سود بازرگانی واردات نخ‌های فیلامنت پلی‌استری نیاز به بازنگری دارد

 

کمیته نخ فیلامنت پلی استر انجمن صنایع نساجی ایران روز چهارشنبه مورخ ۲ بهمن ماه در محل ساختمان شماره ۲ انجمن تشکیل جلسه داد و مشکلات تولید در این رشته صنعتی و راهکارهای برون رفت از رکود بازار مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، عنوان گردید که در حال حاضر میزان عرضه نخ‌های فیلامنت پلی‌استری بیش از نیاز داخلی است و برای برون رفت از این شرایط پیشنهاد گردید که برخی واحدها در صورت صلاحدید، تولیدات خود را کاهش داده و محدود به سفارشات دریافتی نمایند. همچنین بررسی بازارهای بین‌المللی و اقدام در راستای توسعه صادرات این محصولات از کشور نیز از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند موجب به تعادل رسیدن عرضه و تقاضای نخ‌های مذکور در بازار داخلی گردد. حاضرین اظهار داشتند که افزایش غیرکارشناسانه‌ی تعداد واحدهای تولیدی در این زمینه موجب شده که تعادل بین عرضه و تقاضای نخ‌های فیلامنت در بازار داخلی از بین رفته و مشکلات عدیده ای برای فعالان صنعتی این بخش به وجود آید. بنا به اعتقاد ایشان، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت کشور می‌باید آمار صحیحی از میزان تولید و نیاز محصولات مختلف در کشور داشته و به جای صدور مجوز تأسیس واحدهای جدید، اقداماتی در راستای تقویت و توسعه‌ی واحدهای موجود گرفته و تولید محصولاتی که در حال حاضر تولید نمی‌شوند را در دستور کار خود قرار دهد.

بنا به اعتقاد حاضرین، با توجه به بالا بودن هزینه‌های تولید در کشور در مقایسه با رقبای بین‌المللی، کمیته نخ فیلامنت می‌باید پیشنهاد افزایش سود بازرگانی نخ‌های فیلامنت پلی‌استری و بازگشت آن به نظام تعرفه ای سال گذشته را در دستورکار خود قرار داده و پیگیری‌های لازم را از طریق انجمن صنایع نساجی ایران صورت دهد. بنا به اظهارات ایشان، در صورت عدم اصلاح سود بازرگانی، اغلب تولیدکنندگان ظرفیت تولید خود را کاهش داده و شاهد افزایش واردات نخ به کشور خواهیم بود. همچنین معادل ریالی مجموع حقوق ورودی و سود بازرگانی نخ‌های POY و نخ‌های تکسچره پلی‌استر مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس محاسبات صورت گرفته، با توجه به نرخ تعرفه ۱۲ درصدی برای واردات نخ‌های POY به کشور و قیمت جهانی ۱.۶۵ دلاری برای هرکیلوگرم از نخ‌های مذکور، معادل ریالی مجموع حقوق ورودی و سود بازرگانی آن می‌باید به ۵۰۰۰ ریال در هر کیلوگرم تغییر یابد و معادل ریالی ۱۰ هزار ریال برای واردات هر کیلوگرم نخ تکسچره پلی‌استر مناسب بوده و نیاز به بازنگری ندارد.

یکی دیگر از موارد مطرح شده در این نشست، نرخ تورم در اقتصاد کشور بود که موجب کاهش قدرت خرید مردم و رکود فعلی در بازار گردیده و برای برون رفت از شرایط موجود پیشنهاد گردید که افزایش و توسعه صادرات در دستورکار واحدهای فعال قرار گیرد.
در ادامه این نشست حاضرین اعتراض خود را نسبت به قیمت عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا ابراز داشته و اعلام کردند با توجه به اینکه قیمت خوراک با نرخ فوب منهای پنج درصد در اختیار واحدهای پتروشیمی قرار می‌گیرد، عرضه این محصولات در بورس کالا با نرخ فوب که تا پنج درصد بالاتر هم امکان رقابت دارد، موجب تضییع حقوق صنایع پایین دستی می‌شود.

در پایان این جلسه، نماینده شرکت پتروشیمی تندگویان به ارائه آماری در خصوص میزان تولید چیپس پلی‌استر و نخ‌های POY در این مجموعه پرداخت و در پاسخ به دلایل کاهش عرضه‌ی چیپس توسط این مجتمع در یکماه گذشته اعلام کرد که یکی از واحدهای تولیدی با مشکل فنی روبرو شده که به زودی مرتفع خواهد شد و اظهار داشت که میزان عرضه‌ی چیپس پلی‌استر در ماه‌های بهمن و اسفند به محدوده‌ی قابل قبول باز خواهد گشت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

17 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

18 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

18 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago