سهم صنایع نساجی ایران از تجارت جهانی نساجی کمتر از دو صدم است

 

 رئیس اتاق اصناف با اشاره به ۱۳۰۰ میلیارد دلار تجارت صنعت نساجی در دنیا اشاره کرد و گفت : سهم ما از این مقدار فقط ۶۴ میلیون دلار است که کمتر از دو صدم درصد می شود .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ، علی فاضلی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر که به موضوع آسیب شناسی مد ولباس پرداخت افزود : بخش اصناف تا به امروز در تدوین سیاست ها نقشی نداشته است و البته در دو سال اخیر با رویکرددولت مبنی بر برون سپاری ، وزارت ارشاد موفق شده است این برون سپاری را در کمترین زمان انجام دهد .

وی گفت : تا به امروز ما به عنوان مجری سیاست های تدوین شده در مجموعه اقتصادی کشور عمل می کردیم اما از امروز باید به سراغ کارهای دیگر برویم .

فاضلی با اشاره به اینکه ما در کشور برندینگ کم داریم یا اصلا نداریم گفت : بیشتر مطیع تبلیغات خارج از کشور هستیم .وی افزود : آنقدر که شبکه های ماهواره ای در خصوص کارهای فرهنگی ما کار کرده اند خودمان کمتر کار کرده ایم .

رئیس اتاق اصناف در خصوص صنعت پوشاک به ذائقه مخاطب اشاره کردو گفت : بخش اعظم لباسهای موجود در بازار از راههای غیر قانونی وارد بازار مصرف می شود که باید این بخش را جدا کرد .وی گفت : همچنین نظام طراحی در تولید داخل کمترین نقش را دارد و اصولاً طراح ما کار حرفه ای نمی کند و پس از گذراندن تحصیلات مربوطه کمتر وارد این حیطه می شود .

رئیس اتاق اصناف گفت : هنگامی که کشورهایی نظیر ترکیه ، چین وحتی آمریکا سرمایه گذاریهای وسیعی در این زمینه کرده اند و می کنند ما کمترین تحرک را داریم .وی گفت : ما در جهت کارهای زیربنایی در صنعت نساجی قدم برنداشته ایم که البته الان با رویکرد جدی، بخش اعظمی از بودجه اصناف به موضوع فرهنگ اختصاص داده شد .

فاضلی با اشاره به اینکه ما راهبرد معینی در بخش حلقه بین صنایع کوچک و بزرگ وهمچنین تامین و توزیع نداشته ایم گفت : در این زمینه خوب عمل نشده و کارگروه این مورد را پیگیری و در دستور کار قرار داده است .

وی به برخی مشکلات در زمینه صنعت نساجی و همچنین موضوع تولید وتوزیع از جمله دستفروشان و ورود کالای قاچاق اشاره کرد وگفت : تا کنون عزم و اراده ای برای ساماندهی این موارد وجود نداشته با این حال در رویکرد جدید اراده بر این است که مجموعه دولت با بخش خصوصی همکاریهای لازم را انجام دهد و با قاچاق مبارزه کند .

فاضلی همچنین گفت:نرخ تعرفه های تبلیغات در تلویزیون بسیار بالاست و ما از این بابت از رسانه ملی کمک می خواهیم .وی افزود : یکی از کارهایی که به آن خواهیم پرداخت ساماندهی دو بخشی است که تا کنون مورد حمایت نبوده است .

رئیس اتاق اصناف در این زمینه به بخش طراحان لباس و مزون ها اشاره کرد و گفت : این دو بخش درست شناسایی نشده اند و نخستین کار ما این است که برای این دو بخش ساختاری طراحی و آن را ساماندهی کنیم .

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

15 ساعت ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

2 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

2 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

3 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

4 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

5 روز ago