Categories: اخبار نساجی

سلاح نفتی ایران به هدف زد

 

گروه اقتصادی- پیمان: در پی تحریم یک جانبه غرب علیه صنعت نفت ایران، علاوه بر افزایش بی سابقه بنزین و گازوئیل شاهد عبور قیمت نفت خام برنت دریای شمال از مرز ۱۲۶ دلار در هر بشکه بودیم.

قیمت نفت در چند روز اخیر در مقایسه با قیمت آن نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است.
افزایش قیمت نفت همچنین بر نگرانی ها در خصوص کاهش میزان تقاضا افزوده است و این رکود قیمت هرگونه فرصت را برای بهبود اوضاع اقتصادی منطقه یورو از بین برده است.

بحران در منطقه یور

وهم اکنون منطقه یورو که وارد دومین رکود اقتصادی تنها در سه سال گذشته شده با بدترین بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و چشم انداز روشنی برای بهبود اوضاع اقتصادی وجود ندارد.همچنین افزایش قیمت نفت باعث شده تا بنزین موضوع اصلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ در آمریکا شود و چهارشنبه گذشته سه عضو دموکرات کنگره آمریکا خواستار موافقت کاخ سفید برای استفاده از ذخایر ملی شدند.

قیمت بنزین با افزایش بیش از ۲۵ سنتی از اول ژانویه تاکنون به گالنی ۴ دلار رسیده است و کارشناسان پیش بینی می کنند، احتمال افزایش قیمت به گالنی ۲۵/۴ دلار در اواخر آوریل وجود دارد و اگر تا آخر سال همین طور ادامه یابد، برای اقتصاد آمریکا حدود ۳۵ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.کارشناسان مسائل سیاسی درباره کاهش صادرات نفت ایران ابراز نگرانی کردند؛ زیرا نیمی از ذخایر کشورهای اروپایی از طریقی نفت خام این کشور تأمین می شود.

در همین حال «جیم ریتربوس» تحلیلگر روزنامه ایندیپندنت اعلام کرد، ایران نقش عمده ای را در قیمت نفت دارد و تحریم این کشور می تواند باعث افزایش چشمگیر قیمت نفت شود.تحلیلگر وب سایت «اینتر پرس سرویس» می گوید: با تحریم نفتی ایران، اقتصاد آمریکا و اروپا دوباره به خطر خواهد افتاد و این یک مسأله مهم برای دولت اوباماست. این امکان هم وجود دارد که با تشدید بحران مالی، اقتصاد غرب متلاشی شود که این امر می تواند در انتخاب مجدد اوباما تأثیرگذار باشد.
قیمت نفت در معاملات روز گذشته بازارهای جهانی به بالای ۱۲۶ دلار رسید که این رقم از زمان تصویب تحریم نفتی ایران توسط اروپا ۲۰ دلار بیشتر است.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند، قیمت نفت طی هفته آینده نیز به علت تنشهای سیاسی بر سر مسأله هسته ای ایران افزایش خواهد یافت.
درهمین حال یک کارشناس انرژی آمریکا با اشاره به افزایش شدید قیمت جهانی نفت و بنزین بر اثر تنش آمریکا با ایران گفته است: بازار انرژی به آتش کشیده شده است و به نظر هم نمی رسد، عاملی بتواند این روند را متوقف کند.

آزاد کردن ذخایر انرژی گزینه احتمالی

در حالی که افزایش قیمت بنزین در آمریکا تحت تأثیر سیاست تحریم ایران، آینده سیاسی اوباما را در معرض خطر قرار داده، وزیر دارایی این کشور از احتمال استفاده آمریکا از ذخایر استراتژیک خود خبر داد.
هام هرالد می افزاید: به دنبال افزایش بهای بنزین در آمریکا که روند شکننده بازسازی اقتصادی این کشور را تهدید می کند، دولت اوباما احتمالاً برای معکوس کردن این روند، اقدام به استفاده از ذخایر نفتی استراتژیک این کشور خواهد نمود.

به موازات افزایش قیمت نفت، قیمت بنزین در آمریکا نیز افزایش ۱۱ درصدی داشته است. تحلیلگران سیاسی قیمت بنزین را عامل تعیین کننده ای در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ می دانند.مقامات دولت اوباما، گزینه تزریق نفت از محل ذخایر استراتژیک آمریکا را همچنان روی میز نگه داشته اند، اما از بیان جزئیات مربوط به شرایط انجام چنین اقدامی خودداری کرده اند.
به نظر می رسد، دولت اوباما، چاره ای جز پنهان کردن جزئیات مربوط به این موضوع ندارد؛ زیرا حتی اشاره ای گذرا به احتمال استفاده از ذخایر استراتژیک نفتی این کشور، می تواند بر بازار انرژی تأثیر بگذارد.

احتمال استفاده از ذخایر نفتی استراتژیک آمریکا، معمولاً زمانی مطرح می شود که قیمت بنزین افزایش یابد و سیاستمداران آمریکایی چاره دیگری برای پایین آوردن بهای سوخت در اختیار نداشته باشند.

لیبرال دموکراتها، از اوباما خواسته اند تا از ذخایر استراتژیک استفاده کند. در نامه ای که این هفته سه نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به اوباما نوشتند، از وی خواستند تا رویکردی تهاجمی در این خصوص اتخاذ نماید.
به اعتقاد کارشناسان، در صورتی که دولت آمریکا به صورت پیشدستانه اقدام به استفاده از ذخایر نفتی استراتژیک خود نماید، گزینه های کمتری در صورت بروز یک اختلال واقعی در عرضه نفت در اختیار خواهد داشت. چنین اختلالی در صورتی به وقوع خواهد پیوست که ایران تهدید خود را عملی کرده و اقدام به مسدود کردن تنگه هرمز بنماید.
آخرین دستور اوباما در مورد استفاده از ذخایر استراتژیک آمریکا، مربوط به ژوئن سال گذشته است؛ زمانی که به دلیل نا آرامی ها در لیبی، در آغاز فصل تابستان، بازار های جهانی با کاهش یک میلیون بشکه ای عرضه نفت مواجه شد.

نفت ایران را ۱۲۲ دلار خریدند

از سوی دیگر همزمان با تشدید تحریمهای خصمانه غرب علیه ایران و اقدام مقابله به مثل کشورمان در قطع صادرات نفت به دو کشور اروپایی، بهای نفت خام ایران با افزایشی ۲ دلاری با قیمت بیش از ۱۲۲ دلار در بازار آسیا به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.آخرین گزارش رسمی شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد، در مبادلات اخیر بهای نفت خام سبک ایران در بازار آسیا با افزایشی حدود دو دلار به ۱۲۲ دلار و ۱۷ سنت افزایش یافته است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago