ستایش چینی‌ها از فرش گرانقیمت ایرانی در‎ ‎اکسپو شانگهای‎ ‎

شبکه اطلاع رسانی بازرگانی ایران‎ ‎‏‌در گزارشی به نقل از خبرگزاری‏‎ JFDAILY ‎چین اعلام کرد که فرش گرانقیمت ایرانی در‎ ‎اکسپو اثری قابل ستایش است‎. ‎
‌در این گزارش آمده است:‌‌ بیش از دو هزار سال پیش تاجران‎ ‎ایرانی فرش را از طریق جاده ابریشم به چین آوردند؛ در حالی که امروز، فرش زیبای‎ ‎ایرانی که اثری هنرمندانه و ظریف است تبدیل به دستمایه ای برای نمایش فرهنگ ملی این‎ ‎کشور در نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای شده است‎.

‎این فرش که با قدمت ۲۰۰ ساله، به‎ ‎نمایش گذاشته شده قیمتی معادل هفت میلیون یوان دارد‎.
‎براساس این گزارش، ‌صابری،‎ ‎پیمانکار پاویون ایران که تاکنون در سه دوره از نمایشگاه اکسپو شرکت کرده، گفت: هدف‎ ‎از آمدن به این دوره از نمایشگاه اکسپو، نمایش فرهنگ و هنر ایرانی است. برهمین اساس‎ ‎نیز، فرش های ایرانی دستباف که قیمتی بیش از ۱۰ هزار یوان دارند به نمایش گذاشته‏‎ ‎شده اند‎. ‎وی افزود: مهمترین علت قیمت بالای این فرش ها، دستباف بودنشان است‎. ‎این فرش ها توسط بسیاری از کارگاه های خانگی بطور مستقل و بدون سیر روند صنعتی،‎ ‎بافته می شوند‎.

‎به گفته صابری، برای تکمیل بافت یک فرش دستباف در ابعاد ۲ در سه‎ ‎متر، هنرمند قالیباف ایرانی باید حداقل سه سال وقت صرف کند. برهمین اساس، چنانچه‎ ‎این فرش ها توسط کارگاههای خانگی معروف بافته شوند، قیمت آنها بسیار بالاتر خواهد‎ ‎رفت‎.

‎براساس این گزارش، فرش دستباف ایرانی با فرهنگ ایرانی عجین است. نقش فرش‎ ‎ایرانی برگرفته از زندگی روزمره ایرانی ها همچون بناها، شخصیت ها، حیوانات و گیاهان‎ ‎است. بافت اینگونه فرش ها به دلیل رنگهای برگرفته از حشرات و گیاهان که برای دوام‎ ‎رنگ فرش است، وقت زیادی می برد‎. ‎فرش عتیقه ی هفت میلیون یوانی نیز در صندوق‎ ‎نگهداری می شود‎. ‎در طبقه ی دوم بازدیدکنندگان برحسب نیازشان می توانند به خرید‎ ‎فرش مورد نظرشان اقدام کنند‎. ‎با این وجود فرشهایی که توسط صابری به نمایش‎ ‎گذاشته شده، برای فروش نیست. یکی از آنها تابلو فرشی در ابعاد ۲۲ در ۱۷ است که از‎ ‎ابریشم خالص و کوچکترین فرش ایرانی در جهان است‎.

‎وی در این ارتباط گفت:‌ نقشه ی‎ ‎این فرش با استفاده از ذره بین کشیده شده و۲۰ سال صرف بافت آن شده است. قیمت این‎ ‎فرش سه میلیون و ۸۰۰ هزار یوان است که فقط یکی از گرانبهاترین گنجینه های داخل جعبه‎ ‎است‎.
‎یادآور می شود، ‌جمهوری اسلامی ایران با سالنی زیبا که آمیزه ای از هنر‎ ‎اسلامی و ایرانی است در اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای توجه بسیاری از بازدیدکنندگان چینی و‏‎ ‎غیرچینی را به خود جلب کرده، گوناگونی آثار عرضه شده در سه دوره ایران دیروز، امروز‎ ‎و فردا نیز بر جذابیت های این سالن افزوده است‎. ‎اکسپو شانگهای که از دهم‎ ‎اردیبهشت ماه گذشته آغاز شده به مدت شش ماه ادامه دارد. قرار است ۲۱ خرداد ماه روز‏‎ ‎ملی ایران با حضور جمعی از مقامات بلندپایه کشور دراین سالن برگزار شود‎.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

دموتکس دبی بهترین موقعیت برای پیشرفت شرکت های ایرانی

آقای محمد شیفع رجالی مدیر عامل فرش کلاسیک در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: نمایشگاه…

8 ساعت ago

سازماندهی نمایشگاه دموتکس دبی در چهارماه یک موفقیت بزرگ بود (ویدیو)

خانم سونیا ودا کاستلانو مدیر جهانی نمایشگاه های دموتکس در گفتگویی با مجله نساجی کهن…

12 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس راهی برای صادرات فرش به اقصی نقاط جهان (ویدیو)

گفتگو با آقای حاج محمد داوود مدیرعامل فرش و گلیم بهارستان: آقای حاج محمد داوود…

14 ساعت ago

رکورد جدید فرش عظیم زاده در نمایشگاه دموتکس دبی ۲۰۲۴ (ویدیو)

شرکت فرش عظیم‌زاده یکی از شرکت‌های معروف و معتبر در زمینه تولید و فروش فرش…

1 روز ago

محصولی جدید از فرش اکباتان

فرش اکباتان در راستای هدف خود که همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا می‌باشد ؛…

3 روز ago

فرش بهشتی در دموتکس ۲۰۲۴ دبی

حضور صنایع در جوامع بین المللی به صورت تخصصی در هر شاخه از صنعت اهمیت…

4 روز ago