Categories: اخبار نساجی

سود سال گذشته پتروشیمی اصفهان ۸۸ درصد افزایش یافت

 

پیش بینی سود سال گذشته هر سهم شرکت ۳۰ میلیارد تومانی پتروشیمی اصفهان با ۸۸ درصد افزایش به هزار و ۵۳۳ ریال رسید.

به گزارش بی باک به نقل از خبرنگار اقتصادی فارس، شرکت ۳۰ میلیارد تومانی پتروشیمی اصفهان از سال گذشته تاکنون بیش از ۶۰ درصد بازدهی سهام به همراه داشته است اما از ۱۰ دی سال قبل با توقف نماد معاملاتی روبرو است، پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰ را هزار و ۵۳۳ ریال اعلام کرد که نسبت به پیش بینی قبلی ۸۱۵ ریالی ۸۸ درصد افزایش نشان می دهد.

هیئت مدیره این شرکت در نظر دارد ۷۰ درصد سود خالص را جهت تقسیم به مجمع عادی سال مالی ۹۰ پیشنهاد کند.

مدیران پتروشیمی اصفهان در مورد دلایل رشد قابل توجه سود هر سهم اعلام کرده اند در حالی افزایش هزینه های عمومی و اداری و تشکیلاتی مربوط به شناسایی هزینه عوارض آلایندگی تا پایان آذر سال ۹۰ به میزان یک درصد مبلغ فروش است که بر اساس تایید سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان امور مالیاتی و با عنایت به نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری  مستند به تبصره یک ماده ۳۸ مالیات بر ارزش افزوده این شرکت تا پایان دوره مالیاتی فصل پاییز مشمول پرداخت عوارض آلایندگی بوده و پس از آن از پرداخت آن معاف است.

علاوه براین همچنین افزایش خالص درآمد (هزینه) های متفرقه مربوط به شناسایی سود ناشی از تسعیر ارز مبلغ حدود ۵۰ میلیون دلار از مطالبات ارزی است و در اواخر سال گذشته وصول شده که سود ناشی از تسعیر  آن به نرخ سیستم غیر بانکی (بازار آزاد) شناسایی شده است.همچنین با توجه به افزایش نرخ ارز ( هر دلار ۱۲۲۶۰ ریال) از بهمن ماه سال ۹۰ ، مانده مطالبات ارزی (۲۷۹ میلیون درهم ، ۲۳ میلیون دلار ، ۵ میلیون یورو )نیز به نرخ بانک مرکزی تسعیر و سود ناشی از آن شناسایی شده است.

افزایش سایر هزینه های عملیاتی نسبت به پیش بینی قبلی عمدتا مربوط به افزایش هزینه های جذب نشده تولید ( عدم دریافت مواد اولیه به میزان کافی) و تغییر طبقه بندی اقلام آن به سر فصل خالص درآمدو هزینه های متفرقه است.

براساس این گزارش،با توجه به عدم انعقاد قرارداد خرید خوراک از پالایش نفت اصفهان تاکنون صورت حساب های ارسالی آن شرکت از بابت خرید خوراک مورد قبول شرکت نبوده و نحوه محاسبه خرید خوراک در دفاتر شرکت کما فی سابق بر اساس نرخ بنزین سوپر( فوب خلیج فارس ) با اعمال ۵درصد تخفیف طبق مبانی مندرج در نامه مورخ ۱۶ خرداد ۸۸ معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت محاسبه و در حساب ها درج شده است.

بر این اساس در صورتی که صورت حسابهای پالایش نفت اصفهان ملاک عمل قرار می گرفت هزینه خرید خوراک در سال جاری بالغ بر ۲۶۵ میلیارد ریال افزایش یافته و در نتیجه سود عملیاتی و سود خالص به ترتیب تا مبلغ (۱۴۱) و ۲۹۵ میلیارد ریال کاهش می یافت . در ضمن مانده بدهی به پالایش نفت اصفهان با توجه به نحوه محاسبه خوراک در دفاتر شرکت تا پایان سال مالی گذشته بالغ بر ۱۶۷۴ میلیارد ریال است .

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

2 ساعت ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

1 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

2 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

2 روز ago

پیشگامی فرافن هوا در معرفی تکنولوژی‌های نوین هوای فشرده (ویدیو)

شرکت فرافن هوا با هدف معرفی تکنولوژی‌های نوین در صنعت هوای فشرده امسال دو تکنولوژی…

2 روز ago

توسعه صنعت نساجی در ایران: از حضور بین‌المللی تا چالش‌های جدید (ویدیو)

شرکت پلاستو ماسوره کار همیشه در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته است، و امسال نیز برای…

3 روز ago