Categories: اخبار نساجی

ساماندهی بوروکراسی اداری با پنجره واحد تجاری

 

رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: پنجره واحد تجاری شامل ارائه متمرکز مجموعه تسهیلات سازمان های دولتی به فعالان اقتصادی و تجاری است و تجار، صاحبان صنعت و تجارت، فعالان حوزه حمل و نقل و صاحبان کالا از طریق پنجره واحد گردش کار مربوط به اسناد تجارت خود را از یک قسمت متمرکز دنبال می کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، مسعود کرباسیان گفت: در آن سوی پنجره واحد مجموعه ای از مجریان، هر کدام به نمایندگی از وزارتخانه و سازمان خود خدمات مورد نیاز تجار را در یک نقطه به وی ارائه می کنند.

وی اظهار داشت: در سیستم پنجره واحد فعال تجاری پس از تحویل اسناد خود در قالب های استاندارد، سازمان ها و مجری اقتصادی را قادر می کند، یک بار و از یک نقطه به فعال اقتصادی سرویس دهند که مجموعه ای از مجوزها، گواهی ها و اسناد تجاری و حمل را شامل می شود.

کرباسیان گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرزبان اقتصادی کشور و سازمانی که بیشترین ارتباط و تماس را با فعالان تجارت و حوزه کسب و کار دارد، تلاش می کند ضمن به روز رسانی خدمات خود همگام با UN/CEFACT (مرکز تسهیل تجارت الکترونیک سازمان ملل) و WCO (سازمان جهانی گمرک) با اجرای پنجره واحد گمرکی و تسهیل مبادله اسناد، گام بلندی در جهت حذف اسناد کاغذی از بزرگ ترین نهاد دولت بردارد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: این مهم نه تنها تاثیر بسزایی در بهبود رتبه کسب و کار کشور خواهد داشت، بلکه نقش مهمی در شفاف سازی تراکنش های مالی و اطمینان از رفتار برابر مجریان اقتصادی با تاجر و ذینفع را دارد.

وی افزود: پنجره واحد گمرک از آنجا که امکان گردش اسناد را بین سازمان های دولتی ایجاد می کند از آن می توان به عنوان درمان قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری تجاری در سازمان های همجوار گمرک نام برد.

کرباسیان اظهار داشت: از مزایای استقرار پنجره واحد گمرک می توان به استانداردسازی اتوماسیون اداری در سطح بین المللی، تبادل الکترونیکی داده ها، پوشش کامل مراحل ترخیص کالا در همه رویه های واردات قطعی و موقت، صادرات و ترانزیت، تعریف یکپارچه از پیام های سیستمی به منظور رسیدگی به هرگونه نیاز فعلی و آینده برای تبادل اطلاعات، امکان تعریف انواع ماژول تحت خدمات پنجره واحد، استفاده از تکنیک های انعطاف پذیر برای تنظیم و ارکستراسیون از فرآیندهای (گردش اطلاعات) بین سازمان های مختلف اشاره کرد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: در پنجره واحد مطابق با استانداردهای جهانی متولی امور گمرک است و اجرای دقیق آن، کشور را قادر می کند تا فرآیند ورود و خروج کالا را ضمن برخط سازی متمرکز نماید و پایگاه آماری دقیقی از تجارت کشور ایجاد و کمک کند تا با شناسایی گلوگاه های مانع بر سر تجارت، اقدام به برطرف سازی آن کنیم.

به گفته وی، آنچه به عنوان مهم ترین اصل تکمیل پنجره واحد از آن یاد می شود، همکاری وزارتخانه ها و حضور سازمان های همجوار در پنجره واحد است تا پیشرفت طرح محسوس شود، متاسفانه فقر همکاری موثر سازمان های همجوار می تواند پاشنه آشیل پنجره واحد باشد که گمرک جمهوری اسلامی ایران به منظور ارائه خدمات در حد و اندازه استانداردهای جهانی به عنوان متولی پنجره واحد در اجرای آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

2 ساعت ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

2 ساعت ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

5 روز ago