رییس اتحادیه فرش دستباف ایران: رونق هنر صنعت فرش نیازمند مدیریت واحد است

 

 رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف ایران با اشاره به تنوع شغلی این حوزه از تولید تا فروش گفت: رفع مشکلات مبتلابه صنعت-هنر فرش دستباف نیازمند همدلی و مدیریت واحد است.

به گزارش ایرنا، اسماعیل چمنی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی فعالان فرش آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به ارتزاق ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان از طریق فرشبافی گفت: اشتغال زایی در این حوزه با کمترین سرمایه ممکن بوده و اقتصاد مقاومتی در تولید فرش دستباف عینیت پیدا می کند.

وی با بیان اینکه محوریت فرش دستباف در دنیا با ایران است ، افزود: فرشبافان باید به شغل و هنر خود افتخار کنند، نه اینکه دار قالی خود را از همسایه پنهان کنند.

چمنی با بیان اینکه نسل جوان تمایل چندانی به ادامه کار آبا و اجدادی خود در زمینه قالی بافی ندارد ، اظهار کرد: در شرایط کنونی اشتغال در این حوزه مهمتر از ارزآوری است .

وی با اشاره به اینکه استفاده از مواد اولیه نامرغوب موجب افت کیفیت و از دست دادن بازارهای جهانی می شود ، گفت: بخش عمده مشکلات موجود در زمینه فرش دستباف مربوط به رنگرزی است زیرا که از رنگهای ارزان قیمت چینی استفاده می شود .

رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف ایران بر ضرورت تعامل بخش تولید و دانشگاه در راستای افزایش کیفیت فرش دستباف تاکید و یادآوری کرد : جای تاسف است که دانشجوی رشته فرش با الفبای فرش بافی آشنا نیست .

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخگوی نیاز فعالان حوزه فرش نیست، پیشنهاد کرد مدیریت این حوزه به سازمان میراث فرهنگی برگشته و یا مرکز ملی فرش تبدیل به سازمان ملی فرش شود.

چمنی همچنین تشکیل فراکسیون فرش دستباف در خانه ملت را ضروری دانست و پیشنهاد کرد: کمیته فرش زیرمجموعه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشکیل شود .

وی همچنین از تشکیل کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری در اتاق بازرگانی تبریز خبرداد و گفت: عملیات اجرایی مجتمع فرهنگی ورزشی رفاهی برای خانواده بزرگ فرش دستباف آذربایجان شرقی بزودی در شهرک ارم تبریز شروع می شود .

وی یادآوری کرد: در راستای حمایت از تولید و بر اساس مصوبه شورای شهر تبریز، اعضای اتحادیه های صنفی مرتبط با تولید و فروش فرش دستباف تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال از بخشودگی بدهی خود به شهرداری بهره مند می شوند.

در این نشست که با حضور استادان با تجربه و پیشکسوت قالی تبریز همچون استاد هریسچیان و استاد قره باغی برگزار شد، فعالان حوزه فرش دستباف آذربایجان شرقی بر ضرورت حفظ اصالت طرح و نقشه قالی تاکید کرده و خواستار حمایت لازم از فروش تولیدات خود شدند.

آذربایجان شرقی از زمان های قدیم یکی از قطب های فرش دستباف کشور محسوب می شود و فرش تبریز شهرت جهانی دارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

19 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

3 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

3 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

3 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

3 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

4 روز ago