Categories: اخبار نساجی

سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ( مذاکرات ژنو، سرگردانی ملت و فعالان در مورد طلا وارز، جلسه انجمن مدیران و متخصصان صنعتی ایران)

سه شنبه ها معمولاً روز آرام تری برای من بوده است و سعی می کنم در دفتر به امور تجاری بپردازم اما امروز جسات و تماس های فراوانی داشتم که اطلاع رسانی در مورد آن را مفید میدانم.
با توجه به تماس شب گذشته رایزن بازرگانی ایران در آنکارا با ایشان تماس گرفتم و آقای چمنی از ملاقاتش با ریاست اتاق آنکارا و علاقمندی آنها به اعزام یک هیئت تجاری و صنعتی به ایران و تمایل شخصی رئیس اتاق آنکارا به راه اندازی یک فروشگاه بزرگ زنجیره ای در تهران و مشارکت در احداث خط راه آهن چابهار به مرز ترکیه خبر داد، که در هر دو مورد قول پیگیری دادم.حدود ساعت یک بعد از ظهر با سرکار خانم حقیقی دبیر کمیسیون اصل ۴۴ و فضای کسب و کار اتاق ایران جهت هماهنگی و تعیین دستور جلسه هفته آینده کمیسیون  دیدار داشتم و در مورد گزارش رقابت پذیری اقتصاد ایران صحبت کردیم و قرار شد ایشان با مطالعه این گزارش شاخص های قابل استفاده جهت پایش فضای کسب و کار و اصل ۴۴ را از آن استخراج نماید.


سپس به اتاق تهران آمدم و در جلسه کمیسیون تشکل ها و امور اجتماعی شرکت کردم و در حاشیه جلسه مهندس خلیلی از صنایع غذایی به موضوع وجود وایتکس در شیر و اعلام این خبر از رادیو اقتصاد واکنش نشان داد و آن را توطئه علیه صنایع غذایی کشور دانست.
بلافاصله عازم سندیکای صنعت برق شدم تا در جلسه “انجمن مدیران و متخصصین صنعتی ایران” که دکتر فزونی ریاست هیئت مدیره آن را بعهده دارد و در چندماه گذشته دکتر  تلاش نموده است تا یک دستور کار و استراتژی برای انجمن تدوین نماید . امروز آقای حدادی که زحمت تهیه پیش نویس برنامه استراتژیک سال ۹۱ انجمن را پس از مصاحبه با دوستان زیادی مانند دکتر سلطانی، مهندس خلیلی، مهندس صالحی، مهندس پورقاضی، دکتر عدالتیان، دکتر ترک نژاد و سایر دوستان انجام داده در جلسه ارائه نمود.


نکته کلیدی این بحث تمایز انجمن با سایر تشکل ها مانند اتاق و سندیکاها می باشد که انجمن تلاش
می نماید آن بخش از منافع، ترجیحات و مطالبات صاحبان کسب و کار را نمایندگی کند که بوسیله تشکل های اقتصادی موجود نمایندگی نمیشود.
آنچه عمده هدف انجمن را تشکیل میدهد تمرکز بر پیگیری منافع بخش خصوص از طریق تغییر نگاه ها، بینش ها و ایدئولوژیهاست، لذا عرضه فعالیت انجمن عرضه عمومی و سیاست گذاریست و تاثیر گذاری بر فعالیت جمعی صاحبان کسب و کار و سرمایه است.
رهبران انجمن اعتماد دارند که چون اتاق های بازرگانی و تشکل ها باید با دولت تعامل داشته باشند لذا نمی توانند بطور همزمان منتقد دولت باشند و بطور معمول اتاقهای بازرگانی دچار حاکمیت محافظه کارانه، بروکراتیک و غیر کارکردی میگردند و از طرف دیگر اتاق بازرگانی نماینده تمامی فعالان اقتصادی نمی باشد و ضروریست که انجمن فعال گردد تا طبقه نو پدید صنعتی که بخشی از طبقه متوسط ایران هستند و دارای نیازهای مدرن اقتصادی هستند جذب نماید . توافق شد جلسات هم اندیشی انجمن بطور ماهانه برگزار و اعضاء هیئت رئیسه همکاری لازم فکری و مالی در این راستا بعمل آورند.


پس از جلسه فوق با چند نفر از دوستان جلسه ای با مدیران پخش و پالایش داشتیم هم به منظور عید دیدنی و هم مشخص نمودن سیاستهای سال ۹۱ این شرکت در زمینه صادرات، ترانزیت و سوآپ که در مجموع جلسه چالشی و مفید بود و موافقت گردید پیشنهادات همکاری ارائه و با تلاش طرفین بستر افزایش همکاری فراهم گردد.


تقریباً ساعت ۹ بود که عازم منزل شدم و در بین راه از طریق رادیو مسابقه فوتبال پیروزی و سپاهان را در جام باشگاهای آسیا پیگیری کردم و پس از رسیدن به منزل موفق شدم نیمه دوم بازی را از تلویزیون تماشا کنم و از صعود پرسپولیس و سپاهان به مرحله بعد شادمان شدم.
پس از فوتبال تقریباً همه خانواده جمع بودند و علی نیز که یک هفته ای در رفسنجان بود به جمع هادی، امیرحسین و فؤاد اضافه شده بود موضوع محوری محفل دیشب قیمت دلار و طلا بود که این روزها سوال اغلب دوستان می باشد که بعضاً سکه خریده اند و نمی دانند آیا تحویل بگیرند یا نه؟ و آیا ارز افزایش یا کاهش می یابد ؟که در این رابطه من یک مقاله به نام “۴ خرداد” نوشته ام که در شماره این هفته نشریه “آسمان” چاپ خواهد شد و دوستان می توانند اگر علاقمند بودند به آن مراجعه نمایند.


اخبار از مثبت بودن مذاکرات امروز و دیروز نمایندگان آژانس انرژی اتمی با نماینده ایران حکایت میکند و گزارشی که BBC از مصاحبه با یک کارشناس اتمی در رابطه با احتمال پاکسازی  پارچین و نظر این کارشناس مبنی بر غیر عملی بودن آن امشب پخش نمود حاکی از نگاه مثبت رسانه های غرب به مذاکرات بغداد می باشد و می توان امیدوار بود که تنش در روابط ایران و غرب  کاهش یابد .
موضوع حاشیه ای امروز تشویق دوستان به نوشتن مرتب روز نوشتها می باشد بطور مثال یکی از رایزنان بازرگانی ایران در خارج ایمیل زده بود که با خواندن روز نوشته ها فضای اقتصادی کشور را احساس می نمایم، و یا اینکه خواهر زاده ام از مالزی با خانواده تماس گرفته و گفته یکی از دلخوشی های من خواندن مطالب دایی می باشد و از همه جالب تر استناد دکتر پرویز حسابی در جلسه کمیسیون تشکل ها به یکی از روزنوشتها در رابطه با “آیین دادرسی تجاری” بود که بعداً مطلع شدم دوست عزیزم مهندس پورفلاح که روزنوشت ها را برایش ایمیل می کنم در جلسه کمیسیون  مطرح و با دوستان مشورت نموده است اگر چه نوشتن مطالب روزانه سخت و وقت گیر می باشد ولی اگر یک اپسیلون به بهبود محیط کسب و کار کشور کمک نماید من راضی و قانع هستم.
ممنون خواهم بود اگر دوستان نظرات خود را در رابطه با نقاط قوت و ضعف مطالب و شیوه نگارش و نوع تحلیل ها بیان نمایند.


والسلام – سید حمید حسینی

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها(ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

56 دقیقه ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

1 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

1 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

2 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

2 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

6 روز ago