Categories: اخبار نساجی

زمینه برای اجرای فاز دوم هدفمندی آماده نیست

 

در حالی که به پانزدهمین سال برپایی روز صنعت و معدن نزدیک می‌شویم، فعالان صنعتی می‌گویند فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها باید پس از ارزیابی نتایج اجرای فاز اول هدفمندی و با تاخیر اجرا شود.

روز صنعت و معدن که به خواست صنعتگران نامگذاری شده عقبه‌ای طولانی دارد. در واقع نزدیک به یک سده از صنعتی‌سازی اقتصاد کشور می‌گذرد.

شاید تفاوت قطب‌های صنعتی با کشورهای دنباله رو صنعت در این باشد که در آنجا بخش خصوصی بنیانگذار ایده‌ها و مجری طرح‌های خود است، اما در اینجا همه چیز ذیل دولت تعریف می‌شود. بخش خصوصی ایران که یک قرن پیش صنعت را از نساجی آغاز کرد، در همان گام‌های نخست گرفتار دیوان سالاری و نظام اداری شد تا جایی که همان صنعت دیرپا هنوز نیز اندر خم یک کوچه است.

روز صنعت فرصتی پدید می‌آورد تا چالش و مشکلات اجرایی بررسی شود و مطالبات و خواسته‌های تاریخی به صورت آنی و آتی مد نظر سیاست‌گذاران قرار گیرد. وجود رویه‌های موازی از سوی نهادها و دستگاه‌ها در اجرای امور، بوروکراسی‌های موجود و عدم دسترسی مصرف‌کنندگان به سیاستگذاران و تصمیم‌گیران، لابی و چانه زنی برای کسب امتیاز، چهره‌سازی افراد و… از جمله دلایلی بود که موجب شد تا صنعتگران خواهان اختصاص چنین روزی در تقویم کشور شوند. درخواستی که با موافقت شورای عالی فرهنگی در تقویم کشور ثبت و موجب شد تا در سال ۷۶ اولین همایش روز صنعت برگزار شود و به این طریق به بخش صنعت که مهم‌ترین موتور محرکه اقتصاد است نگاهی اندیشمندانه صورت گیرد، چراکه این بخش به عنوان عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش تولید ناخالص ملی و در آمد سرانه نقش بسزایی دارد.

اما با نزدیک شدن به این روز مهم که امسال برای نخستین بار پس از ادغام دو وزارتخانه صنعت و معدن و بازرگانی برگزار می‌شود و تجربه همگرایی دو ضلع تولید و تجارت را هم نشان می‌دهد صنعتگران ارزیابی‌های متفاوتی از برپایی چنین مناسب‌هایی دارند. به گفته کارشناسان و فعالان صنعتی اختصاص یک روز در سال به بزرگ‌ترین موتور محرک اقتصادی کشور تنها به معرفی واحدهای نمونه اختصاص پیدا می‌کند و مشکلات این بخش در این روز دیده نمی‌شود. با این حال صنعتگران در عرصه‌های مختلف در چنین روزی این فرصت را پیدا می‌کنند تا دسترسی آسان تری به مسوولان داشته باشند و بتواند حداقل به گفتن مشکلات بسنده کنند. و اما اثرگذار نبودن چنین مناسبت‌هایی بر مشکلات بخش صنعت در حالی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که دبیرکل کنفدراسیون صنعت معتقد است که روز صنعت تنها مختص دهم تیر ماه نیست و به صورت متوالی در تمام روزهای سال ادامه دارد، اما از اسفند ماه تا زمان برگزاری همایش بیشترین نمود را پیدا می‌کند.

ساسانی در یک نشست خبری که با هدف بررسی چگونگی اجرای پانزدهمین روز همایش صنعت برگزار شد در این خصوص گفت: دهم تیر ماه روز نمادین برای صنعت است و قبول داریم که در بسیاری مواقع نتوانسته چندان به این بخش کمک کند اما می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای بخش صنعت داشته باشد.مشاور معاون اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه روز صنعت به پیشنهاد صنعتگران در نظر گرفته شده و دو هدف کار فرهنگی و نشان دادن توانایی بخش صنعت در جامعه و اختصاص یک روز برای هم اندیشی بررسی مشکلات این بخش را پیگیری می‌کند، افزود: بخش صنعت نیز تا حدودی توانسته به خواسته‌های خود در این بخش دست یابد. به گفته دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران، امسال نسبت به سال‌های گذشته ساختار برگزاری مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن تغییرات اساسی کرده و بخش خصوصی بدنه اصلی برگزاری این مراسم را تشکیل داده است؛ علاوه بر این امسال دبیرخانه دائمی نیز برای این روز ملی ایجاد شده است. حسین ساسانی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به کارآفرینی در بخش صنعت و معدن کشور گفت: برای تبدیل شدن به کشوری پیشرفته در تمام زمینه‌ها باید برای توسعه کارآفرینی در کشور تلاش کرد و همه سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در راستای توسعه این بخش باشد.اگرچه مسوولان مذکور بر تاثیر گذار بودن این همایش تاکید دارند، اما پانزدهمین همایش روز صنعت و معدن در حالی برگزار خواهد شد که هنوز این بخش از برنامه استراتژیک برخوردار نیست و امکان برنامه‌ریزی از فعالان صنعتی و معدنی سلب شده است.ساسانی با اشاره به تلاش ۱۰ ساله برای تدوین استراتژی صنعتی عنوان کرد: این امر تاکنون میسر نشده و هفتم تیرماه نیز همایشی با عنوان نگرشی نوین در راهکارهای توسعه برگزار می‌شود تا در آن به بررسی این موضوع پرداخته شود.

معرفی ۲۸ واحد نمونه صنعتی
گلناز نصراللهی، مشاور معاون اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست با اشاره به افزایش امتیاز واحدهای نمونه نسبت به سال‌های قبل، اظهار کرد: انتخاب این واحدها براساس خود اظهاری و ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد.وی افزود: امسال ۲۸ واحد در صنایع مختلف معرفی می‌شوند که شش واحد در حوزه صنایع الکتریکی، فلزی و فناوری اطلاعات، شش واحد ماشین‌سازی و نیرو محرکه، پنج واحد صنایع نساجی و پوشاک و یازده واحد شامل صنایع غیرفلزی مانند پتروشیمی، شیمیایی، پلیمری، غذایی، دارویی و بهداشتی است. وی با اشاره به رشد ۲۹ درصدی متقاضیان برای حضور در گزینش واحدهای برتر، تصریح کرد: در مراسم روز صنعت و معدن از پنج پیشکسوت صنعتی تقدیر به عمل می‌آید.وی داشتن گواهینامه‌های معتبر کیفیت محصول را از دیگر شاخص‌های مورد بررسی خواند و گفت: عملکرد این واحد‌ها نسبت به سال قبل خود و واحدهای مشابه سنجیده می‌شود و واحدهای نمونه برگزیده سال‌های قبل، تا سه سال نمی‌توانند در این فرآیند مورد بررسی قرار گیرند.

معرفی ۲۳ واحد معدنی برتر معدنی
محمدرضا بهرامن، نایب رییس خانه معدن نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه حداقل هدف از برگزاری این روز این است که بگوییم «هنوز هستیم» می‌گوید: در چنین روزی ما می‌توانیم حضور خود را به جامعه تصمیم‌گیران نشان دهیم.بهرامن در خصوص معرفی واحدهای معدنی نیز اظهار کرد: در مراسم روز ملی صنعت و معدن از ۲۳ واحد برتر معدنی در حوزه‌های اکتشاف، استخراج زیرزمینی و روباز و فرآوری صنایع معدنی تقدیر می‌شود.بهرامن تصریح کرد: خانه معدن در تمام مراحل معرفی واحدها و انتخاب واحدهای نمونه حضور داشته و از نظرات کارشناسی بخش خصوصی در این انتخاب استفاده شده است.وی ادامه داد: در بخش صنایع معدنی ۳۳۰ پرونده ارائه شده و سعی شده که واحدهای برتر استان‌های کمتر توسعه‌یافته نیز معرفی شوند.

فاز دوم هدفمندی، اول بررسی، بعد اجرا
میزان آمادگی واحدهای تولیدی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها یکی دیگر از مواردی بود که دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران در رابطه با آن گفت: هیچ جای دنیا سابقه ندارد که یک پروژه ملی انجام شود و نتایج آن بررسی نشود، بنابراین خواستار آن هستیم تا قبل از هر اقدامی برای اجرای فاز دوم این کار انجام شود.ساسانی در ادامه اظهار کرد: بدون بررسی نتایج اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها نمی‌توان گام دوم را عملیاتی کرد و اجرای آن نیازمند فرصت مناسب و بیشتری است.نایب رییس خانه معدن نیز در خصوص آمادگی یا عدم آمادگی بخش معدن می‌گوید: در یک کلام می‌توانم بگویم اجرای فاز دوم به صلاح نیست و از مسوولان نیز می‌خواهم فاز دوم هدفمندی را اجرایی نکنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago