Categories: مد و پوشاک

سطح ارتباط نساجی و طراحی لباس کم است

 

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: بین نساجی و طراحی لباس ارتباط وجود دارد ولی سطح این ارتباط کم است.

هادی دبیریان درباره برگزاری نشست تخصصی بررسی دورنمای پوشاک ایران، بیان کرد: هدف از این سخنرانی ایجاد امیدواری در بدنه پوشاک کشور شامل جامعه طراحان، تولیدکنندکان و سرمایه گذاران بود.

وی تصریح کرد: ایجاد یک امید از این جهت که واقعا مسیر بزرگ شدن و قوی شدن در شاخه پوشاک وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: مسئله بعدی پرداختن به برنامه ها یا شرایطی است که کشورهای دیگر آن را ایجاد کردند تا نهایتا به مرز موفقیت برسند.

دبیریان اظهار داشت: برنامه هایی نظیر قانون تعرفه واردات و صادرات که در کشورهای چین و ترکیه به آن پرداخته شده است، چیزی نیست که نتوانیم به آن برسیم بلکه در ایران چنین برنامه هایی به صورت زبانی بیان شده اند اما این برنامه ها عملی و اجرایی نشده اند.

وی ادامه داد: قوانین تعرفه واردات و صادرات پروسه پیچیده ای است و گاهی این پروسه به میزانی پیچیده می شود که بسیاری از افراد از چنین پتانسیلی صرف نظر می کنند.

دبیریان تاکید کرد: شعار زیاد داده می شود ولی سطح حمایتی وجود ندارد. اگر همین برنامه هایی که به زبان می آید، عملی شوند یقین داشته باشید که شاهد شکوفایی صنعت پوشاک می شویم.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در خصوص ارتباط بین نساجی و طراحی لباس اظهار داشت: ارتباط وجود دارد ولی سطح ارتباط کم است.

وی تصریح کرد: واحد طراحی، واحد تحقیق و توسعه یک سازمان است. اگر همه افراد به این دید برسند که طراحی مهمترین قسمت تولید پوشاک هستند، قطعا از دانشجویان طراحی استفاده می کنند.

دبیریان سمینارها را از راه های بهتر شدن رابطه طراحان و حوزه نساجی دانست و گفت: افراد باید بدانند که مهندسی پوشاک در کشور ایران وجود دارد. با شرکت در سمینارهایی که از سوی گروه های مختلف صنعتی و هنری برگزار می شود، ارتباط بین این دو حوزه بهتر خواهد شد.

وی صنعت نساجی و پوشاک را صنعتی موفق دانست و افزود: نساجی تنها ارگانی است که با محصولات خارجی رقابت می کند زیرا هر کالای خارجی دیگری وارد شود، به علت بالا بودن تعرفه واردات افراد از کالای داخلی استفاده می کنند به طور مثال مردم به جای مگان، سمند می خرند.

دبیریان ادامه داد: در مورد پوشاک این مرزهای ذکور فرو ریخته است یعنی زمانی که یک کارخانه با هر سطح فعالیتی در حال کار است یعنی تمام شرایط رقابتی را پیاده می کند.

وی خواستن را مهمترین نکته در بهبود وضعیت نساجی دانست و گفت: مجلس، دولت، دانشگاه و کلیه مردم هنوز به این باور نرسیده ایم که صنعت پوشاک و نساجی ایران می تواند به یک صنعت پیشرفته تبدیل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: بسیاری از همکاران من به نوعی با دانشجویان صحبت می کنند که این دانشجو نه تنها سفیر خوبی برای این رشته نخواهد بود بلکه پالس منفی نیز می فرستد.

دبیریان تاکید کرد: پس از خواستن، الگوبرداری از برنامه های موفق و در گام بعدی مستمر بودن برنامه ها در بهبود وضعیت پوشاک مهم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید برنامه ها به نوعی باشد که با تغییر مدیر به کنار گذاشته شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

2 ساعت ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

5 ساعت ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

8 ساعت ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

1 روز ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

2 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

2 روز ago