این منطقه به تولید نخ‌‌های پلی‌استری روی آورده‌اند. وی نیاز واحدهای تولیدکننده فرش ماشینی به نخ اکریلیک را بالغ بر حدود ۴۵۰ تن در روز برآورد کرده و اظهار داشت که در حال حاضر تولید واحدهای ریسندگی فعال در کاشان در حدود ۲۳۰ تن در روز است و لذا به منظور افزایش تولید این نوع نخ‌ها، چند طرح توسعه نیز در حال انجام می‌باشد. وی ادامه داد که در حال حاضر بالغ بر ۳۵ تن در روز نیز نخ‌های بی‌سی‌اف پلی‌استری در این شهرها تولید شده و مجوز توسعه برای تولیدی بالغ بر ۳۰ الی ۵۰ تن در روز نیز صادر شده است.

ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت کاشان اعلام نمود که این شهر در حال بومی‌سازی صنعت ساخت ماشین‌آلات فرشبافی می‌باشد. وی افزود: هم‌کنون تکنولوژی به روز رسانی این نوع ماشین‌الات در این منطقه وجود دارد و امیدواریم با پشتکار صنعتگران کاشان موفق به ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز شده و از این حیث مشکل واردات آن‌ها از کشورهای آلمان و بلژیک با هزینه‌های گزاف را مرتفع سازیم.
وی آینده صنایع فرشبافی در کاشان را بسیار روشن تصویر کرده و اظهار داشت که در استراتژی تدوین شده برای این صنعت، رویکرد اصلی افزایش صاردات بوده و در این راستا به صادرات به کشورهای همجوار اکتفا نشده بلکه بازارهای هدف بسیار گسترده‌ای مد نظر می‌باشد.

– ریسندگی و بافندگی کاشان با تمام توان راه‌اندازی خواهد شد

مهندس جواد دشتی‌زاده، ریاست و مهندس ناصر صامت، نایب‌رئیس و مدیرعامل کارخانجات ریسندگی و بافندگی کاشان از دیگر میهمانان نشست مورخ ۲۶ آرذماه هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران بودند که به بیان شرایط فعلی این مجموعه صنعتی پرداختند.

مهندس صامت با بیان اینکه کارخانجات ریسندگی و بافندگی کاشان با بیش از ۸۰ سال سابقه فعالیت، از قدیمی‌ترین صنایع نساجی کشور محسوب می‌شود اعلام کرد که با وجود مشکلات عدیده ای که در این واحد صنعتی وجود دارد، ریسندگی و بافندگی کاشان به همت مدیران و کارگران آن همچنان در حال فعالیت می‌باشد. بنا به اظهارات ایشان، ابتدای سال ۹۰ به دلیل برخی مشکلات کارگری پیش‌آمده، فعالیت این مجموعه به مدت تقریبی ۵ ماه متوقف گردید. بر این اساس و حسب تصمیم مجمع عمومی این شرکت، اعضای هیأت‌مدیره جدید از میان مدیران میانی همین مجموعه انتخاب شدند که این امر منجر به دلگرمی کارکنان گردید. وی افزود از شهریور ماه سال گذشته مجدداً فعالیت این مجموعه آغاز شد و این بار هیچ‌گونه تزریق مالی از سوی نهادهای دولتی به آن صورت نگرفت و تنها به همت کارگران مشغول به تولید شد. وی ادامه داد سیستم پرداخت دستمزد به کارگران بر اساس راندمان کاری آن‌ها تعیین شده و همین امر موجب افزایش رغبت ایشان به تولید گردید.

مهندس صامت ادامه داد که با آرامش ایجاد شده در کارخانه، نگرش بازار نیز نسبت به این مجموعه تغییر یافته و همین امر موجب شد تا یکی از فعالین صنعتی با سرمایه‌گذاری خود موجب فعالیت بخش ریسندگی شده و از این محل حقوق کارگران این بخش تأمین گردد. وی افزود: هم‌اکنون تولید واقعی این بخش در حود ۶.۵ تن نخ در روز می‌باشد که با راه‌اندازی شیفت چهارم تا ۷.۵ تن در روز قابل افزایش است. وی تولید بخش بافندگی را نیز که با ۲۰۲ ماشین بافندگی سولزر فعالیت می‌کند، روزانه در حدود ۳۲ هزار متر عنوان کرده و اظهار داشت با راه‌اندازی شیفت چهارم تا ۵۰ هزار متر افزایش خواهد یافت. در بخش رنگرزی، چاپ و تکمیل نیز این مجموعه در حال فعالیت بوده و برای استفاده از ظرفیت‌های خالی خود سفارشات امانی می‌پذیرد.

آقای دشتی‌زاده، رئیس کارخانجات ریسندگی و بافندگی کاشان ضمن اشاره به تلاش‌های صورت گرفته جهت تداوم فعالیت این مجموعه اظهار نمودند که متأسفانه به دلیل مدیریت های نادرست قبلی، این واحد صنعتی با بدهی معوق بالایی روبروست که انتظار می‌رود با حمایت مسئولین و فعالان صنعتی مرتفع گردد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شرح وظایف واحد تولید در سالن های ریسندگی

بنیان اصلی کارخانه بر مبنای تولید بنا می شود. واحد تولید در واقع در راس…

2 ساعت ago

هدف شرکت الیاف شیوا ارائه انواع محصولات متفاوت و متنوع به بازار است (ویدیو)

شرکت شیوا در زمینه تولید الیاف پلی استر فعالیت میکند. بیشترین آمار صادرات متعلق به…

2 روز ago

شرح وظایف واحد مهندسی صنعتی – مطالعه موردی: سالن ریسندگی

مهندسی صنایع بطور کلی نقش بهینه کردن روش و هزینه انجام کار را برعهده دارد.…

2 روز ago

اندازه گیری عسلک پنبه جهت ارتقای کیفیت پنبه کشت شده در کشور

از جمله معایب پنبه با میزان عسلک بالا می توان به پیچیدگی بالای الیاف دور…

3 روز ago

چاپ پیگمنت به دلایل مختلف در آینده افزایش خواهد یافت (ویدیو)

آقای مصطفی ارگین در گفتگو با مجله کهن فرمودند: شرکت فاما با سابقه ۲۵ ساله…

3 روز ago

نمایشگاه ITM 2024 استانبول از استقبال بین المـللی برخوردار شـد (ویدیو)

نمایشگاه ماشین آلات نساجی ITM 2024 در استانبول با تنوع بسیاری از محصولات با طیف…

4 روز ago