Categories: اخبار نساجی

رییس اتاق بازرگانی نصف جهان خبر داد: بحران در ۷۰ درصد صنایع استان اصفهان

 

 

۳ آخرین آمار از وضعیت بنگاههای اقتصادی استان اصفهان، نشان می‌دهد هدفمندی یارانه‌ها، بر فعالیت ۱۵ درصد تولیدکنندگان تاثیر چندانی نداشته، ۱۰ درصد کارخانه‌ها نیز موفق عمل می‌کنند اما بیش از ۷۰ درصد واحدهای صنعتی با بحران دست و پنجه نرم می‌کنند.

خسرو کسائیان رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اصفهان در نشست «بررسی آخرین وضعیت تولید و صنعت استان اصفهان» با اعلام این خبر گفت: مهم‌ترین دغدغه اتاق بازرگانی، عملیاتی کردن قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار است که متاسفانه در اصفهان اجرایی نشد در حالی که بیشتر استان‌های کشور آنرا در دستور کار خود قرار داده‌اند.

او تلاش برای اصلاح قانون کار و قانون تجارت همچنین عملیاتی کردن قانون مستمر بهبود فضای کسب و کار را از جمله فعالیت‌های پارلمان بخش خصوصی بیان کرد و افزود: اگرچه هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از دلایل ایجاد این بحران در بخش تولید بوده، اما مشکلات ارز و قیمت آن نیز چالش‌های صنعت را دو چندان کرده است، چراکه مواد اولیه بیشتر کارخانه‌ها از خارج وارد کشور می‌شود و برای وارد کردن این مواد نیاز به ارز است، اما دو نرخی بودن ارز در شرایط فعلی این کارخانجات را دچار مشکل کرده است.

کسائیان با انتقاد از بحران بیکاری و تعطیلی کارخانجات در پی دو نرخی بودن ارز در کشور، گفت: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد بنگاههای تولیدی در شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند و اگر مشکلات تولید رفع نشود در آینده‌ای نزدیک تعداد زیادی از کارخانه‌ها از تولید باز می‌مانند و شاهد مسایلی همچون بیکاری در جامعه خواهیم بود.

عضو دیگر هئیت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه این نشست خبری از رشد ۱۰۰ درصدی قیمت اجناس وابسته به ارز خبر داد و گفت: نامگذاری امسال به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی از سوی مقام معظم رهبری نشان دهنده وجود مشکلات در تولید داخل است.

ابوالقاسم سرتیپی افزود: مهم‌ترین مساله اتاق در حال حاضر آموزش بازرگانان و اعضا است، چون بسیاری از بازرگانان هنوز روش کار را به خوبی نمی‌دانند.

همچنین مسعود گل شیرازی، عضو هئیت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان به راه اندازی مرکز مشاوره مالیاتی و نظارت بر عملکرد نمایندگان در کمیسیون‌های حل اختلاف، تلاش در جهت راه‌اندازی مرکز آمار و پژوهش اتاق، اضافه کردن کمیسیون تامین مالی به عنوان شاه کلید نیاز کسب و کار، تشکیل کمیسیون برند با نام اصفهان و ساماندهی فعالیت‌های صادراتی در اصفهان اشاره کرد و گفت: اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است و اگر در مورد دغدغه‌ها و مشکلات این حوزه به موقع چاره اندیشی نشود جبران اثرات آن بسیار سخت خواهد بود.

وی تصریح کرد: قوانین در مرحله اجرا و در گام‌های ابتدایی خوب برداشته می‌شوند و هم‌چنین بخش‌هایی که برای تولید تعهد ایجاد می‌کند به خوبی اجرا می‌شود، ولی در این قوانین تسهیل امور برای تولید به دست فراموشی سپرده می‌شود.

عضو هئیت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: سال گذشته با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حدود ۳۱ درصد هزینه‌های نهاده‌های تولید در کشور رشد کرد، ولی ۲۰۰ بنگاه اقتصادی به طور میانیگن ۱۸. ۷ رشد قیمت داشتند به این معنی ۱۳ درصد از منافع تولید کشور سال گذشته کسر شد.

او با بیان اینکه برای توسعه کشور باید قواعد و شاخصه‌های موثر در توسعه تجارت جهانی را تسهیل کنیم، اضافه کرد: در این خصوص قانون طرح تحول اقتصادی نیز باید اجرا و قوانین مالیاتی، قانون کار، قانون بیمه و نرخ ارز اصلاح شود.

عضو هئیت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه نرخ ارز باید واقعی شود، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم اقتصاد کشور سرو سامان بگیرد، باید با واقعی شدن نرخ ارز واحد‌ها را تجهیز کنیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

4 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

6 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

1 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

2 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago