Categories: اخبار نساجی

سال۹۱، سال طلایی خصوصی‌سازی

به گزارش رویش نیوز ابوالقاسم شمسی جامخانه در گفت‌وگو با فارس، آخرین وضعیت واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ در سال جاری را تشریح کرد و از برنامه فروش خرد و بلوک چندین شرکت در بورس و فرابورس خبر داد.

*تصویب ۲۰هزار میلیارد تومان واگذاری درسال ۹۰

وی با بیان اینکه سال گذشته بودجه سازمان خصوصی‌سازی برای نخستین‌بار با رشد ۱۱۲ درصدی روبه‌رو شد، اظهار داشت: درحالی بودجه مصوب سازمان خصوصی‌سازی برای سال ۹۰ واریز ۴.۵ هزار میلیارد تومان وجه به حساب خزانه دولت بود که بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به حساب دولت واریز شد که این رقم معادل پوشش ۱۱۲ درصدی بودجه سازمان خصوصی‌سازی بود.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین درسال گذشته تقریباً ۲۰۰ هزار میلیارد ریال قیمت‌گذاری مصوب هیئت واگذاری بود.

* سال طلایی واگذاری ها در بورس و فرابورس

شمسی جامخانه در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در سال ۹۰ حدود ۷۰ درصد از واگذاری‌ها از طریق بورس و فرابورس انجام شد، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مدنظر سازمان خصوصی‌سازی در سال جاری تقویت بیشتر عرضه‌ها از طریق بازار سرمایه است. بنابراین می‌توان سال ۹۱ را سال طلایی واگذاری‌ها از طریق دو بازار بورس و فرابورس نامید.

*عرضه ۳ تا ۷ درصد سهام پالایشگاه بندرعباس

این معاون سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به این سؤال فارس که چه برنامه‌هایی برای عرضه اولیه سهام شرکت‌های دولتی و یا واگذاری بلوکی شرکت‌های در نوبت واگذاری وجود دارد، توضیح داد : در پی پذیرش در بورس شرکت پالایشگاه بندرعباس و همچنین برگزاری جلسه معارفه آن برای سهامداران در روز گذشته، هفته آینده با هماهنگی شرکت بورس ۳ تا۷درصد و شاید تا ۱۰ درصد از سهام این شرکت مشمول اصل ۴۴ در بازار سهام عرضه خواهد شد که زمان نهایی آن توسط مسئولان بورس اعلام می‌شود.

*عرضه خرد و بلوک ۶۰ درصد پالایشگاه بندرعباس

شمسی جامخانه با اشاره به تخصیص۴۰ درصد از سهام این شرکت ۱۳۸۰ میلیارد تومانی به سهام عدالت خاطرنشان کرد:درحالی تاکنون ۳۳ درصد از سهام آن به مجموعه تأمین اجتماعی و۲۷ درصد دیگر به یکی از نهادهای دیگر تخصیص داده شده که طبق مقررات و قوانین موجود، این ۶۰ درصد از سهام در بورس عرضه و منابع حاصل از آن به نهادهای مرتبط بابت طلب دولت پرداخت می‌شود. بنابراین بعد از کشف قیمت و عرضه اولیه سهام پالایشگاه بندرعباس با تصویب هیئت واگذاری اقدام به فروش بلوکی سهام این شرکت خواهیم کرد.

*عرضه فرابورسی ۵ درصد دو پالایشگاه

وی در رابطه با عرضه اولیه سهام دیگر شرکت‌ها هم توضیح داد:طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، آماده عرضه ۵ درصد از سهام دو شرکت پالایشگاه نفت تهران و شیراز در فرابورس هستیم. بنابراین بعد از هماهنگی با مسئولان فرابورس احتمالاً در هفته آینده سهام این دو شرکت را هم در بازار فرابورس عرضه خواهیم کرد.

*هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در اردیبشهت

معاون سازمان خصوصی‌سازی در برابر این سؤال که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس چه زمانی در بورس اوراق بهادار عرضه اولیه خواهد شد، پاسخ داد: این شرکت که بزرگترین شرکت مشمول اصل ۴۴ محسوب می‌شود در حال طی مراحل نهایی برای درج و پذیرش در بورس اوراق بهادار است. بنابراین بعد از طی این مراحل و برگزاری جلسه معارفه‌ای سهام این شرکت هم در اردیبهشت‌ماه برای عموم عرضه خواهد شد. به این ترتیب یکی از مهم‌ترین و بزرگترین شرکت‌های دولتی هم در مسیر خصوصی‌سازی قرار خواهد گرفت.

*عرضه ۲.۵ هزار میلیارد تومانی ۵۰.۵ درصد فولاد خوزستان

شمسی جامخانه در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برنامه واگذاری بلوکی دو شرکت بورسی هم اشاره کرد و گفت: طبق آخرین مصوبه هیئت واگذاری مقرر شده بلوک ۵۰.۵ درصدی فولاد خوزستان به ارزش پایه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار عرضه شود.

وی ادامه داد: قیمت پایه این بلوک براساس قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه ۵۰ درصد به شرط آنکه از ۲۲ هزار و ۶۲۲ ریال کمتر نباشد تعیین شده است. همچنین این واگذاری مهم به صورت ۳۰ درصد نفت و باقی اقساط ۴ ساله خواهد بود.

*واگذاری ۲۰ درصد حمل‌ و نقل خلیج فارس

معاون سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به برنامه فروش بلوک ۲۰ درصدی شرکت ۳۴.۹ میلیارد تومانی حمل‌ و نقل بین‌المللی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این بلوک به ارزش پایه بیش از ۹ میلیارد تومان به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط ۳ ساله واگذار خواهد شد. قیمت پایه هر سهم این بلوک ۲۰ درصدی هم براساس قیمت روز عرضه به اضافه ۲۵ درصد و به شرط آنکه از هزار و ۳۶۱ ریال کمتر نباشد تهیه شده است.

*فروش بلوکی سه دیگر در فرابورس

شمسی جامخانه در خاتمه گفت:‌ علاوه بر این مقرر شده ۱۰۰ درصد از شرکت تولید نیروی برق آبادان به قیمت پایه ۵ هزار و ۸۷۹ ریال و به صورت ۲۰ درصد نقد و اقساط ۶ ساله، ۱۰۰درصد از سهام شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان، ۱۹.۸۹ درصد از سهام پتروشیمی داراب به ارزش ۲۲ میلیارد تومان به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط ۳ ساله از طریق دو بازار دوم و سوم فرابورس عرضه شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

13 ساعت ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

2 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

2 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

3 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

4 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

5 روز ago