Categories: اخبار نساجی

سرنوشت بانک آرین و سهامداران خرد آن چه می‌شود؟

 

با نگاهی عمیق به نقش و کارکرد نهادی با نام بانک مرکزی، بی تردید کمترین انتظار از این جایگاه ساماندهی و تدوین سیاستهای روشن و کلان و نیز حفظ آرامش و ثبات فضای بازارهای پولی و مالی کشور در این شرایط حساس کنونی است.

نهادی که مدیران و متولیان آن جهت انجام این رسالت خطیر باید با رفتار و گفتار خود اعتماد عمومی را تقویت و با خود همراه سازند اما این اتفاق مدتی است که برعکس شده و با منحل و یا ادغام شدن چندین بانک و موسسه سهامداران و سپرده گذارانی همچون بانک آرین ، تات و… آرامش خود را از دست داده‌اند.

به گزارش مهرپرس و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران، دوسال پیش تصمیم ادغام تعاونی‌ها، موسسات مالی و اعتباری و تعدادی از بانک‌های خصوصی برای نظارت بیشتر بر عملکرد نظام بانکی مطرح و تا به امروز به نوعی اجرایی شده است اما قبل از این ادغام‌ها و اعلام انحلال آنها، فکری برای تدوین و تصویب قوانینی روشن در این باره و تعیین تکلیف سهامداران و سپرده گذاران نشد.

این درحالی است که بانک مرکزی در راستای نظارت بیشتر بر نظام پولی و بانکی دست به ادغام زده تا رفاه حال مردم فراهم شود اما با تصمیماتی عجولانه و غیر کارشناسی عده زیادی از مردم کشور را سردرگم و نگران نگه داشته است و سرمایه آنها را به این وسیله بلوکه کرده است، سرمایه‌ای که گذشته از اینکه اگر نیاز فوری به آن داشته باشند قابل بدست آوری نیست، با افزایش قیمت دلار و گرانی‌های اخیر نیز روز به روز ارزش ریالی خود را از دست می‌دهد.

، پنچم دی‌ماه سال ۸۹ عده‌ای از مردم به امیدهای متفاوتی سهام بانک الکترونیکی آرین را خریداری کردند. بانکی که پس از طی مراحل قانونی کسب مجوز از بانک مرکزی، به فرابورس رفته بود و با اخذ مجوزهای لازم از سوی این نهاد رسمی پذیره نویسی کرد. اما پس از مدتی حرف و حدیث‌ها درمورد آن شروع شد .

پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از پذیره نویسی این بانک و رفت و آمدها میان بانک مرکزی و هیات مدیره بانک آرین، و امیدهایی که رییس بانک مرکزی به عنوان پدر مجموعه بانکی کشور به اعضا داده‌ بود و همچنین مدیرعامل فرا بورس برای بازگشایی نماد این بانک در ۱۷ تیرماه سالجاری عنوان کرده بود که « چندی قبل رئیس کل بانک مرکزی اظهارنظری بابت تجدید نظر آن بانک در مورد آغاز به کار بانک آرین بعد از افزایش سرمایه به ۴۰۰ میلیارد تومان کرد، که این را گامی مثبت در راستای حمایت از سهامداران بانک آرین می‌توان دانست» مجمع این بانک برگزار شد.

در این بین یقیناً اظهارات اخیر معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص بانک آرین که کاملاً مغایر با راهکارهای پیشنهادی رئیس کل بانک مرکزی و در تقابل با نگاه راهگشای عالی ترین نهاد ناظر در بازار سرمایه یعنی فرا بورس است حاکی از روحیه کار شکنی و نشان از عدم تعامل ایشان و بدنه کارشناسی بانک مرکزی با سایر متولیان این حوزه است که شاهد این مدعا اقدام چندین باره رئیس کل به استعفاء و تهدید ایشان به برکناری در قبال حفظ استقلال سازمان در تصمیم گیری است.

بی تردید آنچه که از روند مذاکرات و مصاحبه های چندی قبل مدیر عامل فرابورس میتوان فهمید، نگاه صحیح و منطقی و بکارگیری انعطاف لازم در چارچوب اختیارات قانونی خود در جهت رفع مشکل فعالیت بانک آرین بوده است که این موضوع در راستای چارچوب پیشنهادی بهمنی رئیس کل بانک مرکزی برای برون رفت از این معضل که حقوق هزاران سهامداران را به خود گره زده است ،قرار دارد.

اما متاسفانه عده ای دیگر از مسئولین ذیربط در سطوحی پایین تر در تقابل با راهکارهای پیشنهادی و با استفاده از تخریب فضای اعتماد و تعامل ، با بکارگیری ابزارهای رسانه‌ای خود سعی در بر هم زدن اوضاع و تقویت آشفتگی بیش از پیش سهامداران در آستانه برگزاری مجمع عمومی سالانه بانک آرین داشتند. هدفی که با توجه به ایجاد تنش در مجمع آرین می‌توان گفت به آن رسیده و موفق شدند.

با تمام این اوصاف سرنوشت بانک آرین و سهامداران خرد آن چه می‌شود؟

نکته حائز اهمیت با مرور بر اتفاقات یکسال گذشته در خصوص نحوه برخورد بانک مرکزی در موارد مختلف و بخصوص جهت بانک آرین این است که شاید تمامی این مناسبات و معادلات درون سازمانی در بانک مرکزی همگی با هماهنگی یکدیگر در جهت اتخاذ سیاست پاس کاری اداری در یک دورباطل طراحی شده است بدین معنی که آقای رئیس باید به ظاهر نقش مثبت خود را در جهت حمایت از سهامداران ارائه کند و در سطح پائین تر آقایان در بدنه کارشناسی نقش محکم نظارتی و سخت گیرانه . نهایتاٌ آنقدر این بازی ادامه پیدا خواهد کرد که شاید عرصه بر سهامداران تنگ شده و عطایش را به لقایش ببخشند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago