Categories: اخبار نساجی

زنگنه: خوراک پتروشیمی ها ازطریق فراخوان اختصاص می یابد

 

وزیر نفت با بیان اینکه سیاست وزارت نفت جلوگیری خام فروشی نفت و میعانات گازی است گفت: با بهره برداری از طرح های پالایشی سیراف و سایر پالایشگاه های استفاده کننده از خوراک میعانات گازی، خام فروشی میعانات به اتمام رسیده و همه این تولیدات به پروژه های داخلی اختصاص می یابد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز دوشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح پالایشی سیراف، اظهار داشت: با راه اندازی همه فازهای پارس جنوبی روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی در کشور تولید خواهد شد.

وی افزود: با اجرای طرح پالایشی سیراف با مصرف ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مصرف ۳۶۰ هزار بشکه و پتروشیمی بروزیه با مصرف ۱۲۰ هزار بشکه دیگر میعانات گازی به خارج از کشور صادر نخواهد شد.

وزیر نفت با تشریح فرآیند انتخاب پیمانکاران این پروژه، گفت: برای اولین بار در کشور تصمیم گرفتیم از طریق اعلام فراخوان، اختصاص خوراک را انجام دهیم که پس از این فراخوان ۵۰ شرکت درخواست خود را مطرح کردند که سابقه، توان مدیریت و مالی آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت ۸ شرکت مورد تایید قرار گرفتند که ۵ شرکت خصوصی و ۳ شرکت خصولتی هستند.

زنگنه اضافه کرد: قرار است ۳۰ تا ۳۵ درصد از سهام این پالایشگاه ها از طریق بورس به سرمایه گذاران خرد اختصاص پیدا کند که در صورت تخطی سرمایه گذاران از این تصمیم میزان تخفیف خوراک آنها را کاهش خواهیم داد.

وزیر نفت با بیان اینکه برای بهره وری بیشتر حجم این پالایشگاه ها را به صورت متوسط و متعارف در نظر گرفتیم، اضافه کرد: براساس طرح اولیه پیشنهادی برای نوع محصولات تولیدی در نظر گرفته شده که البته اجباری در آن وجود ندارد.

زنگنه اظهار داشت: براساس پیشنهاد اولیه روزانه ۱۴۸ هزار بشکه گازوییل، ۲۵ هزار بشکه گاز مایع، ۱۳۲ هزار بشکه نفتای سبک و ۱۴۴ هزار بشکه نفتای سنگین تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از پالایشگاه های سیراف در اواخر سال ۹۶ و یا اوایل سال ۹۷ مشکلی در فروش تولیدات آنها در بازار نخواهیم داشت.

وزیر نفت با بیان اینکه طرح پالایشی سیراف نماد بلوغ و خودباوری بخش خصوصی است، گفت: از آنجا که سیاست دولت جلوگیری از خام فروشی است، بر این اساس آماده ایم که برای پالایشگاه های نفت که نسبت به پالایشگاه های میعانات گازی سوددهی پایین تری دارند نیز تسهیلات ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: در طرح پالایشی سیراف اختصاص خوراک را براساس اعلام فراخوان اختصاص دادیم و در نظر داریم که این سیاست را در بخش پتروشیمی نیز ادامه دهیم تا مانند شرایط فعلی نشود که خوراک را گرفته اند و انحصار ایجاد کرده اند.

عملیات اجرایی طرح پالایشی ۴۸۰ هزار بشکه ای سیراف که به عنوان بزرگترین طرح پالایشی کشور به شمار می رود امروز با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago