گزارش نمایشگاه ها

سطح نمایشگاه ماشین آلات نساجی استانبول بسیار بالا بود.

مصاحبه با مهندس امیررضا افشاری -مدیرعامل شرکت ندتکس در نمایشگاه ماشین آلات نساجی استانبول (ITM)

شرکت ندتکس نزدیک به دو دهه در صنعت نساجی ایران مشغول فعالیت است و در بحث تامین قطعات و ماشین آلات نساجی به ویژه در بخش تکمیل انواع پارچه و تولید کالای خواب ‌خدمات شایانی را به اهالی صنعت نساجی ایران ارائه نموده است.

در ادامه به گفتگو با مهندس امیررضا افشاری, مدیرعامل شرکت ندتکس درباره نمایشگاهITM که در استانبول برگزار شد می پردازیم. جناب آقای امیررضا افشاری در مورد نمایشگاه, بازدیدکنندگان و اخرین ماشین آلات و تکنولوژی های شرکت های کورینو ولافر ایتالیا توضیحاتی را ارایه کردند.

۱. در ابتدا لطفا نظر خود را در مورد نمایشگاه ماشین آلات نساجی استانبول که اخیرا به پایان رسید بفرمایید.

نهمین دوره نمایشگاه ITM ترکیه برگزار گردید. اولین دوره در سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاد و بله باز هم شاهد پیشرفت در روش برگزاری، الگو پذیری از نمایشگاههای بنامی چون هایم تکستیل فرانکفورت، ایتما میلان، و حتی برگزارکنندگان بزرگی همچون شرکت مسه فرانکفورت بودم. البته نمیدانم تأسف بخورم یا شادی نمایم که در مقایسه با نمایشگاه های مشابه ایران، ما فقط در تهران ۳۰ دوره نمایشگاه برگزار کرده ایم و به غیر از آن چندین نمایشگاه در حوزه نساجی در یزد و اصفهان و مشهد و … نیز برگزار کرده ایم اما هر ساله به جای پیشرفت نمایشگاه های بی کیفیت تری در ایران داریم.

باید اذعان نمود که برگزار کننده نمایشگاه که تویاپ است بروزرسانی های قابل توجهی انجام داده بود. مانند پخش افرادی در سالن ها با عنوان اطلاع رسانی که با پوشیدن لباس از من بپرس به زبان‌های مختلف دنیا که به بازدیدکنندگان، شرکت کنندگان و غرفه گذاران خدمات و راهنمایی ارائه میدادند، ساختار کابینی شکل در ورودی و خروجی هر سالن و تبلیغ و غرفه گذاری برای نمایشگاه از نکات قابل توجه نمایشگاه امسال بوده است.

این نمایشگاه در این دوره مورد حمایت انجمن‌های اروپایی نساجی از جمله انجمن نساجی اسپانیا، ACIMIT یا همان انجمن نساجی ایتالیا و همینطور اتحادیه ماشین سازان ترکیه TEMSAD قرار گرفت و همواره افزایش تعداد بازدید کنندگان و شرکت کنندگان را به صورت ملموس و با بررسی آمار و ارقام مربوط میتوان متوجه شد. شرکت کنندگان این نمایشگاه در اواین دوره ها از ۳۰۰ غرفه و ۳۰ کشور آغاز شد و هم اکنون به ۱۳۰۰ غرفه و ۶۰ ملیت رسیده است.

۲. نقطه ضعف این نمایشگاه در چه چیزی میبینید؟

لازم به ذکر است که بعلت انباشتگی تعدد نمایشگاه ‌های مختلف از جمله برگزاری ایتما در میلان، ایتالیا در ماه ژوئن ۲۰۲۳ و سپس ایتما ملقب به ایتما آسیا در شانگهای ماه اکتبر ۲۰۲۳ و اکنون دوباره در کمتر از ۶ ماه ITM استانبول در خرداد ۱۴۰۳برگزار شد که علائم خستگی شرکت کنندگان، تکراری بودن موضوعات ارائه شده اکثر تولید کنندگان مشهود بود. به نوبه خود عقیده دارم که بازدیدکنندگان هم از هزینه‌های افزایش یافته اقامت، خوراک و حمل نقل حتی در کشور ترکیه و آن هم از ملیت های مختلف، گله مند بودند.

۳. در مورد اخرین ماشین آلات وتکنولوژی های شرکت های کورینو ولافر ایتالیا که در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد توضیحاتی بفرمایید.

خوب بله صد البته که در لافر و کورینو با چهارچوب سازی و برنامه‌ریزی که از قبل انجام پذیرفته بود و با ارائه تکنولوژی برتر در هزین ه‌های استهلاک، استفاده از نیروی کار و مهم‌تر از همه فرآهم آوری شرایط جهت راندمانی بالاتر در این راستا حرکت رو به جلوداشته است.

ما در صنعت نساجی این زمان شاهد هستیم که فن آوری و نوآوری در جهت کاهش هزینه های تمام شده میباشد. Lafer و Corino نیز از این امر مستثنی نبوده اند و البته وجه تمایز ما با بقیه حتما دقت در جزئیات، ارائه خدمات استاندارد جهانی و همینطور احترام به مشتری با استفاده از بهترین و با کیفیت آلیاژ و قطعات است.

لطفاً توجه نمایید که کارخانجات معتبر تولیدی نساجی در کشور ترکیه که صادرات بالایی به اروپا و آمریکا دارند قریب به اتفاق از ماشین آلات اروپایی استفاده میکنند و خود کمتر سراغ ماشین آلات ساخت ترکیه میروند. کورینو و لافر در طی ۱۵ سال گذشته، بیشترین آمار فروش دستگاه‍هایشان در دنیا را در ترکیه تجربه نموده اند.

من نیز با حدود ۳۰ سال فعالیت در این صنعت کمتر شاهد فروش یک آبگیر ترکیه ای یا یک ماشین خار و برس سنباده ترکیه ای به یک شرکت معتبر تکمیل کننده ترکیه ای بوده ام! آنها خود دستگاه ایتالیایی که من به بازار ایران ارائه مینمایم، را بهتر و بیشتر میخرند.

۴. نظر شما درباره ی تکنولوژی‌هایی که برای کاهش هزینه ‌ها در این صنعت استفاده شده است چیست؟

حتما سری به بازارها زدید، کاملا مشخص است که تکنولوژی‌هایی که برای کاهش هزینه‌ها در ۱۰ سال گذشته در قسمت‌های مختلف تولید و فرایند صنعت نساجی و پوشاک ارائه شده حال به نتیجه رسیده است چرا که حتی با دید کلی و عامیانه و بررسی ساده ، قیمت فروش یک پیراهن به مصرف کننده با قیمت یک پرس نهار برابری میکند. این یعنی که آن پیراهن با هزینه نازلتری از قبل تولید و ارائه شده است که میتوانم با تجربه ای که در این صنعت دارم اعلام کنم محصولات تولیدی حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزانتر تولید و تکمیل شده اند.

البته، لطفاً فراموش نکنید که این پیراهن ابتدا چیپس پلی استر و یا قوزه پنبه بوده، ریسیده شده ، بافته و تکمیل شده، بسته بندی شده، حمل شده و … تازه برای تولید کننده و فروشنده هم سود ایجاد کرده است. حال این ۱۰ درصد صرفه جویی حداقلی ببینید چه معنای مادی در هر یک بخش از این فرآیند مینماید.

Parisa TadayonFard

Recent Posts

شماره ۸۵ مجله نساجی کهن ویژه نامه خردادماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 85 مجله نساجی کهن مروری جامع…

17 ساعت ago

عوامل مؤثر بر رضایت‌مندی کارکنان از محیط کار

مهندس محمداسماعیل شریف‌خانی مقدمه: رضایت‌مندی کارکنان از محیط کار یکی از مهم‌ترین عواملی است که…

2 روز ago

شانزدهمین دوره نمایشگاه ماشین آلات و صنایع وابسته اصفهان

نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی اصفهان با نام SITEX 2024 از 14 تا 17 تیرماه…

3 روز ago

صادرات ۷۹۵ ملیون دلاری محصولات صنایع نساجی در سال گذشته

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت به صادرات ۳۸۶ هزار…

3 روز ago

ثبت نام دوره آینده دموتکس دبی (DOMOTEX 2025)

به اطلاع می رساند هم اکنون می توانید جهت ثبت نام دوره آینده(Domotex 2025) اقدام…

3 روز ago

شرح وظایف واحد تولید در سالن های ریسندگی

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی بنیان اصلی کارخانه بر مبنای تولید بنا می شود.…

4 روز ago