Categories: اخبار نساجی

زمان‌بر بودن دریافت انتقال ارز به حساب فروشنده از طریق مرکز مبادلات

 

 

عضو هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع با اشاره به زمان‌بر بودن تخصیص ارز به تولید‌کنندگان در مرکز مبادلات گفت: در اتاق بازرگانی هیچ کس به این پرسش که آیا پولی به حساب فروشنده طرف حسابش واریز شده است جواب مثبت نداد.

حسین سلیمی اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در انتقال پول به خارج از کشور داریم پرداخت ارز به حساب فروشندگان خارجی باید از طریق چند کانال انجام شود که این مسئله زمان رسیدن پول به دست فروشنده و در نتیجه واردات کالا را طولانی می‌کند.

* نرخ ارز مبادله‌ای مورد قبول صادرکنندگان نیست

وی در مورد عرضه ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی نیز گفت: شاید صادرکنندگان با نرخ ارز در این مرکز موافق نباشند و یا انتقال آن به افراد دیگر با مشکل روبرو باشد، به همین دلیل تاکنون صادرکنندگان با این کار موافقت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: گشایش اعتبار برای صنایع طی مدت دو ماه متوقف بود و پس از این مدت، پرداخت ارز با اولویت‌بندی از طریق مرکز مبادلات انجام می‌شود که چاره‌ای جز این کار نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع در مورد اینکه چه ضرری به واردکنندگان کالاهای مشمول اولویت ۱۰ با وجود سرمایه‌گذاری و بازاریابی برای واردات این نوع کالاها که دولت آنها را کالای غیرضروری می‌داند، در اثر عدم تخصیص ارز مبادله‌ای وارد خواهد شد؟ نیز گفت: در هر اقتصادی ممکن است دیدگاه‌هایی وجود داشته باشد که تجارت برخی افراد با مشکل روبرو شود. در شرایط فعلی که با کمبود ارز روبرو هستیم چاره‌ای جز تخصیص ارز موجود به کالاهای اساسی نداریم.

وی تأکید کرد: تعداد واردکنندگان کالاهای غیرضروری در مقایسه با واردکنندگان کالاهای اساسی، کم است و به همین دلیل پرداخت ارز مبادله‌ای به کالاهای اساسی ضروری است.

* نقدینگی صنایع باید ۲.۵ برابر شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع باید ۲.۵ برابر نقدینگی قبلی را پرداخت کنیم، اظهار داشت: بسیاری از صنایع نمی‌توانند خریدهای ۵ یا ۶ ماهه داشته باشند زیرا این کار نقدینگی بالایی را نیاز دارد و بانک‌ها نیز کمکی به تولید‌کنندگان نمی‌کنند.

سلیمی با بیان اینکه وارد مرحله سختی از فعالیت‌های صنعتی، تجاری و بازرگانی خواهیم شد، تصریح کرد: باید مانند زمان جنگ برای حل مشکلات راه‌ حل پیدا کنیم.

وی افزود: تاکنون حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار گشایش اعتبار توسط مرکز مبادلات ارزی انجام شده در حالی که نیاز سالانه کشور برای واردات حدود ۶۰ میلیارد دلار است و در هر ماه به طور متوسط حدود ۵ میلیارد دلار باید واردات داشته باشیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago