Categories: اخبار نساجی

ساکنان سابق نفت،مافیای واردات دکل ها شدند

 

در جلسه‌ای کاملاً محرمانه برخی از ساکنان سابق نفت و دلالان رابطه‌های بالادستی با هماهنگی کامل سناریویی را نوشتند که بر اساس آن، سودهای میلیاردی به جیب افراد حاضر در جلسه و البته تنی چند از افراد بیرون ساختمان سرازیر می‌شد.

به گزارش افکارنیوز به نقل از «جوان»، بلافاصله خبر موافقت لایه‌های بالای مدیریت و جریان انحراف برای تأسیس شرکت «س» می‌رسد که روی کاغذ قرار بود بخشی از پروژه‌های حفاری کشور را بر عهده گیرد اما این هدف «کاغذی» مورد اجماع نبود زیرا پوششی بود برای دلالی واردات دکل‌های چینی.

برهمین اساس توصیه‌نامه‌هایی به وزارت نفت می‌رسد با این مضمون که به این شرکت پروژه داده و تا حد امکان کمک شود لذا نامه‌ای به امضای فردی به نام «س» به وزیر سابق نفت ارسال می‌شود تا محتوای نامه عملیاتی شود.

وزیر وقت نفت در پاراف این نامه به مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خواستار بررسی و کمک لازم می‌شود. وی نیز در نامه‌هایی به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری، «س» را راهی جنوب می‌کند.

این ماجرا مربوط به سال ۸۹ می‌شود که مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تیمی کارشناس و فنی را در بدنه خود داشت؛ مدیر‌عامل اسبق این شرکت نامه مدیرعامل شرکت ملی نفت را به مدیرفنی وقت این شرکت پاراف می‌کند و واحد امور قراردادها و حفاری برای پیگیری این موضوع مأمور می‌شوند. پس از بررسی‌های این دو واحد و نامه‌نگاری‌ها با شرکت «س» درخواستی ارائه می‌شود که بر اساس آن تیمی از جنوب برای بازرسی فنی دکل‌های این شرکت به موقعیت استقرار دکل‌ها اعزام می‌شوند. پس از نامه‌نگاری‌ها شرکت «س» رسماً اعلام می‌کند دکل‌های ما در چین است و برای ورود آن به کشور پیش‌پرداخت ۱۵ میلیون دلاری از سوی مناطق نفت‌خیز جنوب
مشاور رئیس فدراسیون فوتبال در حفاری شمال دارای سمت‌های بسیاری بوده و به گفته منابع آگاه بی‌ارتباط با واردات دکل نبوده است. «ش. د» چند صباحی از فوتبال دور شد و به این شرکت حفاری نقل مکان کرد و در نهایت تعجب اهالی فدراسیون فوتبال با بنزی رؤیایی پا به سئول گذاشت آن هم با عنوان مشاور عالی ‌لازم است؛ پیش‌پرداختی برای آغاز عملیات حفاری که قرار بود شرکت «س» آغاز کند.

مناطق نفت‌خیز جنوب هم در نامه‌ای به تهران اعلام می‌کند این شرکت دکل ندارد و در واقع با پول دولت می‌خواهد دکل وارد کند و در حوزه حفاری فاقد تخصص و برنامه است. اولین واکنش وزیر وقت نفت نسبت به این نامه برکناری شبانه تیم تولید و مدیریت نفت بود که نتیجه آن کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در کمتر از سه ماه بود.

از دیگر سو شرکت ملی حفاری ایران نیز حاضر به پرداخت ۵۰ میلیون دلار به شرکت «س» نمی‌شود که موجب بروز اختلافات بسیاری میان مدیرعامل شرکت ملی حفاری با وزیر و مدیرعامل شرکت ملی‌نفت می‌شود. این اختلاف تا حدی بالا گرفت که هم وزیر سابق و هم معاون وی از هر ابزاری برای برکناری وی استفاده کردند که با مخالفت برخی نهادها مواجه شد. نامه نمایندگان استان خوزستان هم درباره ابقای وی کار را برای معاون وزیر سخت کرد و نتیجه این اختلاف را به جایی کشاند که چند میلیون دلار از بودجه شرکت ملی حفاری پرداخت نشد!
شرکت «س» که شرکتی یک شبه به شمار می‌رود و به مدیریت فردی که در نفت چندان محبوب نیست، قصد داشت با اعتبارات دولتی دو غول نفتی ایران اقدام به واردات دکل چینی کند که از این طریق موفق نشد.

در این‌باره گفته می‌شود این شرکت برای واردات دکل با استفاده از اعتبارات شرکت‌های دیگر وارد مذاکره شد و شرکت حفاری شمال را در برنامه خود قرار داد. مدیرعامل شرکت حفاری شمال در گفت‌و‌گو با «جوان» با رد این موضوع گفت: در ابتدای حضورم در حفاری شمال این شرکت درخواستی را ارائه داده بود که با آن مخالفت شد و همکاری میان ما و شرکت«س» نیست. وی درباره حضور مشاور عالی فدراسیون فوتبال در حفاری شمال که به تازگی بازداشت شده است، گفت: ایشان از پتروشیمی به حفاری شمال مأمور شده بود و ۱۳ماه پیش از شرکت مرخصی بدون حقوق گرفت و به شرکت بازنگشت و دستگیری وی به هیچ عنوان به ما مربوط نمی‌شود. این در حالی است که مشاور رئیس فدراسیون فوتبال در حفاری شمال دارای سمت‌های بسیاری بوده و به گفته منابع آگاه بی‌ارتباط با واردات دکل نبوده است. «ش. د» چند صباحی از فوتبال دور شد و به این شرکت حفاری نقل مکان کرد و در نهایت تعجب اهالی فدراسیون فوتبال با بنزی رؤیایی پا به سئول گذاشت آن هم با عنوان مشاور عالی‌‌. وی مدیریت هماهنگی، بازاریابی و امور بین‌الملل شرکت و شورای عالی سیاستگذاری ورزش را در سمت‌های خود دارد که البته به علت تخلفات دلالی در بازداشت بسر می‌برد.

وی در این باره تصریح کرد: تا آنجایی که من اطلاع دارم بازداشت وی هیچ ارتباطی با ما ندارد زیرا در طول یک‌سال اخیر در مرخصی بوده است.
به نظر می‌رسد ماجرای واردات دکل‌های حفاری در شرایطی که توان تولید آن در داخل مهیا شده، وارد فاز جدیدی شده است. «جوان» طی هفته‌های آینده گزارش مستندی را در این باره منتشر خواهد کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago