زمینه های تنبلی ایرانی ها کدام است؟

 

 

اتلاف وقت و فرارکردن از کار و زحمت و تلقی آن به زرنگی، در فرهنگ ما به موضوعی عادی تبدیل شده است، بهطوریکه براساس آمارهای جهانی، ایرانیان بعد از اعراب و افریقاییان جایگاه سوم تنبلی را در جهان به خود اختصاص دادهاند.

درست سرساعت پشت میز مینشینیم و بساط صبحانه را راه میاندازیم. یک ساعتی بعد روزنامه صبحمان را هم خواندهایم. نمنمک کار را آغاز کردهایم که تلفن زنگ میزند و یک ساعتی هم گزارش میهمانی شب گذشته را به یکی از غایبان مراسم میدهیم.دوباره سرمان را به کار گرم میکنیم تا یکی از همکارانمان که با یکی دیگر حرفش شده، به سراغمان میآید و تا ظهر به بررسی ابعاد این حادثه میپردازیم. روز به نیمه رسید. وقت نماز و ناهار و استراحت نیز تمام میشود و بعد از آن دوباره درگیر کار میشویم. هنوز درصدی از کار پیش نرفته است که سرویس اداره منتظر است تا ما را به خانه بازگرداند. این داستان هر روز با ماجرایی تازه تکرار میشود تا آنجا که ما را از نظر تنبلی اجتماعی به رده سوم جهان برساند. مردمانی که روزمرگیهایشان را تکرار میکنند تا سوت پایان برایشان به صدا درآید.

تالاسمی خفیف در تنبلی مؤثر است

کارشناسان معتقدند تنبلی در میان ایرانیان تکعاملی نیست و تنها به عوامل اجتماعی برنمیگردد، بلکه مشکلاتی جسمی نیز در این تنبلی تأثیر گذاشته است. براساس تحقیقات علمی، بیشتر ایرانیان به تالاسمی خفیف دچار هستند که این به دلیل نوع اقلیم و کمبود آب است. در طول تاریخ نیز دستوردادن و کارخواستن در رفتار ایرانیان ریشه تاریخی دارد. دلیل دیگری که سبب تشدید این رفتار میشود، وجود نفت خام و نعمتهای الهی است. ما به دلیل برخورداری از این منابع مالی، کمتر بهسوی کارهای تولیدی رفتهایم. این بیبرنامگی و تنبلی نیز در سطح کلان جامعه نیز به چشم میخورد

ما از حیث فرهنگ کار در کشور مشکل داریم. در کشور ما فرهنگ یقهسفیدی پذیرفته شده است. اینکه آدم درس میخواند تا کار نکند و هرکسی درس نخواند کار کند… اتلاف وقت در فرهنگ ما یک امر عادی شده است و فرارکردن از کار و زحمت نوعی زرنگی است. قبلاً به کسی زرنگ میگفتند که بیشتر کار کند؛ ولی الآن کسی که از زیر کار در برود، زرنگ است.اهمیت مسئله تنبلی اجتماعی و نیز فقدان تحقیقات قبلی دراینباره سبب شد تا کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پژوهشی با این موضوع انجام دهد.برای سنجش میزان تنبلی در تهران، از پیمایش از هزار و۳۲۸ نفر از شهروندان تهرانی با روش نمونهگیری pps استفاده شد و نتایج تحقیق، وجود حداقل ۲۰درصد تنبلی در سطح شهروندان (در سطح زیاد و خیلی زیاد) را تأیید کرد.

میزان تنبلی ایرانیان از متوسط جهانی بیشتر است

نتایج تحقیق تطبیقی نشان داد که میزان تنبلی ایرانیان از متوسط جهانی بیشتر است و تنها کشورهای عربی و افریقایی هستند که بیش از ایرانیان دچار تنبلی هستند.

فراگیربودن تنبلی در ایران ریشه فرهنگی دارد. ایرانیان معتقدند کارکردن درخور شایستگان نیست که از فلسفه ارسطو به ما رسیده است.
مردم ایران به دلیل وجود نعمتهای خدادادی و پرنعمتبودن سرزمینشان کارکردن را برای مردم عادی میدانستند و تنپروری را نوعی اشرافیت تلقی میکردند. این تلقی وجود دارد که افرادی که کار نمیکنند، از طبقه اجتماعی برتری برخوردار هستند.

ویژگی اقتصاد دولتی تنبلی است

ویژگیهای اقتصاد دولتی تنبلی است. براساس تحقیقات ما در سال ۱۵۶روز کار میکنیم و بیشتر اوقات نیز به گپزدن و خوردن چای میپردازیم. براساس آخرین آمار میزان ساعت کار مفید در ادارات دولتی یک ساعت و ۲۵ دقیقه است که بهنظر میرسد عدد   25 دقیقه صحیحتر باشد.اما در این میان بیانگیزگیهایی که از سوی جامعه به فرد تحمیل میشود هم دلیلی بر این تنبلی است.

منبع : شماره ۲۳ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago