Categories: اخبار نساجی

سناریوی بورس فلزات برای بازار پتروشیمی تکرار می شود

 

کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن تجارت در خصوص مبادلات محصولات پتروشیمی گفت: این تصمیم ما را به یاد سال ۸۲ و راه اندازی بورس فلزات تهران می اندازد. در آن زمان نیز آهن به دلیل بازار و معاملات ناکارآمد حواله ای راهی بورس شد که اکنون ثمرات آن اتفاق را مشاهده می کنیم.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حسین خزلی خزاری افزود: قبل از اینکه مبادلات آهن آلات در بورس فلزات انجام شود، افراد زیادی با استفاده از ارتباطات خود با شرکت های تولیدی، اقدام به خرید محصولات با نرخ های ارزان و فروش آنها با قیمت های گران در بازار آزاد می کردند که پس از عرضه آهن در بورس و فروش کارخانجات با قیمت های حاشیه بازار، رانت های کلان بازار آهن به پایان رسید.

وی با بیان اینکه ساز و کار بورس کالا در طول سال های اخیر تعادل را در بازار آهن حکمفرما کرده است، اظهار داشت: اکنون در مبادلات پتروشیمی با وجود عرضه محصولات دربورس کالا، یک فساد پنهان وجود دارد که احتساب قیمت محصولات براساس ارز مبادله ای و کمیاب بودن برخی کالاهای پتروشیمی دو عامل ایجاد فساد هستند. به عبارت بهتر محصولات در بورس کالا عرضه می شوند اما دلالان می توانند از اختلاف قیمت های بورس با بازار آزاد استفاده کنند.

خزاری توضیح داد: به دلیل تولید پایین برخی از محصولات پتروشیمی و عرضه محدود در بورس، سیستم سهمیه بندی در معاملات اجرا می شود که عمده محصولات نیز در سامانه بهین یاب به جای تولیدکنندگان به دلالان می رسد.

این کارشناس در خصوص تاثیرات فروش محصولات پتروشیمی بر مبنای نرخ ارز آزاد، گفت: شاید آزادسازی قیمت ها باعث رشد نرخ محصولات شود اما بالاخره این کار روزی باید انجام می شد و کالاهای پتروشیمی در فضای رقابتی و سالم مورد معامله قرار می گرفت.

به گفته دبیرکل سابق کانون کارگزاران با درج قیمت های واقعی در بورس کالا و شفافیت معاملات، پدیده ناسالم رانت از بین می رود.

وی با بیان اینکه دریافت نرخ خوراک پتروشیمی ها با دلار مبادله ای و فروش محصولات شان با نرخ دلار آزاد امر اشتباهی است، گفت: البته باید در نظر بگیریم که نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها براساس تصمیم مجلس پنج برابر شد و در طرف دیگر سرمایه گذاری های سنگین در این بخش در حال انجام است، با این تفاسیر دولت نباید نرخ خوراک را آن قدر ارزان و یا آنقدر گران به پتروشیمی بدهد که زمینه سوء استفاده فراهم شده و یا سرمایه گذاری های این بخش به خطر افتد، در نتیجه ضرورت دارد که دولت در این زمینه مدیریت بهتری اعمال کند.

خرازی در پایان در خصوص تقاضای مازاد واحدهای تولیدی نیازمند فرآورده های پتروشیمی نیز تصریح کرد: مصرف مواد پلاستیکی در کشور ما به عنوان یکی از آلاینده های محیط زیست پنج برابر سرانه دنیاست که در این زمینه باید به سمت کاهش مصرف برویم. در تمام دنیا انرژی و مواد اولیه گران شده و به تبع آن مصرف مواد پلاستیکی نیز کاهش یافته است، اما در حال حاضر این صنعت در کشور ما براساس چرخه ارزان انرژی حرکت می کند و مواد اولیه زیادی را نیز به مصرف می رساند که علاوه بر فرهنگ سازی، باید اقداماتی همچون واقعی شدن قیمت ها رخ دهد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

11 ساعت ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

3 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago