Categories: اخبار نساجی

سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد ریالی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

 

 

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۱ واحد فعال و در حال ساخت در بخش های خدماتی، تولیدی و صنعتی با ۳۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان فعال است.

 حسین ملکی اظهار کرد: سه واحد خدماتی در بخش انبارداری در منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود شهرستان سربیشه در مجاورت با افغانستان فعال است.

وی ادامه داد : همچنین هشت واحد صنعتی در بیرجند در بخش های پتروشیمی، نساجی ، بسته بندی فرآوری مواد غذایی، بسته بندی خشکبار و کارگاه تولیدی بتن و قطعات بتنی فعال یا در حال فعال شدن است.

وی ادامه داد: همچنین این سازمان ۲۰۰ میلیارد ریال برای تامین زیرساخت های مورد نیاز مثل آب، برق و تلفن و … سرمایه گذاری کرده است.

وی یادآور شد: یک سرمایه گذار در قطعه منفصله مرز ماهیرود در بحث انبارهای اقتصادی مدرن فعالیت دارد و در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند هم در خصوص فراوری سنگ های زینتی فعال است.

وی بیان کرد: همچنین سرمایه گذار خارجی دیگری در مرز ماهیرود در بخش انبار داری و بسته بندی مصالح ساختمانی فعال است.

وی اضافه کرد: هر یک از این سرمایه گذاران در قالب شرکت های بین المللی خارجی ۲۰ میلیارد ریال در منطقه ویژه اقتصادی استان سرمایه گذاری کرده اند.

به گفته ملکی در حال حاضر این منطقه برای ۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.
وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی استان تنها دروازه طلایی است که سرمایه گذاران می توانند از مزایای ویژه و منحصر به فرد آن استفاد کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از دو میلیارد دلار صادرات شرق کشور از مرز ماهیرود انجام می شود، کالاهای صادراتی را مصالح ساختمانی، سوخت ، مواد خوراکی و بهداشتی از جمله شوینده ها به افغانستان ذکر کرد.

 امنیت پایدار در مرز عامل موثری در جذب سرمایه گذار است
این فعال اقتصادی یادآور شد: امنیت بالای مرز ماهیرود از عوامل موثر در جذب سرمایه گذار در خراسان جنوبی است.

وی یادآور شد: سرمایه گذار در این منطقه نه تنها از مزیت مناطق ویژه اقتصادی بهره مند می شود، بلکه به راحتی با تاجرهای افغان ارتباط برقرار کرده و زمینه داد و ستد و بازرگانی برای آنها نیز فراهم می شود.

ملکی ادامه داد: تاجرهای افغان به خراسان جنوبی نگاه ویژه دارند، این افراد به دلیل وجوه مشترک زبانی، فرهنگی، دینی و تاریخی از گذشته تعلق خاطر بیشتری به این بخش از سرزمین پهناور ایران اسلامی دارند .

وی اظهار کرد: معافیت گمرکی با نرخ صفر، صدور مجوزهای مورد نیاز سرمایه گذار از قبیل پروانه بهره وری و … توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان انجام می شود.
به گفته وی سرمایه گذاران از بسیاری قوانین دست و پاگیر حاکم بر منطقه آزاد معاف هستند.

وی توضیح داد: منطقه آزاد تحت مدیریت مستقیم دولت قرار دارد، اما مناطق ویژه اقتصادی را هم می توان دولتی یا خصوصی مدیریت کرد که منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ۱۰۰ درصد خصوصی است.

ظرفیت زیادی در شرق ایران برای جذب سرمایه گذار فراهم است
همچنین رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی پیشتر گفته بود: ظرفیت های خوبی در شرق ایران خصوصا در استان وجود دارد، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند آماده پذیرش سرمایه گذار داخلی و خارجی است .

به گفته وی این استان مورد توجه تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران جمهوری چک، پاکستان ، افغانستان و هند و تعدادی از کشورهای اروپایی قرار دارد.

مرتضی صفدری زاده میبدی، افزود: این منطقه برای توسعه فعالیت های اقتصادی و مبادلات بین المللی برای تسهیل و جهش توسعه ای در مناطق با استعداد کشور ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: بعد از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زیرساخت های لازم برای فعالان اقتصادی که مایل به سرمایه گذاری در این منطقه هستند، فراهم شد و شرایط لازم برای پذیرش آنها در بخش تجارت، صنعت و خدمات فراهم است.

به گفته این فعال اقتصادی، دولت برای تسهیل فرایندها بخش عمده وظایف خود را به سازمان منطقه ویژه اقتصادی واگذار کرد و این منطقه شاهد حمایت مسئولان ملی و استانی است هرچند مدت کوتاهی از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بیرجند می گذرد.

ارتباط اقتصادی در پسابرجام جنبه عملی پیدا کند
صفدری زاده میبدی یادآور شد: در شرایط پسا برجام ارتباط اقتصادی باید از نظر دیپلماسی خارج و جنبه عملی پیدا کند، زیرا ایران در دوره تحریم توسعه پیدا کرد و در شرایط عادی کشوری ارزشمند برای توسعه تجارت است.

این مسئول با بیان اینکه ایران محل مناسبی برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی و فروش محصول است، گفت: در ۳۰ سال اخیر هیچ سرمایه گذار خارجی در ایران ضرر نکرد زیرا جمهوری اسلامی همیشه رفتار متعادلی در برخورد با فعالان اقتصادی داشته است.
وی یادآور شد: امکان سرمایه گذاری مستقیم توسط شرکت های خارجی در خراسان جنوبی با ۱۰۰درصد مالکیت وجود دارد و از نظر تامین منابع مالی دغدغه ای وجود ندارد، نکته مهم دغدغه مدیریتی است که با آن مواجه هستیم.

نخستین بازدید پرویزی استاندار خراسان جنوبی از مرز ماهیرود
همچنین سید علی اکبر پرویزی، استاندار خراسان جنوبی در نخستین بازدید خود از مرز ماهیرود با افغانستان چندی قبل انجام داد، افزود: مدیران باید نهایت تلاش خود را انجام دهند تا شاهد توسعه تجارت و حضور شرکای اقتصادی از افغانستان و سایر نقاط ایران به این منطقه باشیم .

وی توسعه اقتصادی مرز را عامل ماندگاری جمعیت در روستاهای مرزی دانست و افزود : این امر موجب توسعه خدمات و در نهایت توسعه اقتصادی خواهد بود .

پرویزی به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به عنوان یکی از زیر ساخت های مهم اقتصادی استان اشاره کرد و افزود: تقویت ، تعامل و همکاری بیش از پیش دستگاه های اجرایی به عنوان بدنه دولت با منطقه ویژه اقتصادی موجب توسعه سرمایه گذاری و حضور سرمایه گذاران در استان خواهد بود.

وی ادامه داد: لازم است مدیران مرتبط با افزایش تعامل و همکاری با منطقه ویژه اقتصادی از سخت گیری های بی مورد به جد پرهیز کنند .

منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
یکی از راهکارهای اساسی برای ایجاد مزیت های رقابتی انتخاب مناطق بالقوه مستعد برای ایجاد شرایط مناسب جهت فعالیت واحدهای اقتصادی است.
در این ارتباط طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در برنامه چهارم توسعه مطرح و به تصویب هیات وزیران رسید و سال ۱۳۸۹ توسط مجلس تصویب و سپس شورای نگهبان آن را تایید کرد.

این منطقه در زمینی به مساحت ۷۳۰ هکتار در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال شرق بیرجند در نزدیکی فرودگاه بین المللی بیرجند مکان یابی شده است و دارای یک قطعه منفصله در میل ۷۸(ماهیرود) به مساحت ۱۰۰ هکتار در نقطه صفر مرزی است.منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تنها منطقه ای است که یک قطعه منفصله دارد.

اهداف تشکیل منطقه ویژه اقتصادی
اهداف منطقه ویژه اقتصادی شامل جذب سرمایه های داخلی و خارجی، ایجاد فرصت های شغلی جدید و ارتقای سطح اشتغال، ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازار های منطقه ای و بین المللی است.

دیگر اهداف آن می توان به سیاست توسعه منطقه ای و ایجاد قطب های اقتصادی و صنعتی، ارتقای سطح تکنولوژی و بهره گیری از فناوری برتر و نوین اقتصادی، فراهم کردن زمینه برای گسترش منطقه به منظور افزایش تولید و صادرات و پردازش کالا یا ایجاد تغییر در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه اشاره کرد.

مزایای منطقه ویژه اقتصادی
منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی مزایایی برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دارد از جمله نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی ایران به شاهراه حلقوی افغانستان و مجاورت با ۴۶۵ کیلومتر مرز مشترک با این کشور، واقع شدن در مرکز ثقل چهار راه ترانزیتی کریدور های منطقه ای و بین المللی اشاره کرد.

همچنین تنها منطقه ویژه اقتصادی ایران است که دارای سایت اصلی در مجاورت مرکز استان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی است.

فاصله منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود تا اولین شهرستان استان فراه افغانستان ۸۰ کیلو متر و فاصله تا مرکز شهر فراه، ۱۲۰ کیلومتر است.

حضور افغان ها در قطعه منفصله مرزی بدون نیاز به اقدام کنسولی، پس کرانه و بندر تجاری خشک کریدور شرق و شمال جنوب، همچنین این منطقه پل ارتباطی بین بنادر مهم خاورمیانه و آسیای میانه برای نگهداری مواد اولیه، کالاهای ترانزیتی و … است.

از دیگر مزایای آن توجه دولت به توسعه شرق و فرودگاه بیرجند، وجود گمرک و پایانه مرزی در مجاورت منطقه ویژه، حضور نیروی انسانی ماهر و ارزان، تسهیل روابط کارگری و کارفرمایی به دلیل تبعیت از قانون کار و بیمه مناطق آزاد، صدور مجوز سرمایه گذاری در کمتر از ۷۲ ساعت و توسط یک سازمان است.

وجود پتانسیل کانی های مهم طلا، قلع، تنگستن، مس، سرب، روی، آهن، سنگ های تزئینی در استان از دیگر مزیت های منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی است.

مزایای مالی سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
واقع شدن در خارج از قلمرو گمرکی ایران، مالیات با نرخ صفر تا ۱۰ سال، ارزانترین نرخ تخصیص زمین نسبت به سایر مناطق ویژه اقتصادی کشور، تخفیف در بهره وام دریافتی از بانک های داخلی، ۲۵ درصد تخفیف بهره وام صندوق ذخیره ارزی از مزایای آن است.
صنایع کانی غیر فلزی، غذایی، دارویی، نساجی و پوشاک از اولویت های سرمایه گذاری منطقه است.

همچنین صنایع خودرو و نیروی محرکه، صنایع برق و فلزی و صنایع شیمیایی، سلولزی و پتروشیمی از دیگر اولویت های سرمایه گذاری با قابلیت اکتسابی این منطقه است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

3 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

2 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

2 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

2 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

3 روز ago