Categories: اخبار نساجی

سنت‌شکنی بورس تهران

 

در شرایطی که بورس تهران برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بازار سرمایه را تجربه می‌کند، در بطن بازار، جریان دادوستد سهام با کندی و رخوت انجام می‌شود.

به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد،به این ترتیب روند این روزهای بازار که به هیچ عنوان نشانی از حال و هوای بهارانه ندارد با رکود و انتظار طی می‌شود تا شاخص بورس نیز افتی ۳/۰ درصدی را در هفته جاری ثبت کند و بازدهی بورس از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز به ۷/۳ درصد برسد. پیش از این، برخی از ‌سرمایه‌گذاران امیدوار بودند تا با برگزاری نمایشگاه به رسم سال‌های گذشته تحرکی در بازار ایجاد شود که البته چنین نشد.

در حالی که بورس تهران برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی بازار سرمایه را در محل دائمی نمایشگاه‌ها تجربه می‌کند، در بطن بازار، جریان دادوستد سهام با کندی و رخوت انجام می‌شود.

به‌این ترتیب روند این روزهای بازار که به هیچ عنوان نشانی از حال و هوای بهارانه ندارد با رکود و انتظار طی می‌شود تا شاخص بورس نیز افتی ۳/۰ درصدی را در هفته جاری ثبت کند. پیش از این، برخی از ‌سرمایه‌گذاران امیدوار بودند تا با برگزاری نمایشگاه به رسم سال‌های گذشته تحرکی در بازار ایجاد شود، اما این رویداد نمادین هم ظاهرا نتوانسته خریداران سختگیر را مجاب به افزایش فعالیت و ورود نقدینگی جدید به بازار کند. به نظر می‌رسد سکون کنونی در بورس تهران تا زمان مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای سوم خرداد ماه در بغداد کماکان ادامه یابد.

سردرگم در میان خبرها

معامله‌گران بازار سهام این روزها با بمباران اخبار اقتصادی مواجه هستند که پیامدهای ضد و نقیض آنها قدرت تصمیم‌گیری را در عرصه ‌سرمایه‌گذاری کاهش داده است. به عنوان نمونه، انتشار خبر عوارض ۷۰ درصدی بر صادرات سنگ‌آهن دانه بندی شده در میانه این هفته باعث تعجب کارشناسان شد. با وجود آنکه در ادامه اخذ این عوارض به صورت دریافت ۷ دلار بابت هر تن تفسیر شد اما با توجه به وجود مازاد عرضه و عدم وجود تقاضای کافی داخلی برای سنگ دانه‌بندی این اقدام در راستای تشویق به افزایش تولید و رونق صادرات کشور نخواهد بود. سهام گروه سنگ‌آهنی در واکنش به این خبر در وضعیت منفی قرار گرفتند و شاخص صنعت استخراج کانه‌های فلزی با افت چشمگیر ۹/۳ درصدی در مقیاس هفتگی مواجه شد. از سوی دیگر، شایعات متعدد در خصوص احتمال اخذ عوارض از صادرات محصولات پتروشیمی در بازار شنیده می‌شود که هر چند از سوی مسوولان مربوطه در شرکت‌ها تکذیب شده است اما با توجه به سابقه موجود در مسائل مشابه و نیز جهش خارق‌العاده سودآوری پتروشیمی‌ها در اثر رشد نرخ ارز همچنان به عنوان یک ریسک بالقوه در پس ذهن معامله‌گران وجود دارد.

در این میان، نوسانات کاهنده نرخ دلار و اعداد و ارقام متفاوتی که برای قیمت این ارز در چند ماه آینده در گمانه‌زنی‌ها مطرح می‌شود باعث بلاتکلیفی در مبادلات بورس کالا شده که اثر آن به شکل کاهش قابل ملاحظه‌ای در حجم معاملات قابل رصد است. در این راستا، افت تقاضا برای محصولات فولاد خوزستان و مبارکه (که در مورد خوزستان منجر به اصلاح ۵ درصدی قیمت فروش شمش تا سطح ۱۰۰۰ تومان شد) و نیز افت تقاضای آلومینیوم و محصولات پتروشیمی در هفته مورد گزارش باعث کاهش حجم فروش شرکت‌ها شده است. علاوه بر اینها، بحث مهم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به صورت یک علامت سوال بزرگ برای اکثر فعالان اقتصادی درآمده است.

در این راستا، کمیسیون تلفیق مجلس در این هفته تصمیم اولیه خود درباره تامین منابع ۵۴ هزار میلیارد تومانی از محل اصلاح قیمت‌ها در سال جاری را به رقم ۶۶ هزار میلیارد تومان تغییر داد. با توجه به تامین سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل آزادسازی یارانه‌ها در فاز اول، تامین رقم ۶۶ هزار میلیارد تومان در نه ماهه سال ۹۱ (از آغاز تابستان تا پایان سال) به معنای جهش قابل ملاحظه قیمت حامل‌های انرژی خواهد بود که در صورت تحقق نمی‌تواند برای تولیدکنندگان و سهام آنها خبر خوشی باشد.

به‌این ترتیب واکنش کنونی بازار سهام را که به شکل یک روند خنثی و فرسایشی درآمده است، می‌توان یک پاسخ منطقی به شرایط موجود تلقی کرد، زیرا به طور طبیعی سهامداران ترجیح داده‌اند در این فضای پرابهام منتظر بمانند تا با روشن شدن سمت و سوی تحولات اقتصادی جاری به اتخاذ تصمیمات ‌سرمایه‌گذاری متناسب با اطلاعات جدید بپردازند.

نکاتی از مجامع مهم

در ادامه برگزاری گردهمایی‌های سالانه سهامداران شرکت‌ها در این هفته هم چند مجمع مهم در صنایع دارویی، سیمانی و بانکی برگزار شد. در مجامع داروسازان بر عدم تخصیص ارز کافی با نرخ ۱۲۲۶ تومانی به این صنعت تاکید شد که در صورت تداوم روند جاری کاهش تولید شرکت‌ها را در ماه‌های آتی در پی خواهد داشت. در مجامع سیمانی نیز عمدتا بر فروش صادراتی با نرخ رسمی ارز تاکید شد. نکته جالب توجه دیگر قیمت ۱۲۰ دلاری سیمان در عراق است که باعث جذابیت شدید صادرات و افزایش تقاضا برای این محصول استراتژیک شده است، اگر چه تفاوت نرخ ارز رسمی و غیر‌رسمی کماکان به جیب واسطه‌ها سرازیر می‌شود.

در مجمع بانک پاسارگاد (بزرگ‌ترین بانک بورس) هم که روز گذشته برگزار شد ۲۳۰ ریال سود بین سهامداران تقسیم شد. از نکات قابل توجه این مجمع جهش بیش از ۶۰ درصدی سود بانک در سال گذشته بود که در شرایط نسبتا دشوار صنعت بانکداری محقق شده است. همچنین نسبت ۵ درصدی وام‌های معوق پاسارگاد نسبت به کل تسهیلات نیز از دیگر نکات مهمی است که از مدیریت مناسب اعطای تسهیلات در «وپاسار» حکایت می‌کند. بنا بر اظهارات در مجمع، افزایش سرمایه ۱۰ درصدی بانک تا سقف ۳۰۰۰ میلیارد تومان به زودی اجرایی خواهد شد.

دل نگرانی‌های اروپا

پس از ۱۷ سال دوری احزاب چپ از غلبه سیاسی در فرانسه، نامزد این حزب یعنی فرانسوا اولاند سرانجام توانست سکان ریاست جمهوری فرانسه را در دست گیرد. استقبال بازارها از این خبر به طور طبیعی خوب نبود، چرا‌که ذاتا میانه اقتصاد سرمایه‌داری و بازارهای آزاد با تفکرات سوسیالیستی (هر چند به نحو تعدیل شده کنونی آن) خوب نیست. بسیاری در اروپا و به ویژه آلمان نگرانند که اقدامات این رهبر نوظهور در قلب قاره سبز به مدیریت بحران بدهی‌ها آسیب بزند و یورو را بار دیگر با کابوس فروپاشی مواجه کند. البته با مراجعه به وعده‌های انتخاباتی اولاند این نگرانی‌ها معنادار خواهد بود؛ چرا‌که وی طرفدار به تاخیر انداختن برنامه‌های انقباضی و افزایش مخارج دولتی در اروپا به منظور تشویق رشد است؛ رویکردی که آلمان‌ها با آن مخالف بوده و معتقدند انجام آن تنها بروز یک ورشکستگی بزرگ‌تر و عمیق‌تر را در آینده‌ای دورتر به دنبال دارد.

در این میان، پشت کردن مردم یونان به احزاب سنتی این کشور و قدرت گرفتن جریان‌های افراطی مخالف اصلاحات اقتصادی نیز خبری بود که موج دوم نگرانی در حوزه یورو را در این هفته ایجاد کرد. با این اوصاف به نظر می‌رسد اقتصاد شکننده اروپا که تنها با اخذ تصمیمات هماهنگ آلمان و فرانسه در یک سال اخیر از فرو افتادن به سقوطی تمام عیار در امان مانده بود دوباره با چالش رو‌به‌رو شده و در صورت عدم خویشتنداری و خردورزی رهبران جدید در معرض دشواری‌های به مراتب جدی‌تری در میان مدت قرار خواهد گرفت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمـایشگاه صنایع وابـسته فرش ماشینی کـاشـان: پـلـی بـرای تـوسعـه صنـعت(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی کاشان برگزار…

8 ساعت ago

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

2 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

4 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

4 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

4 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

5 روز ago