سالانه ۱۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان شمالی تولید می شود

حسین کاظم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در خراسان شمالی ۲۳ هزار و ۵۰۰ بافنده فرش به صورت فصلی و دائمی فعالیت می کنند، اظهار داشت: از این تعداد پنج هزار بافنده به صورت دائمی و بقیه به صورت فصلی فعالیت می کنند.

وی افزود در سال جاری نیز تاکنون ۳۵ هزار مترمربع فرش شامل فرش های کردی، ترکمنی، بلوچی، تبریز، اصفهان، نائین و مشهد در شهرستان های مختلف خراسان شمالی تولید شده است.

کاظم زاده با اشاره به اینکه حدود هشت درصد از فرش دستباف کشور در خراسان شمالی بافته می شود، عنوان کرد: فرش دستباف تولیدی در این استان به کشورهای آلمان، انگلیس، امارات و آمریکای شمالی صادر می شود.

وی گفت: علاوه بر آن بافت فرش”دو رو” که در شهرستان مرزی راز و جرگلان صورت می گیرد از تولیدات مهم و منحضر به فرد این خطه محسوب می شود که شهرت جهانی دارد.

به گفته کاظم زاده بیشترین فرش دستباف خراسان شمالی به ترتیب در شهرستان های مانه و سملقان، شیروان و بجنورد تولید می شود.

این مسئول در ادامه افزود: تاکنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ قالیباف استان برای دریافت گواهی مهارت فنی و حرفه ای به سازمان آموزش فنی و حرفه ای معرفی و ۱۴ هزار نفر از آنها نیز موفق به دریافت گواهی تخصصی شده اند.

وی تعداد قالیبافان بیمه شده استان را حدود شش هزار نفر ذکر کرد و یادآور شد: در این استان ۹ هزار دار قالی، ۲۶ کارگاه قالیبافی متمرکز خانگی و ۵۶ کارگاه غیرمتمرکز فعال است.

کاظم زاده کمبود نقدینگی، پایین بودن کیفیت تولیدات و متناسب نبودن تولیدات فرش دستباف با سلایق مشتریان و نیز کمبود امکانات زیرساختی را از اساسی ترین مشکلات فعالان این صنعت در این استان برشمرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تولید سالانه ۱۰۰ هزار مترمربع فرش در خراسان شمالی در حالی صورت می گیرد که سال گذشته عملیات اجرایی نخستین شهرک تخصصی فرش دستباف کشور در بجنورد آغاز شد.

بنا بر اعلام مسئولان شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی تاکنون برای آماده سازی این شهرک دو میلیارد ریال اعتبار هزینه شده اما برای تامین سایر امکانات زیرساختی آن دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار دیگر مورد نیاز است.

قرار است که در سال ۹۲ با تکمیل امکانات زیرساختی در این شهرک تخصصی، کار واگذاری زمین به متقاضیان انجام شود و از طرف دیگر تولید کنندگان نیز می توانند در قالب شرکت های تعاونی، برای ایجاد کارگاه تولیدی فرش در این شهرک، زمین دریافت کنند.

امکانات زیرساختی شهرک تخصصی فرش ایران در بجنورد شامل کارگاه رنگرزی، ریسندگی، به بافی، قالیشویی، کلاس های آموزشی و کارگاه اجاره ای تولید فرش است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

10 ساعت ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

1 روز ago

جامعه پژوهشی و رشته فرش: بررسی کیفیت و راهکارهای بهبود

وضعیت کنونی و چشم‌انداز فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی و فرش در ایران جامعه کنونی شاهد…

4 روز ago

نمایشگاه نساجی: فرصتی برای بهبود فروش و چالـش‌های واردات بی‌رویه (ویدیو)

نمایشگاه‌ نساجی همواره فرصتی بی‌نظیر برای ارائه محصولات جدید و ایجاد تعاملات سازنده میان تولیدکنندگان…

5 روز ago

حوله‌های مسافرتی: سبکی و کارایی در سفرهای شما

حوله‌های مسافرتی به عنوان یکی از لوازم ضروری سفر، نقش مهمی در افزایش راحتی و…

5 روز ago

درخواست دقت و ریزبینی در انتخاب مسئول حوزه صنایع دستی و فرش

سخنی کوتاه با رئیس جمهور؛ ضمن تبریک به رئیس جمهور جدید جناب آقای دکتر پزشکیان،…

5 روز ago