Categories: اخبار نساجی

زنگنه: از نیروهای متخصص می خواهم به صنعت نفت باز گردند

 

وزیر نفت گفت : ازبهترین نیروهای متخصص که کنار گذاشته شده بودند می خواهم که بازگردند وبه صورت سازمان یافته با کمک هم صنعت نفت را از تگنا در بیاروم.

به گزارش ایرنا، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دوشنبه شب که به مناسبت هفته دولت در برنامه زنده نگاه یک حضور یافته بود به تشریح برنامه های وزارت نفت در دولت جدید پرداخت.
وی افزود: درحال حاضر در نیروگاه ها ۹۰ میلیون لیتر گاز مایع می سوزانیم که این میزان مصرف در زمستان به ۱۶۰ تا ۱۷۰میلیون لیتر می رسدو بین ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار گاز صادر می کنیم.

زنگنه تاکید کرد:اولین کار من تولید گاز کشور از میدان پارس جنوبی است که باید افزایش یابد و۷فاز پارس جنوبی را باید تکمیل کنیم که۲ میلیون تن ال پی جی و اتان میدهند.

وزیر نفت با اشاره به این مطلب که مسئله نفت ازدیگر کارها مهمتر است که باید ظرفیت تولید آن افزایش یابد، تصریح کرد: باید سعی کنیم به موزات تولید نفت ظرفیت صادراتی وتوان خود را بالا ببریم.

زنگنه با بیان اینکه در پتروشیمی و پالایش وپخش تولید فرآورده تا پایان سال در تولید بنزین به دستاوردهای مطلوبی می رسیم، افزود: ظرفیت مدیریتی ما گرفتار بوده و یک ناهنجاری درمجموعه وجود داشته است که متاسفانه به بهره وری نرسیده ایم.
وی گفت: تولید میدانهای مشترک نفتی وگازی وساماندهی آنها از دیگر کارها به شمار می رود.

زنگنه بااشاره به اینکه هنوز هیچ تغییراتی دروزارت خانه انجام نداده ام ، تصریح کرد: ظرف ۱۰ روزآینده مطالعات تکمیل می شود ودست به تغییرات در وزارت خانه خواهم زد.
وزیر نفت اظهار داشت : ما شدت انرژی را باید کاهش دهیم و مصرف آن طور که باید مهم نیست. دراین زمینه سازمان بهینه سازی سوخت کارهای زیادی را می تواند انجام دهد .

***کاهش شدت انرژی دربرنامه ای میان مدت قابل تحقق است.

زنگنه درادامه افزود: منحنی خروج درآمد نفتی درکشور منفی است .در بحث هدفمندی یارانه ها ماده سه را که مربوط به قیمت گذاری بود، مجلس هفتم خراب کرد واین بخش را از آن گرفت واجرا نشد.
وی اضافه کرد:وزارت نفت درقیمت گذاری حامل های انرژی مستقیما نقش نداشته واگر قیمت های جدید اعمال شود باید قیمت ها رقابتی باشد وقیمتی را به مردم اجبار نکنیم .

زنگنه با اشاره به اینکه خودرویی را باید تولید کنیم که مصرف کم داشته باشد و نباید گران فروشی داشته باشیم، افزود:اگر خودرو را ارزان یا بنزین را گران کنیم در مجموع مردم ضرر نمی کنند.

وزیر نفت در ادامه سخنانش تاکید کرد: وزارت خارجه با وزارت نفت دوش به دوش هم باید کار کنند. در بازار یابی وازرت خارجه به وزارت نفت باید کمک کند. تمام امور صادرات نفت مذاکرات وبازار یابی آن متمرکز خواهد بود و از ظرفیت بین المللی که بتواند درصادرات کمک کند استفاده خواهیم کرد.همه می توانند در فروش و صادرات ما را حمایت کنند وسوداگری هم به وجود نمی آید.

وی تغییر با هدف ایجاد طرح های افزایش بازیافت ،پیوند اکتشاف و توسعه بهره وری ایجاد شرایط جذاب برای پیمانکاران از اهداف اصلی وزارت نفت دانست و افزود: قراردادها ما را قادر به رقابت و صادرات و خدمات در دنیا کرده و قرارداد باید متناسب با توسعه یافتگی و فناوری روز دنیا باشد.

زنگنه گفت: هزینه ای نفتی در۳ سال اخیر بسیار زیاد بوده است واکتشافات جزء برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت ماست.
وزیر نفت ازتمایل به مذاکره با قطری ها خبر داد وادامه داد: اگر تولید ما افزایش یابد طرف های مذاکره خود به خود به سمت ما خواهند آمد.
زنگنه افزود: ما بلوک ها ومناطقی را به شرکت ها واگذار میکنیم برای اکتشاف میادین جدید ما از ظرفیت های خارجی نتوانستیم استفاده کنیم.

وی با تاکید براینکه حتما باید اکتشاف را دربرنامه های بلند مدت ومیان مدت قرار دهیم، گفت:عنصر مهم درموفقیت را درسرمایه انسانی مدیریت دیده ایم.
وی ازآمادگی کامل با تمامی همکاران منطقه ای دراوپک وکشور های صادر کننده گاز برای همکاری مشترک خبر داد وافزود: جایگاه ایران دراوپک ضعیف شده وتنها با تولید وظرفیت تولیدی می توان جایگاه را برگرداند.

***پارس جنوبی را با تاخیر کشف کردیم

وی با بیان اینکه هزینه های نفتی درسه سال اخیربسیار زیاد بوده است،گفت:پارس جنوبی را با تاخیر کشف کردیم ولی نگاه دولت به بخش انرژی بسیار خوب بوده است.

***رسیدن به مقام دبیری اپک برای ما مسئله سریع است

وی با بیان اینکه رسیدن به مقام دبیری اوپک برای ایران اسلامی مسئله مهم و سریعی است، گفت: ما باید از وضعیت کنونی استفاده کرده وبخش خصوصی را تقویت کنیم ودولت به جایگاه حاکمیتی برسد ونقش بخش خصوصی را پر رنگ تر کند.

وی ازعزم خود مبنی برایجاد فرصت هایی که همه بتوانند در پتروشیمی سرمایه گذاری کنند خبر داد وگفت: در ساخت تجهیزات باید کارها را به بخش خصوصی بسپاریم. دولتی ها نمی توانند صادرات خدمات داشته واگر بخش خصوصی بیاید تمام مشکلات حل خواهد شد.
زنگنه ادامه داد: خیلی از پالایشگاه های ما توجیه اقتصادی داشته اند. بهینه سازی پالایشگاه های ما اقتصادی بوده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ما ازبورس کالا وسهام می توانیم بهترین استفاده را ببریم، گفت :غربی ها درمقابل بالا رفتن قیمت نفت هیچ موضعی ندارند.نصف مشکلات از تحریم ها ناشی می شود .

زنگنه ازافزایش تولید بنزین تا پایان سال خبر داد وگفت: به طوری که وضع ما در تولید بنزین پایدار خواهد شد.

وی گفت: مالکیت منابع نفتی نباید تک قطبی شده ما چاره ای نداریم جز اینکه از نفت دربودجه جاری کشور استفاده کنیم.درآمد حاصل ازنفت صرف سرمایه گذاری ها با بازگشت مالی بالا باید شود.

زنگنه درپایان بااشاره اینکه اقتصاد کشور رابا نفت می توانیم توسعه دهیم،افزود: تولید رقابتی وقابل صادارات را باید افزایش دهیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

1 روز ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

4 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago