Categories: اخبار نساجی

رییس سازمان ملی استاندارد: فرایند بررسی استاندارد مواد اولیه و ماشین آلات کارخانجات آسانتر شد

 

رییس سازمان ملی استاندارد گفت: به منظور حمایت از تولید، فرایند رسیدگی به استاندارد مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات کارخانجات آسانتر شد. مواد اولیه واحدهای تولیدی داخل کشور و ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز کارخانجات با تعهد مدیر کنترل کیفیت و مدیر عامل کارخانه تایید و اجازه ورود دریافت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘نظام الدین برزگری’ در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی افزود: بر اساس روش جدید، کیفیت مواد اولیه واحدهای تولیدی داخل کشور و ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز کارخانجات با تعهد مدیر کنترل کیفیت و مدیر عامل کارخانه تایید و اجازه ورود دریافت خواهد کرد.

** از ۲۷ هزار درخواست ثبت سفارش بیش از چهار هزار کالا اجازه ثبت نگرفتند

برزگری با اشاره به اجرای قانون جدید استاندارد اجباری اظهار داشت: با اجرای قانون جدید در تیر ماه سال گذشته، یک هزار و ۵۳۰ قلم کالا مشمول استاندارد اجباری شد و از اول اسفند ۹۰ تعداد دیگری نیز به این مجموعه اضافه شده است.

وی با بیان این که، در زمان کنونی پنج هزار و ۲۸ قلم کالا مشمول استاندارد اجباری است، افزود: از ۲۷ هزار درخواست ثبت سفارش بیش از چهار هزار و ۶۰۰ مورد اجازه ثبت سفارش دریافت نکردند.

به گفته برزگری، کفش، لوازم خانگی، مواد غذایی، لوازم برقی الکتریکی و قطعات خودرو از جمله اقلامی بودند که اجازه ثبت سفارش دریافت نکردند.

** از تعداد کالاهای بی کیفیت کاسته شده است

برزگری یادآورشد: این وضعیت نشان می دهد پیشتر که ۶۳۰ قلم کالا مشمول استاندارد اجباری بود، مابقی کالاها بدون کنترل وارد کشور می شده است و مردم هم از کیفیت این کالاها گلایه داشتند.

به گفته وی، بر اساس نظرسنجی هایی که اخیرا انجام شده از میزان کالاهای بی کیفیت کاسته شده است.

** تجار فرایندهای قانونی را رعایت کنند تا کالایشان مرجوع نشود

برزگری با یادآوری اینکه، در مجموع نزدیک به چهار هزار قلم کالای تولید شده آماده مصرف به طور کامل تحت پوشش استاندارد اجباری است، اظهار داشت: تجار باید قبل از واردات حتما فرایندهای قانونی را رعایت کنند تا کالای آنها مرجوع نشود.

به گفته وی، قانون دو فرایند برای تعیین استاندارد این اقلام مشخص کرده است که بر اساس آن تجار قبل از ورود کالا باید نمونه ای از آن را ارایه کنند و بعد از اخذ تاییدیه، اقدام به ثبت سفارش کنند.

وی توضیح داد: علاوه بر این تجار می توانند کیفیت کالایی که قصد وارد کردن آن را دارند، در آزمایشگاه های بین المللی مورد تایید سازمان استاندارد در خارج از کشور بررسی کرده و مستندات را جهت اخذ تاییدیه ارایه کنند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: به کالایی که خارج از این فرایند وارد گمرک شود، اجازه ورود نخواهیم داد.

** تلفات شهر بازی ها طی ۱۰ سال اخیر روند کاهشی داشته است

برزگری همچنین با بیان این که، تلفات شهر بازی های کشور طی ۱۰ سال گذشته روند کاهشی داشته است، خاطر نشان کرد: اگر شهر بازی پلمب شده، بدون اجازه سازمان ملی استاندارد فک پلمب شود، محاکم قضایی با آن برخورد می کنند.

وی افزود: با توجه به این که، در فصل تابستان قرار داریم، به همه ادارات کل دستور داده شده است که کل شهر بازی های کشور را مورد بازنگری قرار داده و از فعالیت تجهیزات غیر استاندارد جلوگیری کنند.

** فقط نان های صنعتی مشمول استاندارد اجباری هستند

برزگری با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در خصوص قیمت نان مسوولیتی ندارد، افزود: فقط نان های صنعتی مشمول استاندارد اجباری هستند و نان های سنتی از قبیل نان لواش، بربری، سنگک و تافتون تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند.

** وجود وایتکس در شیر را تایید نمی کنم

برزگری همچنین در خصوص برخی اظهارات مبنی بر وجود وایتکس در شیرهای موجود در بازار اظهار داشت: در یکی از سایت ها از قول یک کارشناس صنایع غذایی چنین مطلبی بیان شده بود.

وی گفت:‌ به همین خاطر از آزمایشگاه های سازمان خواسته شده که اگر این مسئله اثبات علمی شده را اعلام کنند، اما تاکنون این موضوع تایید نشده است.

برزگری تاکید کرد که در این زمینه اگر به اثبات علمی رسیدیم، قطعا آن را اعلام خواهیم کرد.

 

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago