Categories: اخبار نساجی

رییس اتاق تهران: سفر به باکو موفقیت آمیز بود

 

    یحیی آل اسحاقˈ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که در راس هیاتی اقتصادی در باکو به سر می برد، نتایج دیدارها و مذاکرات با مقام ها، صاحبان صنایع و بازرگانان جمهوری آذربایجان را موفقیت آمیز خواند.

وی در گفت و گو با ایرنا، از برقراری ارتباط با کشورهای همسایه، بویژه کشورهای اسلامی به عنوان یکی از اولویت های اصلی و راهبردی سیاست های اقتصادی ایران نام برد.

آل اسحاق افزود: اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران در چارچوب این سیاست ، برنامه سفرهای متقابل هیات های اقتصادی به دیگر کشورها را در دستور کار خود دارد و در چند ماه گذشته سفرهای موفقیت آمیزی را به کشورهای مختلف برنامه ریزی کرده و انجام داده است.

وی، سفر به جمهوری آذربایجان را یکی از سفرهای موفق هیات اقتصادی تحت سرپرستی خود برشمرد و افزود: در ترکیب هیات اعزامی ایران به باکو ، صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و فعالان بخش های مهم اقتصادی در حوزه های نفت ، گاز، پتروشیمی ، عمران و ساختمان ، بهداشت ، صنایع نساجی ، ماشین آلات صنایع غذایی ، چوب و کاغذ حضور داشتند.

وی به ظرفیت های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و نیز زمینه های همکاری های مشترک دو طرف اشاره کرد و گفت: جمهوری آذربایجان به علل مختلف از جمله داشتن مرزهای طولانی و روابط تاریخی، دینی و فرهنگی میان مردم دو کشور و نیز به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ارتباطات گسترده ای که با کشور های جامعه مشترک المنافع دارد، برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آل اسحاق اضافه کرد: ظرفیت اقتصادی جمهوری آذربایجان در حوزه نفت و گاز و انرژی، فرصت های خوبی را برای جذب سرمایه گذاری های کلان در حوزه های عمرانی، صنعتی و جبران عقب ماندگی های اقتصادی دوران شوروی سابق برای این کشور فراهم آورده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با توجه به عزم مسوولان دو کشور برای توسعه همه جانبه مناسبات، زمینه کافی برای همکاری و اجرای طرح های مشترک فراهم باشد.

وی به روابط تجاری آسان جمهوری آذربایجان با جامعه کشورهای مشترک المنافع و آسیای میانه و اعمال تعرفه ترجیهی میان این کشورها به عنوان یک فرصت اقتصادی اشاره کرد و گفت: در دیدار با مقام های آذری و مسوولان اتاق بازرگانی جمهوری آذربایجان از این ظرفیت به عنوان ˈهمکاری در بازار سومˈ استقبال و قرار شد این مساله در چارچوب مذاکرات کمیسیون مشترک دو کشور مطرح و تصمیم گیری شود.

آل اسحاق با اشاره به ظرفیت بزرگ اقتصادی و موفقیت های چشمگیری که در حوزه های زیرساختی ، علمی ، فناوری و علوم جدید و فضای جدیدی که در عرصه های بین المللی برای ایران فراهم آمده است، زمینه همکاری های مشترک با همه کشورهای جهان بویژه کشورهای مسلمان و همسایه را بسیار مناسب خواند.

وی به محور موضوع ها و نتایج مذاکراتی که هیات ایرانی با مقام های جمهوری آذربایجان داشت، اشاره کرد و گفت: مذاکراتی با ˈکمال الدین حیدرافˈ وزیر حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان، ˈنیازی صفرافˈ معاون وزیر اقتصاد و ˈزیاد صمد زادهˈ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ملی و نیز ˈالدار ابراهیم افˈ نایب رییس انجمن دوستی پارلمانی آذربایجان و ایران داشتیم.

وی افزود: در این دیداردها ضمن تاکید بر اشتراکات و علائق تاریخی، دینی و فرهنگی میان دولت و مردم دو کشور ، مسایل و مشکلات بازرگانان ایران در حوزه های مختلف از جمله مسایل گمرکی ، حمل و نقل ، بالا بودن تعرفه ها ، مشکل صدور روادید و چگونگی حل این مشکلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

آل اسحاق، همچنین به برخی توافق هاو قراردادهای امضا شده اشاره کرد و گفت: مذاکرات دو جانبه مفیدی بین صاحبان سرمایه و بازرگانان دو کشور صورت گرفت و مقدمات همکاری های مشترک فراهم شد . در برخی موارد از جمله صنایع غذایی و نساجی مذاکرات، به امضای قرارداد و مبادله موافقتنامه منجر شد.

به گفته آل اسحاق، مذاکرات خوبی نیز در زمینه همکاری و سرمایه گذاری مشترک در برخی از طرح های پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت صورت گرفت و زمینه استفاده از تخصص و تجربه مهندسان ایرانی در این حوزه فراهم شد.

وی، شناخت بازار و آشنایی بازرگانان ایران با ساختار اقتصادی و تجاری جمهوری آذربایجان را از دست آوردهای مهم این سفر خواند و از همه فعالان اقتصادی ایرانی علاقه مند به فعالیت در جمهوری آذربایجان نیز خواست با کسب اطلاعات کافی از ظرافت ها و جنبه های غیر رسمی روابط تجاری و اقتصادی آن کشور، فعالیت های اقتصادی خود را با طرفها در جمهوری آذربایجان تنظیم کنند.

آل اسحاق با اشاره به برقراری ارتباطات مفید با مراکز تصمیم گیری در بخش های مختلف اقتصادی جمهوری آذربایجان، از آمادگی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران برای ارایه خدمات مشاوره ای و مساعدت به فعالان ایرانی ها در عرصه های اقتصادی جمهوری آذربایجان خبر داد.

هیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران متشکل از ۳۰ نفر از بازرگانان و صاحبان صنایع مختلف از روز سه شنبه (۲۶ آذر۱۳۹۲) در جمهوری آذربایجان به سر می برد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

1 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

1 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

2 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

3 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

4 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

4 روز ago