مطالعه تاریخ نشان میدهد یکی از مهمترین علل پیروزیها یا شکستها و ناکامیهای ملتهای گذشته، «عامل اخلاق» بوده است. ملتهایی که در چارچوب قواعد اخلاقی حرکت کردهاند، همواره سربلند بودهاند و ملتهایی که در آنها فضیلتهای اخلاقی قربانی صفات شیطانی شده است، جز فروپاشی و نابودی فرجامی نداشتهاند. ازاینرو، فلسفه بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، تکمیل مکارم اخلاق دانسته شده است.۱ انبیا را میتوان پایهگذاران نهضت اخلاقی در جهان دانست؛ زیرا آنها در طول تاریخ برای تربیت و سازندگی انسانها، اصول و ضوابط اخلاقی را ارائه دادند و با پاکسازی اندیشهها و تطهیر دلها، آلودگیها و کدورتها را از سطح جامعه زدودند.۲
همانگونه که جامعه به عنوان یک تشکیلات گسترده و هماهنگ، نیازمند اخلاق است و بدون اخلاق، به تباهی کشیده میشود، سازمان نیز به عنوان یک اجتماع کوچکتر، از اخلاق بینیاز نیست. نقش اخلاق در سازمانها در برانگیختن انگیزهها و در هماهنگسازی واحدها و سرعت بخشیدن به کارها و به طور کلی، در سلامت سازمان انکارناپذیر است.
مدیری که به اخلاق مدیریتی آراسته نباشد، نمیتواند بار سنگین مسئولیت اداره سازمان را به دوش بکشد و نابسامانیها را سامان بخشد. قرآن کریم یکی از عوامل موفقیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را در مدیریت، اخلاق نیک پیامبر میداند و تصریح میکند: «اگر تندخو و سختدل بودی، هر آینه مردم از پیرامونت پراکنده میشدند».(آل عمران: ۱۵۹)
چه بسیارند مدیرانی که با داشتن ویژگیهایی همچون قاطعیت، تخصص، قدرت و آگاهیهای لازم در سطحی بالا قرار داشتهاند، ولی به سبب رعایت نکردن موازین اخلاقی در حوزه مدیریت، موفقیت لازم را بهدست نیاورده و ناکام شدهاند.
در اینجا به برخی از مهمترین شاخصهای اصلی اخلاق مدیریتی با بهرهگیری از مدیریت علوی میپردازیم:
۱. عیبپوشی
بیگمان، همه انسانهای شاغل در یک سازمان، یکسان نیستند و بنابر اصل تفاوتهای فردی، از نظر روحیه، استعداد و تواناییهای جسمی و فکری با یکدیگر متفاوتند. کمبودهای تربیتی و نارساییهای فرهنگی و فکری، بسیاری از کاستیها و عیبها را در افراد پدید میآورد که جبران خسارتهای ناشی از آن چه بسا به سادگی امکانپذیر نباشد. نکته مهم در این زمینه، شیوه برخورد مدیر با عیبها و نارساییهای کارکنان است. مدیر باید از آشکار کردن عیب همکاران خود که زمینه شکستن روحیه و شخصیت آنان را فراهم میسازد، بپرهیزد؛ زیرا افشای عیبهای همکاران و کارکنان نه تنها دردی را دوا نمیکند، بلکه همواره محیط کار را نیز افسرده میسازد.
امام علی(ع) در منشور مدیریتی خویش خطاب به مالک اشتر میفرماید:
ای مالک، همانا مردم عیبهایی دارند که سزاوارترین افراد برای پوشاندن آن عیب، حاکم و مدیر جامعه است. درصدد کشف عیبهای پنهانی مردم مباش، بلکه وظیفه داری که آنچه بر تو آشکار است، اصلاح کنی و آنچه را از تو پنهان است، خداوند دربارهاش حکم خواهد کرد. پس تا بدانجا که میتوانی عیبهای مردم را بپوشان تا خداوند عیبهایی را که دوست میداری برای مردم فاش نگردد، همچنان پنهان بدارد.۳
گاه تأثیر زبان کنایه به مراتب از زبان تصریح بیشتر است و مدیر با کنایه، بهتر میتواند افراد را به عیبهایشان متوجه سازد. حضرت علی(ع) دراینباره میفرماید: «اگر لغزش شخص عاقل با کنایه بیان شود، به مراتب برای او از سرزنش صریح، دردناکتر است».۴
۲. پایبندی به ضوابط
مدیر در هر سازمان باید پایبندترین فرد به اصول، ضوابط و مقررات سازمانی باشد و همکاران و کارمندان خویش را نیز به رعایت این مهم فرابخواند. این اصل بر عدالت و انصاف استوار است و به قوام سازمان میانجامد؛ زیرا سازمانی که در آن, روابط، باندبازیها و پارتیبازیها جای ضوابط و رعایت اصول و مقررات را بگیرد، نمیتواند در مسیر کمال و تعالی سیر کند و به سرمنزل مقصود برسد.
در مدیریت اسلامی، از برتری بخشیدن خواص و نزدیکان بر دیگران به شدت انتقاد شده است. ائمه معصومین(ع) هم خود از این کار به شدت پرهیز میکردند و هم دیگران به ویژه کارگزاران حکومتی را از این کار باز میداشتند.برخورد حضرت نوح(ع) با فرزندش، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با عمویش, ابولهب و امیرالمؤمنین علی(ع) با برادرش، عقیل، نمونههای روشن تاریخی در این زمینه است.
امام علی(ع) در نامه خود خطاب به مالک اشتر میفرماید:
هیچکس برای رئیس و مدیر در هنگام رفاه و آسانی، گرانبارتر و در هنگام گرفتاری، کمیاریکنندهتر و در هنگام اعمال انصاف و عدالت، ناراضیتر و هنگام درخواست، پراصرارتر و هنگام بخشش، کمسپاستر و هنگام پیش آمدن سختیهای روزگار در شکیبایی و استقامت، سستتر از خواص نیست.۵
سپس «مسئولان، نزدیکان و خویشاوندانی را که به خودسری و گردنکشی و درازدستی و کمی انصاف خو گرفتهاند»،۶ به عنوان خواص معرفی میفرماید. آنگاه به مالک سفارش میکند:
مبادا امتیازات ویژه را به خواص بدهی؛ زیرا سود و منافع این امتیازات ویژه، برای خواص میماند و عیب و سرزنش آن در دنیا و آخرت برای تو… حق را چون شایسته است, اجرا کن؛ چه در مورد نزدیکان و چه در مورد افراد دورتر، و در اجرای حق، استقامت کن؛ اگرچه به زیان خود و خویشان باشد. ۷
۳. وفای به عهد
یکی از عالیترین ویژگیهای زیبای انسان، تعهد در برابر وعدهها و وفای به عهد و پیمانهاست. این ویژگی، برای ادامه زندگی و رشد و موفقیت انسان ضروری است. ازاینرو، فطرت انسان از وفاداری، لذت میبرد و از پیمانشکنی و نقض عهد بیزار است.
در اجتماعی که قراردادهای مختلف اجتماعی شکسته شود و افراد آن جامعه در برابر پیمانها، احساس مسئولیت نکنند، هرج و مرج حکمفرما خواهد شد و زندگانی در آن ناممکن میشود. از نظر اسلام، وفای به عهد و پیمان, چنان اهمیت و جایگاهی دارد که خداوند آن را از نشانههای مؤمنان برمیشمارد۸ و بندگانش را به رعایت آن فرامیخواند. همچنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، شرط دینداری را وفای به عهد میداند۹ و امیرمؤمنان علی(ع) نیز وفای به عهد و پیمان را از نشانههای دینداران برمیشمارد. ۱۰
عامل مؤثری که در ایجاد اعتماد و آرامش، نقش بسزایی دارد، وفای به عهد و پیمانهاست. میتوان گفت هیچ عاملی در شکستن شخصیت مدیر و بیاعتمادی به او همانند بیتوجهی به وعدهها و زیر پاگذاشتن پیمانها نیست. مدیری که به وعدههای خویش وفا نمیکند، بذر بیاعتمادی، نفاق و دروغگویی را در محیط کارش میپراکند و افزون بر حیثیت و اعتبار خود، پایههای سازمان را نیز سست میسازد. به قول حافظ:
هر که در مزرع دل، تخم وفا سبز نکرد
زرد رویی کشد از حاصل خود وقت درو
برخی از خسارتها و زیانهای ناشی از خوی زشت پیمانشکنی در محیط کار, عبارتند از:
ـ از میان رفتن اعتماد و اطمینان؛
ـ حاکم شدن اضطراب، ناآرامی و بیثباتی؛
ـ کاهش صفا و صمیمیت در روابط افراد؛
ـ افزایش روحیه نفاق و دورویی که نتیجه تضاد میان گفتار و کردار است؛
ـ هدر دادن عمر و وقت افراد و نابودی سرمایههای مادی و معنوی سازمان.
امام علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر، وفای به عهد را از مهمترین فریضههای الهی در اجتماع بشری برمیشمارد و حتی شکستن پیمان در برابر دشمنان را نیز جایز نمیداند:
و هرگاه میان خود و دشمنت پیمانی برقرار ساختی و لباس امان بر او پوشاندی، به پیمان خود وفادار باش و تعهدت را به نیکی رعایت کن و خویش را در نگهبانی از پیمان، سپر قرار ده؛ زیرا هیچ امری از واجبات خدا، در جامعه بشری، با همه خواستههای گوناگون و پراکندگی اندیشهها، مهمتر از وفاداری به پیمانها نیست. حتی مشرکان هم پیش از مسلمانان، وفای به عهد را بر خود لازم میدانستند؛ چون آینده ناگوار و نتیجه شوم پیمانشکنی را آزموده بودند. پس هرگز پیمانشکن مباش و در عهد خود، خیانت مکن.۱۱
کلام خود خداوند ودود امر فرموده است «اوُفُوا بِالْعُقُود»
گر نداری خوی ابلیسی، بیا باش محکم بر سر عهد و وفـا۱۲
پینوشتها:
۱. حویزی، تفسیر نور الثقلین، قم، مؤسسه اسماعیلیان، ۱۳۵۸، ج ۵، ص ۳۹۲.
۲. نگرشی بر مدیریت اسلامی، ص ۱۸۴.
۳. نهج البلاغه، نامه ۵۳.
۴. غررالحکم و دررالکلم، ص ۲۸۷.
۵. نهج البلاغه، نامه ۵۳.
۶. همان.
۷. همان.
۸. مؤمنون: ۸.
۹. بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۱۹۸.
۱۰. سفینه البحار، ج ۲، ص ۶۷۵.
۱۱. نهج البلاغه، نامه ۵۳.
۱۲. مثنوی مولوی.
براساس گزارشهای منتشرشده، صادرات ماشینآلات نساجی ایتالیا در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به…
نمایشگاه فرش و کفپوش (2025 CFE) از تاریخ 18 تا 21 دی ماه در مرکز…
شرکت ترکیه ایی Uğurteks Tekstil Makina Parkı با افتخار ارائهدهنده ماشینآلات نساجی دست دوم با…
مهندس قاسم حیدری، کارشناس ارشد تکنولوژی نساجی با توجه به اینکه ماشین آلات خط تولید…
سید شجاعالدین امامی رئوف، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران، بیان کرد: برنامه هفتم توسعه در…
ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد: در هشتماهه نخست…