Categories: اخبار نساجی

سبد خالی دولت برای کارمندان

گروه جامعه- محمد رضایی: تحویل سبد کالای کارمندان به دلیل پرداخت نشدن یارانه مورد نیاز از سوی دولت، منتفی شد.

وعده اختصاص یارانه دولتی برای سبد کالای نوروز، در حالی داده شد که سبد کالایی مشابهی برای ماه مبارک رمضان امسال نیز در نظر گرفته شده بود ولی به دلیل تخصیص نیافتن یارانه دولتی، دستگاه ها نیز هیچ پولی به این امر اختصاص ندادند و به جای سبد کالای نوروزی، تنها «حسرت سبد کالا» به کارمندان رسید!

سبد کالا؛ از واقعیت تا رؤیا!

«علی باستان» عضوهیات مدیره تعاونی کارمندان دولت به خبرنگار ما می گوید: وعده سبد کالای نوروز کارمندان در آخر بهمن بود، اما عمل به آن تنها در رؤیای کارمندان رنگ واقعیت به خود می گیرد زیرا به دلیل نبود اعتبار لازم برای تامین سبد کالای کارمندان، این کمک کوچک دولتی هم باید به فراموشی سپرده شود.


وی می افزاید: وقتی کالا، محل تامین، انبار مربوطه و حتی نوع حمل و نقل و شارژ آن اعلام شده باشد اما پول و نقدینگی لازم برای آن تزریق نشود نه تنها اعلام این سبد کالایی نمی تواند دردی از کارمند دوا کند بلکه در نهایت باعث ایجاد بلاتکلیفی و مشکل در تامین مایحتاج ضروری خانواده و نیز بی اعتمادی کارمندان به دولت و کاهش کارآیی آن ها در محیط کاری می شود.


دولت در حالی مصوب کرد که ۵/۶ میلیون کارمند دولت امسال سبد کالا بگیرند که با توجه به عدم تخصیص یارانه دولتی، دستگاه ها نیز از این مساله استقبال نکردند و سبد کالای نوروز مانند سبد کالای رمضان منتفی شد و در نهایت هیأت وزیران با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور، اول اسفند تصویب کرد تمام دستگاه های اجرایی از محل اعتبارات و منابع خود و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت (شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی) برای تامین سبد کالا برای کارکنان شاغل (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی، سربازان امریه ای) و بازنشسته اقدام کنند.

سبد ۷۷ هزار تومانی تکلیف ما نیست!

البته شاید هم تهیه و تحویل سبد کالای کارمندی ۷۷ هزار تومانی تکلیف و وظیفه دولت نباشد و یک مانور شعاری محسوب شود. در همین راستا «ضیغمی» معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت در پاسخ به «مهر» درباره دلیل عدم استقبال دولتی ها از دریافت سبد کالای کارمندی متذکر شده است: دریافت سبد کالای کارمندی از سوی ادارات دولتی، تکلیفی نبود زیرا اگر تکلیفی بود دولت باید مصوبه ای برای آن می گذراند و تامین اعتبار می کرد.وی افزوده است: ارایه سبد کالا به کارمندان دولت، توصیه ای بود که در جلسه هیأت دولت نیز مطرح شد؛ یعنی توصیه دولت به دستگاه ها این بوده که با تقبل تسهیلات، این سبد کالا را در اختیار کارمندان و افراد زیر پوشش خود قرار دهند. وزارت بازرگانی نیز موظف شد تامین کننده این کالا ها باشد و آن را با قیمتی که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و تکلیف می کند، در اختیار دستگاههای دولتی قرار دهد.


به گفته ضیغمی، قیمت هر سبد کالایی برای دستگاههای دولتی، حدود ۷۷ هزار تومان است و اگر دستگاهی سبد کالایی را به صورت کامل از وزارت بازرگانی تحویل گیرد، باید بابت هر سبد کالا ۷۷ هزار تومان بپردازد؛ البته هر دستگاهی می تواند بخشی از کالا ها را انتخاب کند.

محتویات سبد خالی چه بود؟
«یدا… صادقی» مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی با تشریح جزئیات سبد کالای کارمندان دولت به خبرنگار ما می گوید: در این سبد ۲۰ کیلوگرم برنج، دو حلب ۵/۴ کیلوگرمی روغن، ۵ کیلوگرم شکر، ۵ کیلوگرم مرغ یا دو کیلوگرم گوشت قرمز به همراه ۵ بسته ماکارونی جای گرفته است که بر اساس اعلام نیاز اتحادیه های مصرف و توزیع کارکنان وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و واریز وجه در اختیارشان قرار می گیرد.
وی می افزاید: یکی از راهکارهای تنظیم بازار و توزیع کالاهای حساس و ضروری مورد نیاز خانوار ها، ارایه سبد کالایی به کارمندان دولت است. به گفته وی، هر دستگاه دولتی که هزینه این سبد کالایی را برای کارمندان خود متقبل شود می تواند با ارسال درخواست خود به وزارت بازرگانی، اقلام این سبد را تهیه و در اختیار کارمندان خود قرار دهد و در زمینه تامین این کالا ها کمبود و مشکلی وجود ندارد.

بازهم هزار وعده خوبان!

وقتی برای تامین اعتبار این سبد کالایی مشکل جدی وجود دارد، اصولاً با نبود اعتبار نمی توان نام آن را بن و سبد حمایتی نهاد. اما در این باره مسؤول عالی حوزه صنعت، معدن و تجارت دولت نظری دیگر دارد. «مهدی غضنفری» وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال یکی از خبرگزاری ها درباره این مشکل زیر بنایی خاطر نشان کرده است: قبول دارم که دستگاه ها مشکل اعتبار دارند. البته قرار شد در برخی دستگاه ها که بخش رفاهی آن ها وجوه کافی نداشت، با کمک معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری این میزان بودجه برای آن ها تأمین شود.


به گفته مهندس غضنفری در گذشته و در فرآیند ارائه سبد کالا به کارکنان مساله تأمین موجودی و نوع کالا مشکل اصلی بود که شرکت های بازرگانی کالا این کار را انجام می دادند و با تصمیم هیات دولت و متمرکز کردن آن، مشکل حل شده است.
این عضو دولت در ادامه متذکر شده است: در برخی دستگاه ها که این سیستم وجود نداشت، بخش رفاهی این کار را انجام می داد اما اکنون این سبد کالا به کارکنان قراردادی و حتی سربازان وظیفه هم تعلق می گیرد و باید ادارات و وزارتخانه ها آن را تهیه کنند و تحویل دهند.

عیدی بدهند، سبد کالایمان پیش کش!

در همین حال براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، «حمیدرضا حاجی بابایی» نیز از اعطای مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در قالب «سبد کالای عید» به فرهنگیان خبرداد و گفت: اعطای سبد کالا در جلسه دولت بررسی شد و این موضوع در حال پیگیری است تا مبلغ مورد نظر به فرهنگیان نیز اعطا شود. این در حالی است که هنوز عیدی بسیاری از فرهنگیان و معلمان به آنها پرداخت نشده در شرایطی که عیدی بیشتر کارمندان دولت، ۲۰ روز پیش و همراه با حقوق بهمن ماه پرداخت شده است. «رضا. م» یکی از معلمان مقطع ابتدایی در همین زمینه به خبرنگار ما می گوید: در حالی که به آخرین روزهای اسفندماه نزدیک می شویم و بازارها شلوغ شده و قیمتها بالا رفته است، وزارت آموزش و پرورش، هنوز عیدی ما را پرداخت نکرده است. وی با ابراز گلایه از این وزارتخانه می افزاید: سال گذشته نیز عیدی ما را تا آخرین روزهای اسفند ندادند و همین موضوع موجب شد با گران شدن اجناس، متضرر شویم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

17 ساعت ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

18 ساعت ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

2 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

2 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

6 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

6 روز ago