اخبار نساجی

صادرات شیرینی ایرانی به ۷۰ کشور دنیا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت شیرینی و شکلات ایران در ۱۰ ماهه امسال محصولات تولیدی خود را به حدود ۷۰ کشور جهان صادر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که کشورهای غربی طی چند هفته اخیر تحریمهای خود را علیه ایران با هدف محدودسازی روابط اقتصادی کشورمان با سایر کشورها تشدید کرده اند، آمار نشان می دهد که صنعت شیرینی و شکلات ایران طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۰ انواع محصولات تولیدی خود را به حدود ۷۰ کشور جهان صادر کرده است.

براین اساس در ۱۰ ماهه سال جاری ارزش صادرات انواع محصولات صنعت شیرینی و شکلات ایران شامل شیرینی، شکلات، بیسکویت، ویفل و ویفر بالغ بر ۲۴۵.۵ میلیون دلار شد.

امسال بلاروس، پاکستان، چین، گرجستان، آذربایجان، آفریقای جنوبی ، آلبانی، آلمان، آنگولا، اتریش، اردن، ارمنستان، اریتره، ازبکستان، استرالیا، استونی، افغانستان، امارات، انگلیس، بحرین، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، کره جنوبی، جیبوتی، دانمارک، ساحل عاج، سوئد، سوئیس، سومالی، عراق، عربستان، عمان، روسیه، فرانسه، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کرواسی، کنیا، کویت، لبنان، لهستان، ماداگاسکار، مالدیو، مالزی، نروژ، نیجریه، نیوزلند، هلند، یمن، رومانی، کوبا، موریس، اتیوپی، تونس، تانزانیا، زیمباوه، سیرالئون، غنا، کامرون، کنگو و مالی بازارهای صادراتی صنعت شیرینی و شکلات ایران بوده اند.

صنعت شیرینی و شکلات براساس آمارهای منتشر شده چهارمین ارزش افزوده را در بین صنایع غذایی کشور دارا بوده و زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰ هزار نفر را به طور مستقیم یا غیرمستقیم فراهم کرده است. سهم صنعت شیرینی و شکلات از صادرات کل صنایع غذایی کشور نیز تقریبا به ۵۰ درصد می رسد.

محصولات صنعت شیرینی و شکلات ایران شامل شش شاخه اصلی انواع شکلات، تافی و کارامل، ویفر، آدامس، کیک و انواع اسنک هاست که هر کدام از این محصولات در تنوعها و شکلهای مختلفی تولید می شوند. به طور کلی ظرفیت اسمی صنعت شیرینی و شکلات ایران سالانه به بیش از دو میلیون تن و حجم تولیدات این صنعت بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با توجه به این که کارشناسان، ارزش بازار محصولات شیرینی و شکلات را در منطقه خاورمیانه، پاکستان و آسیای میانه بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار برآورد کرده اند، با احتساب این آمار می توان نتیجه گرفت که صنعت شیرینی و شکلات ایران برای افزایش صادرات خود جای پیشرفت زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، آخرین اطلاعات و آمار منتشر شده نشان می دهد که شرکتهای صنعتی ایران در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پروژه را در خارج از ایران در دست اجرا داشته و این تعداد قرار است به ۴۰۰ پروژه هم افزایش پیدا کند.

وزارت صنعت معدن و تجارت هم اکنون با بیش از ۱۲۰ کشور جهان ارتباط صنعتی و معدنی داشته و مسئولیت کمیسیون مشترک ۱۴ کشور به این وزارتخانه واگذار شده که کلیه پروژه های این کشورها را مدیریت می کند. ایران در ۳۵ کشور مختلف جهان نیز دارای پایگاه تولیدی است.

صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به ۱۵۹ کشور دنیا انجام شده که از این میان عراق، چین، امارات متحده عربی، هند و کره جنوبی از سهم بیشتری نسبت به سایر کشورها برخوردارند. در همین حال کالاهای صنعتی و معدنی و خدمات فنی – مهندسی صنعت ایران نیز با استقبال بسیاری از سوی کشورهای مستقل جهان مواجه شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که خاورمیانه، آمریکای لاتین، کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و آفریقا از اولویتهای صادراتی کشور در حوزه های صنعت و معدن محسوب می شوند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×