Categories: اخبار نساجی

رییس کمیسیون صنایع مجلس: اثر برخی اقدامات ناصحیح ما بر تولید و صنعت بیش از تحریمها بوده است

 

 رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی جاها آثار اقدامات ما در داخل همچون عدم تصمیم گیری به موقع یا تصمیمات ناصحیح، بیش از تحریمها بر تولید و صنعت بوده و یا موجب شده تحریمها اثر کند.

ˈرضا رحمانیˈ روز دوشنبه در پایان بازدید از واحدهای تولیدی در نخستین روز سفر اعضای کمیسیون صنایع ومعادن مجلس به مشهد افزود: اشتغال ایجاد شده در برخی از واحدهای تولیدی با وجود همه مشکلات چشمگیر است.

وی ادامه داد: امروز چرخ تولید با همه این محدودیتها می چرخد و رزمندگان ما در بخش تولید توانسته اند با همه محدودیتها بر مسائل فائق آیند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز دشمن ما را تحریم کرده و محور این اقدام هم بر آن بود که تولید و اقتصاد و صنعت کشور متوقف شده و از کار افتد اما خودمان در جاهایی بخاطر عدم تصمیم گیری به موقع یا تصمیمات ناصحیح باعث شده و می شویم که تحریمها اثر کند و یا اثر آنها تشدید شود.

وی با اشاره به مشکل بخش تولید گفت: نباید همه تولیدکنندگان را با یک چوب راند، عملا باید واحدهایی که از تحریم و نوسانات نرخ ارز و تلاطمهای سیاسی خارج از اختیارشان آسیب دیده اند توسط دولت حمایت شوند.

وی افزود: باید بین واحدهایی که مشکلشان ناشی از قصور و ضعف تولیدکننده و مدیریت آن بوده یا واحدی که در اثر تغییرات حوزه سیاسی و اقتصادی خارج از اختیار دچار مشکل شده تفاوت قائل شد و در تصمیم گیریهای مسوولان هم لحاظ شود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: باید در هر صورت به تولیدکننده نگرش مثبت داشت تا بتواند بر مشکلات خود فائق آید.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز میلیونها جوان پشت دیوارهای اشتغال هستند افزود: طی سالهای ۵۸ تا ۶۸ بیش از ۲۰ میلیون تولد در کشور ثبت شد که امروز همه آنها دانش آموخته و وارد بازار کار شده لذا نیروی کار هستند.

او گفت: وقتی این جمعیت بیکار باشند اقتصاد ما از این توان عظیم بالقوه بی بهره است و نیرویی که باید در خدمت اسلام باشد در معرض انواع آسیبها قرار می گیرد.

رحمانی با طرح این پرسش که ˈواقعا وسع ما در ایجاد اشتغال این جمعیت، توسعه کشور و ارتقا تولید چقدر استˈ افزود: توان بسیار بیش از اینها است و ما در مقابل جوانان مسوول هستیم.

وی همچنین با اشاره به طرح پیشنهادی از سوی رییس مجلس مبنی بر تشکیل ستادهای تسهیل امور تولیدکنندگان گفت: باید وضعیت تک تک واحدهای تولیدی بررسی شود و همه را با یک چوب نرانیم، در زمینه تعرفه ها چابک و سریع تصمیم گیری کنیم تا اگر جایی به نفع اقتصاد است فوری کاهش داده و جای دیگر در صورت ضرورت آنها را افزایش دهیم.

وی در ادامه با شاره به بسته اقتصادی دولت در حمایت از تولید، کلیات آن را خوب توصیف و بیان کرد: در این میان یک سری سیاستها باید تبدیل به برنامه عملیاتی شود تا همه بدانند که سیاست نظام در این حوزه چون پولی، مالی، گمرکی و مانند آن چیست.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای مشهد و خراسان رضوی نیز گفت: این منطقه فرصتی استثنایی است و با ایجاد ایالتهای اقتصادی مختلف می توان از این ظرفیتها بهره گرفت.

وی افزود: چنانکه مشهد محور صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان شود، در شمال غرب تبریز و آذربایجان و در غرب و جنوب اهواز که ظرفیتهایی از این دست دارند باید به موتور اقتصاد کشور شده و سایر استانها در کنار این مناطق قرار گیرند.

رحمانی با بیان اینکه روسیه با آن وسعت و بزرگی ۱۴ همسایه دارد و در مجاورت ایران ۱۵ همسایه است افزود: خداوند فرصتهای زیادی به ما داده که اگر فقط همین یک مورد را فعال کنیم عملا تاثیر تحریمها که بخش زیادی از آن ناشی از سیاستهای ما است تا حدود ۸۰ درصد کاهش می یابد.

رحمانی به همراه اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی امروز در آغاز سفری چند روزه به مشهد از چند واحد تولیدی بازدید کردند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم هدف دعوت از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس را برای سفر به خراسان رضوی آشنایی با ظرفیتها و مزیتهای این استان عنوان کرد .

ˈرمضانعلی سبحانی فرˈ گفت: در خراسان دریا و نفت نداریم اما مرز طولانی با افغانستان و ترکمنستان، مسیر ریلی و جاده ای به این دو کشور و فرودگاه در منطقه ویژه اقتصادی سرخس داریم لذا باید موانع سر راه فعالیت و توسعه این تلاشها را واکاوی نماییم.

وی وجود ۶۰۰ معدن غنی از حدود شش هزار معدن موجود کشور و ۴۶ ماده از ۶۰ ماده معدنی شناسایی شده را مربوط به خراسان رضوی دانست و عنوان کرد: امروز گرچه عسلویه نفت نداریم اما عسلویه سنگ آهن را در خراسان داریم.

وی افزود: از این صنایع بطور کامل بهره گرفته نمی شود لذا صنعت استان دچار مشکل می باشد لذا انتظار است دولت توجه ویژه ای به این بخش داشته باشد.

او با بیان اینکه رتبه چهارم توسعه صنعتی کشور مربوط به خراسان رضوی است گفت: نقدینگی موجود در این استان هم نسبت به سایر استانها بیشتر است اما سهم آن از نقدینگی مورد نیاز قابل توجه نیست.

این نماینده مجلس افزود: انتظار است دولت از دو هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در بانکهای استان سهم بیشتری به خراسان رضوی اختصاص دهد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

3 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

3 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

3 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

4 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

4 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

4 روز ago